BasBQ
Beef en Steak

Of je Wogs lus....Gerookte Jalapeno Cheddar Worst

 
 
 
 
 

Ewald

Administrator
Forumleiding
Berichten
5.096
Een beetje op zijn Haags, is nu eenmaal mijn roots.
Ook hier aan de zelfgemaakte verse worst, voor de eerste keer en best wel spannend.
We hebben gekozen voor de Gerookte Jalapeno Cheddar Worst, recept die ik via @Ridevi71 heb mogen ontvangen, thanx Rick.
Bij de slager een kinnebak besteld en ook een mooi stuk procureur, bij elkaar 1,5 kilo
Fijn dat wij nog een winkelcentrum hebben waar verschillende ambachtswinkels nog aanwezig zijn.
Dus hop naar de groentemeneer en Jalapenos halen, meteen door naar de Kaasmevrouw voor een stuk echte Cheddarkaas.
Helemaal in mijn nopjes naar huis, met mijn koopwaar van uitmuntende kwaliteit.
Varkensdarm, die ik bij Vuur en rook had besteld, uitspoelen
Cheddar in kleine blokjes gesneden, de Jalapeno ook, maar iets kleiner, procureur en kinnebak in blokjes, opzetstuk voor De weerwolf onder de Fleischwolfs in de vriezer, Varkensdarm uitspoelen en het avontuur kon beginnen. de foto's vertellen de rest van dit verhaal..........................veel kijkplezier

DSC_9738.JPG

DSC_9740.JPG

DSC_9745.JPG

DSC_9746.JPG

DSC_9747.JPG

DSC_9750.JPG

DSC_9751.JPG

DSC_9753.JPG

DSC_9757.JPG

DSC_9759.JPG

DSC_9760.JPG

DSC_9765.JPG

DSC_9767.JPG

DSC_9774.JPG

DSC_9780.JPG

DSC_9786.JPG

DSC_9788.JPG

DSC_9793.JPG

DSC_9796.JPG


Erg lekkere worstjes, het zoutgehalte mag iets minder, wij hadden 15 gram zout per kilo vlees! exclusief het gewicht van de Jalapenos en Cheddar
Het originele recept was nog meer zout, namelijk 26 gram totaal en wij hadden 24 gram totaal, desalnietemin lekker en als ze koud zijn zal het zout nog minder zijn qua smaak. de Jalapeno mag iets meer, je proeft hem wel maar mag iets meer hebben. op 1,5 kilo vlees hadden wij 6 jalapenos, dat mogen er volgende keer zeker 8 misschien wel 10 zijn.
 
Ziet er goed uit.
Had je speciaal voor dit recept gekozen voor de smaak of voor de groen / gele kleur? 😁
 
Dat ziet er prima uit voor de eerste keer

Maar heb jij de kaas en jalopene ook door de machine gehaald ik snij het in stukjes en mix het door het deeg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Ziet er goed uit.
Had je speciaal voor dit recept gekozen voor de smaak of voor de groen / gele kleur? 😁
Oh GEWELDIG, niet eens bij stilgestaan, erg scherp van je
 
Maar heb jij de kaas en jalopene ook door de machine gehaald ik snij het in stukjes en mix het door het deeg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
[/QUOTE]

Zag het ook, maar zal zo een mooiere en fijnere verdeling zijn denk ik
 
Dat ziet er prima uit voor de eerste keer

Maar heb jij de kaas en jalopene ook door de machine gehaald ik snij het in stukjes en mix het door het deeg


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro


De Jalapenos en Cheddar in blokjes/fijngesneden, de helft van beiden door de vleesmolen gehaald, en de andere helft van beiden direct door het deeg gemengd.
 
Mooi gelukt Ewald! Gelukkig ben ik niet de enige die de jalapeños te mild vond. Ook hier 15g zout per kg vlees gebruikt. Volgende keer probeer ik 12g per kg vlees.

Ik had 4 verse jalapeños op 1kg vlees. Daar maak ik denk ik volgende keer 6 van.
 
Zo Ewald jij hebt lekkere worsten 😉

bedankt voor het delen
 
WAUW!!! Wat een geweldige eerste poging. Die worstjes zien er werkelijk fantastisch uit.
En dat van dat zout en jalapeno is een bekend verhaal.
Maar evengoed, de lat is gelegd.

Mooi gerookt ook Ewald. Netjes zo met die haken.
 
Dat ziet er heerlijk uit, hele mooie worsten en zullen ook best gesmaakt hebben. (y)
Hoe heb je de darmen gevuld?
Dat Haags kunnen we wel vertalen hoor kom zelf ook uit die buurt.;)
 
WAUW!!! Wat een geweldige eerste poging. Die worstjes zien er werkelijk fantastisch uit.
En dat van dat zout en jalapeno is een bekend verhaal.
Maar evengoed, de lat is gelegd.

Mooi gerookt ook Ewald. Netjes zo met die haken.
Als de Worstjes koud zijn komt de pittigheid van de Jalapeno iets meer naar boven, maar 2 jalapenos meer doet denk ik wonderen.
Ze hoeven niet de blaren op mijn tong te trekken maar een klein beetje meer pit en tinteling mogen ze wel hebben.
 
Dat ziet er heerlijk uit, hele mooie worsten en zullen ook best gesmaakt hebben. (y)
Hoe heb je de darmen gevuld?
Dat Haags kunnen we wel vertalen hoor kom zelf ook uit die buurt.;)

De darmen heb ik gevuld met de vleesmolen met spuitmond.
kreeg in het begin wel last van versmering maar dat is gelukkig opgelost.
Denk ook dat je als beginnende worstendraaier misschien eerst een ander recept kunt proberen.
Of een stopbus gebruiken, maar een beginnende worstendraaier schaft zo'n ding niet meteen aan, en ik heb al zoveel BBQ/kook materiaal, eens is je huis echt vol.
Mede door de Cheddar, die je ook gedeeltelijk door de molen draait ligt de kans op versmering veel meer op de loer dan als je een basis worst maakt.
Maar de worsten zijn voor de eerste keer goed gelukt, niet perfect maar een dikke voldoende.
 
De darmen heb ik gevuld met de vleesmolen met spuitmond.
kreeg in het begin wel last van versmering maar dat is gelukkig opgelost.
Denk ook dat je als beginnende worstendraaier misschien eerst een ander recept kunt proberen.
Of een stopbus gebruiken, maar een beginnende worstendraaier schaft zo'n ding niet meteen aan, en ik heb al zoveel BBQ/kook materiaal, eens is je huis echt vol.
Mede door de Cheddar, die je ook gedeeltelijk door de molen draait ligt de kans op versmering veel meer op de loer dan als je een basis worst maakt.
Maar de worsten zijn voor de eerste keer goed gelukt, niet perfect maar een dikke voldoende.
Ze zien toch goed uit Ewald zijn maar weinig echt mooie gladde en egale worsten.
Wij kregen van de week van de "Fattoria" een paar salami's binnen die waren voor het gezicht veel minder maar wel errug lekker en daar gaat het toch om :)
 
Laatst bewerkt:
@Ewald : het gekke is, is dat ik jalapenos uit een potje heb gebruikt (wel ff het zuur eraf spoelen natuurlijk) omdat de verse uitverkocht waren. normaal liggen die wel in de super. daar baalde ik toen van, maar achteraf eigenlijk niet. Die zijn lekker pittig en een goeie handvol is genoeg geweest om een lekker gloedje op de tong achter te laten na het eten van de worst.

en het vullen van de darmen doe ik ook met de molen. heb wel gekeken naar een stopbus, maar een goeie is best aan de prijs en worst maak ik niet dagelijks.
JC worst is geen beginnersworst idd, maar wat dan? eenvoudige verse worst? nee hoor. dit was een mooie try-out en het gaat om de ervaring en de smaak. een mooie worst die niet lekker is die wil je niet

ben trouwens wel benieuwd wat Jet er van vind/vond?
 
Schitterende raportage weer en wat een mooie vleesmolen heb jij zeg!
altijd weer die arme jalapeno die niet pittig genoeg was.. haha
Ik heb zelf bij de kipworst ook jalapenos uit t potje gebruikt en vind ze goed pittig, mede door de knoflook die er bij zat denk ik.
Misschien ook het idee dat je de hitte beter kan inschatten bij ingelegde jalapeno..

Ach, allemaal voor later.
Nu heb je een mooie batch worsten waar je nog even lekker mee vooruit kan!

@Ewald :
JC worst is geen beginnersworst idd, maar wat dan? eenvoudige verse worst?

Ik vond de kipworst wel handig eigenlijk. omdat je dan alleen kippendijen gebruikt dus het automatisch al goed gemengd is en je geen verhoudingen hebt tussen vet en vlees.
 
@Ridevi71 en @SandyMan,

De vleesmolen hebben wij primair om BARF voor onze katten te maken (konijn, kwartel, patrijs, wilde eend met bot en al, zie je ze al liggen die verwende tijgers op een kussentje met een gouden biesje :LOL::giggle:
Daar heb je een redelijk sterke molen voor nodig.
Je kunt er ook heel goed gehakt voor jezelf mee malen natuurlijk.
Voor de worstspuit/stopbus heb ik een probeersel/experiment besteld, ik zag er ook al een foto in de worstbijbel van staan.
Kost je geen vermogen, 28 euro en er gaat 1 kg worstdeeg per keer in, dus ook niet al te groot. Ben benieuwd.
71MKifsuvQL._AC._SR360,460.jpg

Voordeel hiermee is dat je worstdeeg door een zuiger naar voren wordt geduwd net als de werking van een stopbus, dit geeft veel minder warmte en kans op versmering van je worstdeeg dan met een vleesmolen waarbij het deeg naar buiten wordt geduwd door een wormwiel die door het ronddraaien veel meer warmte genereert
Werkt het niet ben ik 28 euro armer en een ervaring rijker.
Jet vindt/vond de worst lekker, maar is best kritisch, iets minder zout mag en iets meer pit.
 
@Ewald vergeet mij niet te taggen als je je eerste ervaring hebt. voor 28 euro ben ik ook wel blij met 1 kilo per keer.. ;)
 
Hier ook geïnteresseerd!!!!
Mooi dat Jet het ook vond smaken, op enkele verbeterpunten na.
Het mooiste is dat als je het eenmaal gedaan heb, je ook begrijpt dat het zelf worst maken geen grenzen kent qua smaak e.d.
Dat is wat ik er zo leuk van vindt.
 
Nou de eerste worsten zijn een feit🌭al vond ik het best nog wel een gedoe om ze te maken maar dat kwam misschien ook omdat E en ik niet op 1 lijn zaten, het was net als met behangen, de eerste 2 banen zijn "oorlog"🤫🤐 ik vond ze lekker en qua verdeling van cheddar/jalapeno waren ze perfect, alleen te zout en te weinig pit:confused:
Ik weet dat je eerst iets moet maken om te proeven hoe het is maar de volgend keer gaat er echt veel minder zout in en veel meer Jalapeno.
Het stomme is dat ik niet van heel pittig hou maar de warmte en frissigheid van jalapeno vind ik heerlijk, het zout kwam ik in de nacht weer tegen☹ eerst wakker liggen omdat je dorst hebt en dan wakker liggen omdat je dat flesje 500ml water te snel heb leeg gelurkt.

Ons testpanel, Jordy en Sarona vonden de worsten fantastisch🥳 maar die houden wel van een "zoute bek" en Jordy wil worst bij ontbijt, lunch en avondeten🤪
 
Terug
Bovenaan Onderaan