BasBQ
Beef en Steak

Pastrami, het was alweer te lang geleden

Het stukje ligt nu ca 1,5 week in de pekel. Elke 2 dagen draai ik het om en dat Is ook een moment om eea te beoordelen op schimmels, geurtjes, etc.
Tot nu toe geen gekke dingen.

Ben stiekem best benieuwd of het net zo lekker wordt als een paar jaar geleden.
En hoe het bevalt, een stukje van een kilo. We eten tegenwoordig wat minder vlees dan een paar jaar geleden, zeker mijn vrouw. Dus misschien Is een kilo nu juist wel ideaal.

Een klein stukje Is wel praktisch omdat het niet zoveel ruimte in de koelkast inneemt. Ik vraag me af of het zelfs niet nog praktischer kan door het in een licht gevacumeerde zak in de koeling te leggen. Misschien ook minder kans op schimmels en zo.

Leuk man, dit soort projecten. Daar kan ik echt van genieten

Dat licht vacumeren heb ik een paar weken terug gedaan, een stuk beenham van 4kg gepekeld in een vacuumzak bij gebrek aan een goed formaat bak. Het geheel was 7kg, maar met een beetje goeie kwaliteit vacuumzak gaat dat prima. Ideaal met keren!
 
Oh lekker pastrami 🥰 dat is inderdaad alweer veel te lang geleden 😞 we wachten geduldig af op het eindresultaat.
 
Ik vraag me af of het zelfs niet nog praktischer kan door het in een licht gevacumeerde zak in de koeling te leggen. Misschien ook minder kans op schimmels en zo.
dit klinkt wel ideaaal inderdaad. In de regel pekelt iets in vacuum sneller en beter, maar het klinkt alsof dit ook gewoon moet kunnen..
Iemand hier ervaring mee?:unsure:

Leuk man, dit soort projecten. Daar kan ik echt van genieten
Wij ook Rick, wij ook. ;)
 
dit klinkt wel ideaaal inderdaad. In de regel pekelt iets in vacuum sneller en beter, maar het klinkt alsof dit ook gewoon moet kunnen..
Iemand hier ervaring mee?:unsure:
Dat zou zeker kunnen, probleem is alleen om een grote vacuüm zakken te vinden waar het vlees en de pekel in kan.
 
Dat zou zeker kunnen, probleem is alleen om een grote vacuüm zakken te vinden waar het vlees en de pekel in kan.
klein detail hou je toch Frits, haha!

Een tijd terug heb ik met een vriend een brisket ingepakt in 2 zakken en die samen geseald.
beetje frankenstijn zak.

Kleine kanttekening: daarna is mn vacuum apparaat kapot gegaan en kreeg ik onder garantie een nieuwe.
of dat hier aan heeft gelegen is natuurlijk nooit bewezen.
 
Dat zou zeker kunnen, probleem is alleen om een grote vacuüm zakken te vinden waar het vlees en de pekel in kan.
Nou, dat Is dus lijkt mij het "dingetje".
Ik neem aan dat je per gewicht een minimale hoeveelheid pekel moet hebben. Hoeveel dat Is weet ik niet (ik volg nu gewoon een recept en pas de verhoudingen aan aan het gewicht in vlees wat ik heb).
 
*Update*
Het gaat nog steeds goed. We zijn nu iets meer dan twee weken onderweg en er is een mooi roze kleurtje en gelukkig nog steeds geen rare geurtjes.
Morgen mag tie in de rub.

foto toegevoegd bij de eerste pos
 
Genieten Rick, echt leuk. Zelfs ik voel gezonde spanning voor je.
Succes morgen!
 
Yeah, we zijn er bijna, lekker rubben en dan weer ff wachten :LOL:
 
*Update*

Eindelijk is het dan zover: Fase 2
Een dage later dan beloofd, maar dat maakt niet zoveel uit.
Uiteindelijk heeft het vlees 17 dagen in de pekel gelegen waarbij het elke 2 dagen even gekeerd is. Zojuist mocht het eindelijk uit zijn badje.
Eerste even afspoelen en vervolgens lekker in de rub die we ruim 2 weken geleden al gemaakt hadden (zie bovenaan dit topic).
Daarna lichtjes vacumeren en weer terug voor 1 a 2 daagjes in de koelkast.
The end is near

fotos toegevoegd bij de eerste pos
 
klein detail hou je toch Frits, haha!

Een tijd terug heb ik met een vriend een brisket ingepakt in 2 zakken en die samen geseald.
beetje frankenstijn zak.

Kleine kanttekening: daarna is mn vacuum apparaat kapot gegaan en kreeg ik onder garantie een nieuwe.
of dat hier aan heeft gelegen is natuurlijk nooit bewezen.

Iets met causaliteit en correlatie. Probeer het nog eens? ;)

De laatste loodjes voor de Pastrami. Dat wordt weer ongetwijfeld genieten. Na onze vakantie moet ik toch maar weer een poging wagen. Het is zo onwijs lekker 😍
 
*Update*

Eindelijk is het dan zover: Hij ligt erop
Ik heb nu eigenlijk al spijt dat het geen groter stuk is

fotos toegevoegd bij de eerste pos
 
Prachtig project, deze blijf ik volgen! Vraagje: hoe ga je deze straks snijden? Met een mes heel dun proberen te snijden of gebruik je een machine?
 
Heerlijk Rick. Nog genoeg ruimte op het rooster om er nog wat bij te leggen :p
Voordeel dat het een relatief klein stuk is: dan mag je het snel nog een keer maken!
 
Mooi dit, ben benieuwd naar het eindresultaat. Heb zelf nog nooit pastrami gehad, laat staan gemaakt. Wil eerst nog een paar keer een whole packer 'gewoon' bereiden en daar mijn technieken in leren verbeteren...
Noob vraag wellicht, maar kies je voor pastrami eenzelfde soort type vlees als dat je de brisket zou bereiden?
Of kan/moet je voor pastrami een minder met vet dooraderd stuk brisket pakken?
 
Go Ricky Go,
Ziet er nu al goed uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan