BasBQ
Beef en Steak

Mijn laatste BBQ aanwinst

17984B2D-76F8-4652-83BA-A4239BD9A93C.jpeg


Ik kan fruit ninja gaan spelen (of gerookte zalm snijden). Zalm mes via marktplaats gescoord om aan mijn Global messenverzameling toe te voegen.
 
Een paar nieuwe stukken gietijzer: 2 skillets en een Dutch Oven
20210913_092604.jpg
 
Ff een nier verkocht? :geek:
Nog net niet.

Heb hier een aantal braadpannen met keramische coating die door mijn vrouw werden aangekocht waarvan de coating zijn beste tijd heeft gehad.
Ze heeft een aantal keren op mijn aanraden mijn sizzling plate van The Bastard gebruikt en is overtuigd geraakt van de kwaliteit van gietijzer. De hoogte en grootte van die sizzling plate vormden echter een struikelblok. Door de hoogte (2,6cm) spat boter/olie vrolijk in het rond op het fornuis en om er vlees in te bakken voor ganse gezien is hij net ook te klein.

Het compromis bestond er in om de versleten pannen te vervangen door gietijzer omdat je daar zelf de anti-aanbaklaag maakt/opnieuw kan aanmaken en dat er formaten werden aangekocht die ook tussen mijn BBQ pasten.
De Petromax skillets met 2 handvaten leken me daarvoor ideaal en die hebben een hoogte van 5cm.
De steelpannen hebben zelfs een hoogte van 7,6cm maar die leken me dan minder praktisch om te gebruiken op de BBQ.

Voor de DO was er geen discussie nodig, we zijn hier nogal fan van stoofpotjes maar die werden meestal in de oven klaargemaakt in mijn mooie kersenrode ovale Le Creuset (die net te groot is voor mijn BBQ). Een lekkere rooksmaak toevoegen aan een stoofpot is het uiteindelijke doel.
 
Ah, jullie koken dan gewoon op het gasfornuis met de gietijzeren pannen? Hier hebben we gewoon elektrische kookplaten en volgend jaar met de nieuwe keuken gaan we voor inductie. Dus zal niet werken :ROFLMAO:
 
Ah, jullie koken dan gewoon op het gasfornuis met de gietijzeren pannen? Hier hebben we gewoon elektrische kookplaten en volgend jaar met de nieuwe keuken gaan we voor inductie. Dus zal niet werken :ROFLMAO:
Hier een vitrokeramisch fornuis maar gietijzer moet perfect werken op inductie.
Het simpelste om te testen of een pot/pan geschikt is voor inductie, is een magneet tegen de onderkant van je pot/pan te houden.
Wanneer deze blijft hangen is die pot/pan geschikt voor inductie.
 
Hier een vitrokeramisch fornuis maar gietijzer moet perfect werken op inductie.
Het simpelste om te testen of een pot/pan geschikt is voor inductie, is een magneet tegen de onderkant van je pot/pan te houden.
Wanneer deze blijft hangen is die pot/pan geschikt voor inductie.
Ah, dat wist ik niet.
Afwachten dus. Ben wel al van 14 juli op de offerte aan het wachten en zet al mijn hoop op deze. Dus hopen dat hij binnen ons voorziene budget gaat zitten.
 
Ik heb gewoon gas in de keuken. Daar kan alles op 😜
 
Ik heb gewoon gas in de keuken. Daar kan alles op 😜

In NL is het meer op gas, in BE meer op electriciteit. Waarom dat zo is, geen idee. Ik heb geen enkel familielid in NL dat een electrisch fornuis heeft. :ROFLMAO:

Geniet er nog maar van, want in de toekomst gaat dat vervuilende gas eruit :p
 
Best wel grappig, de oosterburen krijgen een bonus als ze op het schonere gas overstappen.
Dat gaat allemaal wel veranderen op termijn, maar de wereld draait zot. Die groene zotten in ons land hebben zo een fetisj voor de sluiting van de kerncentrales dat ze deze sluiting willen realiseren door de bouw van een aantal dure en vervuilende gascentrales :ROFLMAO:

Maar nu ff terug. Denk dat in NL veel sneller het aardgas was ingeburgerd, waardoor ook automatisch het fornuis erop kon.

Voorlopig hou ik mijn gietijzer nog wel op de BBQ's.
 
In Nederland zie je wel steeds meer nieuwbouw wijken die gebouwtje worden zonder gas aansluitingen in de huizen. Die krijgen dan warmtepompen.
 
Ah, dat wist ik niet.
Afwachten dus. Ben wel al van 14 juli op de offerte aan het wachten en zet al mijn hoop op deze. Dus hopen dat hij binnen ons voorziene budget gaat zitten.
Ik heb ook inductie en mijn gietijzer van de barbecue werkt daar prima op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan