BasBQ
Beef en Steak

Napoleon - Kokos-briketten (REVIEWS)

Deze briketten zijn juist bedoeld voor lange sessies, dat begrijp ik uit de resultaten van Hans maar ook uit de berichten die ik in mijn openingspost heb geplaatst. Ik ga er binnenkort eens lekker mee aan de gang. Ben best benieuwd naar de resultaten.

Ik ben benieuwd @Smokie
De fik erin zou ik zeggen
Ik neem aan dat je ze in de andere richting als snake neer gaat leggen of toch minion?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik moet er even tijd voor vinden maar Snake is het idee. Zoals deze gebruiker ook heeft gedaan.
 
Ik ben benieuwd @Smokie
De fik erin zou ik zeggen
Ik neem aan dat je ze in de andere richting als snake neer gaat leggen of toch minion?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Minion werkt niet je moet de Napoleon briketten met een brikettenstarter aansteken zodat ze van onderaf met aanmaakblokjes in de brand gaan
Op een hoop of stapel zoals je bij Minion doet en één of meerdere hotspots maken gaat je niet lukken gezien de tijd die ik in eerst instantie nodig had om m'n snake aande gang te krijgen.
Ik had 5 halve briketten los op het rooster geplaatst en een poging qqqqgedaan om deze met de looftlighter aan de gang te krijgen om mijn snake te kunnen starten maar kreeg deze niet zo mooi rood als op de video dus uiteindelijk toch maar weer de brikettenstarter opgediept toen ging dat uiteindelijk wel maar het overnemen van de rest van de snake door door de gloeiende briketten bleef een zeer moeizame zaak.

qqqqq

Dus een stapeltje briketten zoals je doet bij een Minion opstelling krijg je vast niet aan de praat.
 
Laatst bewerkt:
Laatste poging!
Wat ik met een snake wil bereiken is een constante temperatuur van ±120 gr C. gedurende min. zo'n 10 uur dat werkt met de Ecobrasa prima. dus dat moet met een briket die voor snakes gemaakt is zeker ook lukken.
Wat ik ga doen is 3 staven opwarmen in de starter en vervolgens 3 koude in de snake in de lengte dan eens zien of hij sopntaan door wil lopen en wat dat doet met de temperatuur, als ie dat doet leg ik er nog 3 verse bij indien nodig.
Om de temperatuur te controleren kijk ik niet op de meter in het deksel want die wijkt vaak 35 gr.af van de rooster temperatuur die ik voor ogen heb.
Even een dagje mooi weer en tijd kunnen maken dan gaan we testen, heel nieuwsgierig :unsure:
 
Zo zie ik het graag. Niet meteen opgeven. :)
Zelf ga ik deze week even aan de gang met een stuk of 8 Weber briketten in de starter die ik aansluit tegen 3 Napoleon staafbriketten. Van de Webers weet ik dat ik snel een aanvangsttemperatuur kan bereiken van 120°C. De Napoleon staafbriketten moeten het daarna gaan overnemen.
 
Zo zie ik het graag. Niet meteen opgeven. :)
Zelf ga ik deze week even aan de gang met een stuk of 8 Weber briketten in de starter die ik aansluit tegen 3 Napoleon staafbriketten. Van de Webers weet ik dat ik snel een aanvangsttemperatuur kan bereiken van 120°C. De Napoleon staafbriketten moeten het daarna gaan overnemen.
HééL veel succes we houden de moed er in ;)
 
Wat is er mooier dan met vuur spelen? :D
 
Wat is er mooier dan met vuur spelen? :D
2 keer met vuur spelen .. 😇

Ik had dit soort briketten ook al gezien maar vond het er wat vreemd uit zien qua grootte en vorm, en ben meer dan tevreden met de kokos briketten die ik gebruik, dus na alle bovenstaande berichten lees ik ook mee.
 
I.d.d. niet de standaard modelletjes die we gewend zijn maar ik had er wel vertrouwen in dus een doosje gekocht en gaan proberen en kijken of ze waar maken wat ze beloven, we zullen zien.
 
Onder het motto ‘gaat niet bestaat niet’ vandaag aan de slag gegaan met de Napoleon briketten.

Aangezien bbq’en zonder vlees ook geen lolletje is een paar kippetjes voorbereid.

Ik heb 4 staven in een kleine brikettenstarter geplaatst en na 20 minuten in de bbq gelegd. Lucht schuiven vol open, een kop koffie genomen en wachten… wachten… wachten. Hmmm de roosterthermometer geeft 80 graden aan en daarna looit de temp langzaam op. Te langzaam wat mij betreft. Daarom maar een stuk of 10 gebruikte Weber briketjes in de starter gegooid. Na een kwartiertje deze bij de Napoleon staven gevoegd. Daarna liep de temperatuur snel op en ben ik gaan knijpen bij 110 graden.

Het rookhout en het vlees erop en eens kijken hoe de temperatuur zich gaat verhouden. Met de luchttoevoer iets minder dan 25% open blijft de temperatuur zeer stabiel op 110 graden. Na een uur begint de temperatuur zeer licht te dalen. Waarschijnlijk omdat het handjevol Weber briketten minder wordt. De luchttoevoer op 50% en de temperatuur blijft stabiel op 110 graden. Na 1:45 het vlees uit de bbq genomen en de luchttoevoer vol open gezet. De temperatuur loopt op naar 120 graden.

Na 3 uren blijkt de temperatuur gezakt naar 110 graden terwijl de staven pas voor ca. 50% zijn opgebrand.

Na 4 uren was de temperatuur gezakt richting 100 graden en daarmee leken de briketten toch wel aan het einde van hun levensduur te lopen. Dan maar eens kijken wat zich onder de deksel afspeelt. Ik heb de briketten iets van elkaar afgeduwd waardoor deze weer fors begonnen te gloeien. MOOI! De temp liep weer snel op richting 120 graden waardoor ik de luchttoevoer moest knijpen om ze terug te brengen naar 110 graden. Er zit dus nog leven zat in deze 4 briketjes.

Inmiddels zijn we 5 uren verder en de rooster temperatuur is nog steeds 110 graden. Zeker niet slecht voor 4 briketten. De luchttoevoer staat volledig open.

Na 5,5 uur is de rooster temperatuur door de 100 graden geschoten en kan de test afgesloten worden.



9A5FDFE0-B38F-47D8-B6A1-9BE8B6A6E9D0.jpeg


10060E16-266B-410B-811C-F02B3CDC95A8.jpeg


93F97D01-2865-425B-93F7-D1668877EE9C.jpeg


586409FD-6F7D-4550-AB33-AAF1EE165D67.jpeg


C9E82FC9-7165-4DA5-8459-607B01562B70.jpeg


96DB3158-1C3E-4684-A035-6663B0472119.jpeg


F8E6F614-3A28-40AD-97DE-07AABFDE16CC.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Goed bezig. Ben benieuwd wat de uitkomst wordt.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
De briketten lijken goed geschikt voor een snake of vergis ik me daarin.
Goede test setup in ieder geval.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
CONLUSIE van de test:
  1. Het ontsteken van de briketten blijkt eenvoudiger dan aanvankelijk gedacht. 4 staven 20 minuten in de brikettenstarter;
  2. Een rooster temperatuur van 120 graden bereiken bleek niet zo heel eenvoudig. Het toevoegen van een handje vol Weber briketten uit de brikettenstarter loste dit probleem op;
  3. De temperatuur laat zich zeer eenvoudig regelen;
  4. De temperatuur van de briketten is zeer stabiel;
  5. De brandtijd van slechts 4 staven bedraagt bijna 5,5 uur;
  6. De staven branden geheel op;
  7. Ik verwacht dat het mogelijk is een snake te leggen met 8 briketten en hiermee een brandduur te bereiken die voldoende lang is om een pulled pork te bereiden;
  8. Briketten branden zeer zuinig;
  9. Waarschijnlijk enkel voor low & slow geschikt;
  10. Als je even wat ervaring hebt met deze briketten, zelfs voor een beginner zoals ik eenvoudig in gebruik.
 
Laatst bewerkt:
CONLUSIE van de test:
  1. Het ontsteken van de briketten blijkt eenvoudiger dan aanvankelijk gedacht. 4 staven 20 minuten in de brikettenstarter;
  2. Een rooster temperatuur van 120 bereiken bleek niet zo heel eenvoudig. Het toevoegen van een handje vol Weber briketten uit de brikettenstarter loste dit probleem;
  3. De temperatuur laat zich zeer eenvoudig regelen;
  4. De temperatuur van de briketten is zeer stabiel;
  5. De brandtijd van slechts 4 staven bedraagt bijna 5,5 uur;
  6. De staven branden geheel op;
  7. Ik verwacht dat het mogelijk is een snake te leggen met 8 briketten en hiermee een brandduur te bereiken die voldoende lang is om een pulled pork te bereiden;
  8. Briketten branden zeer zuinig;
  9. Als je even wat ervaring hebt met deze briketten zelf voor een beginner zoals ik eenvoudig in gebruik.

Daar kunnen we wat mee!
Bedankt hiervoor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Dat van de roostertemperatuur had ik ook met de greek fire briketten. Die zijn wel van houtskool ipv kokosnoot. Brandden erg lang maar had het moeilijk om een goede temperatuur ermee te bereiken
 
Gelukkig makkelijk op te lossen.
 
Daar kunnen we wat mee!
Bedankt hiervoor.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Graag gedaan. Leuk om te doen bovendien. Én lekker gegeten 😉
 
Laatst bewerkt:
Graag gedaan. Leuk om te doen bovendien en lekker gegeten

Dat laatste is natuurlijk ook belangrijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Goede test en mooi dat het resultaat uiteindelijk O.K. was maar dat je om je start temperatuur te halen moet opstarten met standaard kokosbriketten vind ik toch nog wel een zwak punt en iets om over na te denken en ik vraag me dus af of de staven bij gebruik van meerdere in een snake de hitte uit zich zelf gaan over nemen of dat je ze weer moet oppeppen we zullen het zien, ik heb ook nog geen idee hoe ik de opvolgende staven ga neer leggen om een echte snake te maken moet ik nog ook even over nadenken we zullen het zullen het zien.
De volgende keer dat ik ze ga gebruiken wil ik een snake van min. 9½ uur maken zonder tussentijds ecobrasa te hoeven bij voeren anders voldoen ze niet. Ik zie ook niet in de mededeling van de firma die het verkoopt dat dat nodig is ook het opstarten en het op temperatuur komen moet simpeler kunnen.
Dank voor je test we gaan zeker nog wat proberen.
Hoe was de kip (ook wel belangrijk ;) )
 
Ik ben het met je eens dat het opstarten met behulp van andere briketten niet optimaal is, dat zou beter mogen. Het was echter niet zo dat ze niet aangingen maar dat de temperatuur vrij traag opliep. Misschien als ik ze wat meer (nog meer) tijd had gegund dat het goed was gekomen. Hoe dan ook, het duurde te lang. Er staan voor mij echter een aantal positieve zaken tegenover die ik in mijn conclusie heb opgesomt en nu ik het eenmaal weet vind ik dat verder geen probleem. Kost weinig moeite en het werkt voor mij.
Toen de Webers eenmaal opgebrand waren vond ik de Napoleon briketten mooi doorbranden en zéér constant qua temperatuur.
Ik zie voor jou nu een mooie gelegenheid, in test nr. 3, om te testen of de 2e set van de briketten mooi aangestoken worden door de 1e set. :LOL: Ik heb zelf op korte termijn geen lange sessie op het programma staan. Nog nooit gedaan zelfs :rolleyes:
De kip is hier goed ontvangen maar doe mij maar Kippendijen, net even sappiger. Maar goed, het zal wel niet aan de kip maar aan de gebruiker hebben gelegen. Momenteel bevind ik me nog in de (beginners) fase dat ik mijn spullen nog wat moet leren kennen en dat doe ik in een aantal gevallen met wat simpele gerechtjes. Het mooie aan het hele verhaal was dat er inmiddels een behoorlijke voorspelbaarheid in het proces begint te komen qua temperatuur en tijd. Daar waar gepland om 17:45 te eten zaten we nu om 18:00 aan tafel, ondanks wat opstartprobleempjes.
Ik kijk al uit naar je nieuwe bevindingen.
P.s. het viel me op in een Belgische BBQ groep dat ze helemaal weglopen met de briketten van McBrikket, waar deze van Napoleon ook vandaan komen, wellicht is daar nog wat informatie te halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan