BasBQ
Beef en Steak

Risk it with a Brisket!

 
 
 
 

RenZwi

Pitmaster
Berichten
548
Ja hoor! Na een point te hebben gemaakt, werd het tijd voor “The Real Deal!” Te weten een whole packer van 4,5 kg, getrimd en wel afgeleverd. Ik had hem al een maandje in de vriezer, maar was steeds wat huiverig.

Maar nu was het moment dan daar. ‘s Ochtends de Brisket geïnjecteerd met bouillon en
appelciderazijn (50/50).

98E31C93-7375-4057-9D1E-58938455334F.jpeg


Toen een eigengemaakte rub die nog in de kast stond onder de noemer Beef Rubke (geen idee meer wat ik er nu precies door het geknapt, maar smaakte nog goed na de befaamde natte vinger test 😅). Souschefke was ook weer van de partij; uiteraard 😂

Ik had me ingesteld op een all nighter. Wilde de Brisket graag om de 2 uur sprayen met appelciderazijn.Om 23:00 het vlees uit de koelkast en de Q aangestoken. Rond 00:00 had ik hem mooi op 100 graden, daarbij een flink stuk hickory rookhout.

Om 22:00 had ik mijn tentje opgezet. Zag het niet zitten om de hele nacht van boven naar beneden en vice versa te gaan. M’n backpackersverleden deed me aan m’n oude tentje herinneren, die was snel geïnstalleerd in de tuin! Boekje erbij, laat het avontuur beginnen 🤩

EF0B2018-93BF-4017-B9C8-8C4F39C02E02.jpeg


9D6364CF-882A-46D3-83A6-139F3EBEB4D6.jpeg


Om 02:00 ging de wekker, sprayen maar! 04:00 weer. Je moet er wat voor over hebben 😉

0E661ECD-6272-4DA3-88CE-29CB8970EEB3.jpeg


Om 06:00 gaf de kernthermometer 73 graden aan, tijd om in te pakken! Dit deed ik met een 100ml runderbouillon. Ik wilde niet dat het ding droog werd 🤪

EFB32C4A-A68E-4A0E-95DB-8E73245009EE.jpeg


E54EAB44-BAE9-4BFD-93CA-2979F65C118B.jpeg


Al die handelingen gedaan hebbende mocht ik wachten totdat de kern 92 aangaf. Ik dacht dat dit de langste ruk ging worden, maar 3 uur later, rond 10:30 was het moment aldaar! Sceptisch begon ik in het vlees te prikken en warempel, het was gaar! Nu kon de 3 uur durende rust in een handdoekje, in een koelbox beginnen..

E6A6E50B-1A78-4D9B-AA11-0F167BB2EFF0.jpeg


Het werd uiteindelijk iets langer dan dat, speeldate van de kleine liep uit 😅 Om 15:00 kon ik beginnen met uitpakken. Spannond! 🤩



Och! Het vlees was veel malser dan ik had gedacht, en de smaak; 🤤 HEURLIJK!

0C567A7A-3413-4C9C-9C68-0B134AD13E8A.jpeg


DB7DF603-A071-4D1C-851C-F6FFA743145F.jpeg


En dan hoort er ook nog het “vinger-testje” bij 🤔

EF8FD1C8-4F91-40E7-9BF4-AFBD12026B62.jpeg


Al met al een geslaagde run! Vervolgens we de rest van de dag vlees aan het rondbrengen geweest 😂 Maar met alle lovende reacties doe ik dat graag!
De volgende keer doe ik tijdens het inpakken geen vloeistof meer toevoegen. Iets meer bite was voor mij helemaal perfect geweest, maar hey; al doende leert men!

Tot de volgende!
 
Weer lekker bezig geweest zo. Het resultaat ziet er goed uit zeg!
 
Ziet er echt lekker uit!!! Als je wil mag je de volgende keer ook wel wat bij mij bezorgen :ROFLMAO:
 
Jeremy Yoder (Mad Scientist BBQ) is voorstander van het minstens 12u rusten van je brisket. Maar hij koelt hem altijd wel eerst iets af voordat hij 'm in de koelbox stopt, anders gaart de brisket te veel door.
Misschien dat dat in dit geval ook is gebeurd en dat ie daarom zo 'zacht' was?
Ziet er verder prachtig uit, ik moet dit ook weer een keer doen.
 
Laatst bewerkt:
Mooie Brisket zal gesmaakt hebben. ;)
 
Jeremy Yoder (Mad Scientist BBQ) is voorstander van het minstens 12u rusten van je brisket. Maar hij koelt hem altijd wel eerst iets af voordat hij 'm in de koelbox stopt, anders gaart de brisket te veel door.
Misschien dat dat in dit geval ook is gebeurd en dat ie daarom zo 'zacht' was?
Ziet er verder prachtig uit, ik moet dit ook weer een keer doen.
Thanks voor de tip! Neem ik mee voor de volgende keer 😊
 
Mooi zo in het tentje, en een mooi resultaat! Geeft inspiratie om het er ook op te wagen.
 
De toewijding is al een compliment waard...super leuk :) En het vlees...omnomnomnom
 
Wat een leuk stuk heb je toch weer geschreven! En dat tentje erbij: prachtig! Wij hebben kiezels in de tuin, denk niet dat dat lekker ligt :). En dan het resultaat: wauw!
 
Wat een leuk stuk heb je toch weer geschreven! En dat tentje erbij: prachtig! Wij hebben kiezels in de tuin, denk niet dat dat lekker ligt :). En dan het resultaat: wauw!
Bedankt! 😂 ach luchtbed erop, moet kunnen toch? 😂
 
Terug
Bovenaan Onderaan