BasBQ
Beef en Steak

Napoleon - Kokos-briketten (REVIEWS)

Ik kom pas kijken op bbq gebied en het opbouwen van een snake lijkt inderdaad een stuk minder werk. Ik ben benieuwd hoeveel staven je nodig hebt voor low & slow.
Ligt er aan wat je gaat maken, als je je spareribben b.v. 321 maakt zit je al op ± 6 uur, een procureur voor P.P. van ± 2,5 kg ongeveer 7a 8 uur en een voor een Brisket kan er met gemak nog een uurtje bijkomen dus daar zit nogal wat verschil in dus van tevoren exact bepalen hoeveel briketten je nodig hebt is lastig maar da's geen pobleem maak je snake lang genoeg want wat je over hebt is niet aangeroerd en kan je gewoon een volgende keer weer gebruiken. ;)
 
Ik beboel eigenlijk hoeveel briketten ik op/naast elkaar stapel. 2 naast elkaar en 1 er bovenop en zo een snake leggen. Of meer briketten stapelen?
 
Ik beboel eigenlijk hoeveel briketten ik op/naast elkaar stapel. 2 naast elkaar en 1 er bovenop en zo een snake leggen. Of meer briketten stapelen?
Dit is een snake met briketten op de WEber



En dit is ie op de Napoleon

 
Zie je hoeveel er nog over is wat nog niet gebruikt is dat kan ik de volgende keer gewoon weer gebruiken bij een nieuwe snake. ;)
Dit was bij m'n kogeltes met briketten.
Van de staven weet ik het nog niet dat moet ik nog uit gaan proberen en plaatjes schieten.
 
Zit ik dan ongeveer goed met mijn schatting dat je met de Napoleon briketstaven een snake legt van 2 staven naast elkaar en 2 boven elkaar?
 
Ik blijf je even volgen :D
 
Yes, hoeveel weet ik natuurlijk ook nog niet dat moet ik nog uitvogelen.



Zo wil ik het gaan proberen de linkse 3 a4 aansteken en dan zien hoe snel hij loopt.
 


Ik heb wat geprobeerd en m'n eerste indruk is op z'n zachtst gezegt niet positief.
Wat het idee was 3-2-1 op de manier zoals ik het altijd doe dus een snake gemaakt als op de foto dus vol goede moet aan begonnen maar verrassing temperatuur komt niet boven 75 gr.C alles open dan komt het probleem de aangeschoven verse briketten gaan nauwelijks aan dus werkt niet zoals ik me voorgesteld had.
Om m'n ribbetje toch af te maken moest ik meer warmte hebben dus de briketten starter (die ik eigenlijk al afgezworen had) er maar bij gehaald en een paar keer wat gloeiende briketten er bij geplaatst na dit een paar keer gedaan te hebben kwam ik op 110 gr. C en bleef dat uiteindelijk 6 uur volhouden dus uiteindelijk is het wel goed gekomen met de rib, maar dan komt de verrassing of liever gezegt de verassing wat een troep! :cry:
Waterbak er uit en alle schuiven potdicht zou ie toch moeten stoppen. Maar nee hoor de volgende ochtend was de enorme berg as nog gloeiend met gloeiende stukjes erin.
Dus alles even op het rijtje zetten.
Niet met de looft lighter aan te krijgen in een normale tijd.
Heel erg veel as, bijna een volle opvangbak.
Moest m'n briketten starter gebruiken om de staven goed brandbaar te krijgen.
Erg veel vlieg as bij een windvlaag.
Een smerige BBQ. Wat een troep! :cry:
Koop ik ze nog eens, NOOIT MEER. !!!

Een positief punt, als het eenmaal onder controle is en goed brand hoef je niet meer aan de schuiven te draaien gewoon alles vol open en gaan de temperatuur bijft mooi constant..
 
Laatst bewerkt:
Ook dat is informatie 😂😂😂
Ik heb er diverse erg goede ervaringen over gelezen dus schrijf ze niet meteen af. Mijn idee was/is om ze niet door te breken maar in de lengterichting te leggen en aan te sluiten zoals in de start post Is te zien. Echter anders dan op de foto 2+2 stapelen. Starten met een kleine brikettenstarter met Weber briketten die ik nog heb liggen. Met ca 8 stuks krijg ik de bbq makkelijk op 120gr. We zullen zien.
 
Laatst bewerkt:
Volgende keer eens proberen, dank voor het idee.
 
Laatst bewerkt:
Ik las ergens dat als je ze in de lengterichting in een snake legt ze sneller (op)branden. Hierdoor zullen ze wellicht wel de juiste temperatuur halen.
 
Ik las ergens dat als je ze in de lengterichting in een snake legt ze sneller (op)branden. Hierdoor zullen ze wellicht wel de juiste temperatuur halen.
Proberen, blijft de enorme hoeveelheid as die ze produceren.
 
Dat is wel vreemd eigenlijk en strookt niet met wat de producent claimt.
 
Ik vind dat niet zo vreemd een producent gaat toch niet z'n product afkraken.
Dat inderdaad en 80% van de consumenten zullen er 6x per jaar een paar hamburgers en een speklapje op willen grillen en daar zullen ze best super geschikt voor zijn. Maar onze eisen liggen wat hoger ;) Ik hou het maar bij Ecobrasa als ik dit zo lees....
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Dat inderdaad en 80% van de consumenten zullen er 6x per jaar een paar hamburgers en een speklapje op willen grillen en daar zullen ze best super geschikt voor zijn. Maar onze eisen liggen wat hoger ;) Ik hou het maar bij Ecobrasa als ik dit zo lees....
Ik ga nog wat proberen natuurlijk want geef het niet zo snel op maar ik vrees met grote vreze na deze eerste ervaring, we zullen het zien.
 
Dat inderdaad en 80% van de consumenten zullen er 6x per jaar een paar hamburgers en een speklapje op willen grillen en daar zullen ze best super geschikt voor zijn. Maar onze eisen liggen wat hoger ;) Ik hou het maar bij Ecobrasa als ik dit zo lees....
Deze briketten zijn juist bedoeld voor lange sessies, dat begrijp ik uit de resultaten van Hans maar ook uit de berichten die ik in mijn openingspost heb geplaatst. Ik ga er binnenkort eens lekker mee aan de gang. Ben best benieuwd naar de resultaten.
 
Deze briketten zijn juist bedoeld voor lange sessies, dat begrijp ik uit de resultaten van Hans maar ook uit de berichten die ik in mijn openingspost heb geplaatst. Ik ga er binnenkort eens lekker mee aan de gang. Ben best benieuwd naar de resultaten.

Dat is dus precies wat ik zeg: fabrikant stelt dat ze super geschikt zijn voor low&slow maar “wij” hebben mindere ervaringen terwijl de overige 80% van de consumenten er met het grootste plezier hamburgers en speklappen op grilt en geen notie heeft betreffende low&slow. Resultaat 80% tevreden dus de claim is gehaald 🙈
Bedoeld is wel vaker iets heel anders dan geschikt 😁
 
Ik heb nog 10 kg staan om eens wat verder te testen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan