BasBQ
Beef en Steak

Messenset voor het leven?

Riba,

Bedankt voor je uitleg. Die sujihiki is idd wel een handig mes, maar minimum €150 en ik zit eerder in gedachte met €150 voor een koksmes/sontoku en een vleesmes samen :ROFLMAO: Mss ben ik wel te gierig :ROFLMAO:

Ben er ook wel zeker van dat ik het ooit cadeau zou krijgen, maar momenteel heb ik het echt nodig. Zaterdag heb ik me bijna een tenniselleboog gesneden op die Tomahawk. Dat mes moet er veel sneller door.

Het enige waar ik nog niet aan uit ben is het koksmes of santoku. Jij schrijft dat de punt eigenlijk de snijplank niet mag raken, wat ik dus wel vaak doe :oops:
 
Ikzelf ben wat doorgeslagen met mijn messen, geen aanrader hoor (wel een hoop lol ;) )

Men raadt het inderdaad meestal af dat de punt op de snijplank blijft liggen (en dan het mes wat gaat draaien), maar dan heb ik het dus over wat hardere en dunne messen (omdat de snede wat fragieler is bij laterale kracht).

Ikzelf zou al het budget in een koksmes stoppen. Die zou ik zonder problemen pakken om vlees te snijden in tegenstelling tot het meestal wat plattere profiel van een santoku. Eventueel even het bot lossnijden met een victorinox uitbeenmes.

Dit komt wel van iemand die betere (natuurlijk subjectief) messen heeft dan het merendeel van de professionals, terwijl het merendeel van de professionals messen beter kan gebruiken ;)
 
Riba,

Bedankt voor je uitleg. Die sujihiki is idd wel een handig mes, maar minimum €150 en ik zit eerder in gedachte met €150 voor een koksmes/sontoku en een vleesmes samen :ROFLMAO: Mss ben ik wel te gierig :ROFLMAO:

Ben er ook wel zeker van dat ik het ooit cadeau zou krijgen, maar momenteel heb ik het echt nodig. Zaterdag heb ik me bijna een tenniselleboog gesneden op die Tomahawk. Dat mes moet er veel sneller door.

Het enige waar ik nog niet aan uit ben is het koksmes of santoku. Jij schrijft dat de punt eigenlijk de snijplank niet mag raken, wat ik dus wel vaak doe :oops:
Ach en als je dan zo'n duur mes aanschaft moet je hem ook ieder jaar laten slijpen door een professionele slijper en dat voor een mes wat je 1x per week gaat gebruiken.

Het is hier al vaker gezegd, een goed mes hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Veel professionele koks gebruiken ook niet die dure chique messen want de meeste zijn vooral heel mooi en niet functioneel. Victorinox, sabatier en nog een hele rits merken zijn al genoemd. Daar kan je makkelijk voor minder dan 150 euro je setje kopen

PS niet dat ik ook niet het liefste al mijn messen wil inruilen voor een set damast stalen messen hoor :D. Mijn verstand raad toch aan om gewoon mijn Fissler mesjes van de jumbo eerst op te snijden ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Ach en als je dan zo'n duur mes aanschaft moet je hem ook ieder jaar laten slijpen door een professionele slijper en dat voor een mes wat je 1x per week gaat gebruiken.

Het is hier al vaker gezegd, een goed mes hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Veel professionele koks gebruiken ook niet die dure chique messen want de meeste zijn vooral heel mooi en niet functioneel. Victorinox, sabatier en nog een hele rits merken zijn al genoemd. Daar kan je makkelijk voor minder dan 150 euro je setje kopen

PS niet dat ik ook niet het liefste al mijn messen wil inruilen voor een set damast stalen messen hoor :D. Mijn verstand raad toch aan om gewoon mijn Fissler mesjes van de jumbo eerst op te snijden ;)
Ja, ik probeerde te articuleren dat er wat vereisten aanzitten als er hardere en dunnere messen overwogen worden (e.g. geen aanzetstaal en qua snijtechniek).

Ik ben natuurlijk zo'n gek/enthousiast met teveel messen en slijpstenen, maar met een koksmes van victorinox, een aanzetstaal en wat slijpstenen zou ik een heel eind komen. (ik ben het overigens natuurlijk niet eens met het "vooral heel mooi en niet functioneel", maar ieder zijn ding. Ik ben meestal ook niet weg van damascus messen).
 
Bestelling is net geplaatst bij Meesterslijpers en het is alles van Virctorinox geworden.
- koksmes
- slagersmes
- 4 schilmesjes
- gekarteld groentenmes
- tourneermesje
- fileermes
- slijpsteen

Ben er voor €122 vanaf. Hopelijk is het wat.

Wel gisteren gezien dat we thuis een messenset van een bekend merk hebben (ben ff vergeten wel), en mss als ik ze professioneel laat slijpen dat die ook weer gaan. Dus ga die andere houden voor dagdagelijks gebruik, en de nieuwe set voor het BBQ'en en dergelijke. En als die Victorinox geslepen moet worden, zal ik de andere meenemen om alles ineens te doen.

Allemaal bedankt voor de tips.
 
Ja, ik probeerde te articuleren dat er wat vereisten aanzitten als er hardere en dunnere messen overwogen worden (e.g. geen aanzetstaal en qua snijtechniek).

Ik ben natuurlijk zo'n gek/enthousiast met teveel messen en slijpstenen, maar met een koksmes van victorinox, een aanzetstaal en wat slijpstenen zou ik een heel eind komen. (ik ben het overigens natuurlijk niet eens met het "vooral heel mooi en niet functioneel", maar ieder zijn ding. Ik ben meestal ook niet weg van damascus messen).
En daar is helemaal niks mis mee.
Dat mooi en niet functioneel slaat op veel dure messen met een super mooi heft, maar bij een beetje water al uit je hand glipt, maar het mes is dan net zo goed als de variant met plastic handvat. Natuurlijk zijn er ook dure messen waar je wel betaald voor meer performance hoor, en wat ik lees zijn dat de messen die jij juist hebt

Het is misschien het beste te vergelijken met een dure sportwagen. Natuurlijk is een Ferrari prachtig en rijd het fantastisch maar realiteit is dat in nederland je met een fiat panda ook eigenlijk net zo goed om de boodschappen in te doen :D
 
Ik gebruik zowel thuis als professioneel de messen van Victorinox.
Goede keus, ik heb een stuk of 4 messen en doe daar eigenlijk alles mee.

Ik heb wel gezien dat ze 3 reeksen hebben, maar heb gewoon de Fibrox reeks genomen. Zijn idd wel betaalbaar, en ben dus benieuwd. Ik vermoed wel dat ik er een hele eind mee kom. Liever zo een straks japans vleesmes gehad, maar heb nu het slagersmes genomen omdat Victorinox geen vleesmessen heeft, of althans het 'steekmes' noemt, maar heb gewoon dat slagersmes genomen. Stond bij dat het voor grotere stukken vlees te snijden is. Het zou leuk zijn dat ik met 1 snede er al door zit :ROFLMAO:

Ik ben in blijde verwachting.
 
Bestelling is net geplaatst bij Meesterslijpers en het is alles van Virctorinox geworden.
Daar ga je veel plezier van beleven. En zo te zien ga je ze zelf scherp houden, m.i. een goede keuze!

@cold_as_ijs ik denk dat we het eigenlijk helemaal met elkaar eens zijn :)
 
Laatst bewerkt:
Daar ga je veel plezier van beleven. En zo te zien ga je ze zelf scherp houden, m.i. een goede keuze!

@cold_as_ijs ik denk dat we get eigenlijk helemaal met elkaar eens zijn :)

Scherp houden is nog een ander paar mouwen. Heb er zo een goedkope belgische natuursteen bij genomen. Thuis heb ik zo een aanzetstaal, maar nog niet echt gebruikt. Mijn vrouw had dit voordat we mekaar leerden kennen. Maar zag mijn oma dat vroeger veel gebruiken naast haar electrische slijper. :ROFLMAO:
Maar ga deze set wat meer in orde houden, want nu wel gemerkt dat het een handicap aan het worden is. Ik snij enorm veel groenten en dan voldoen ze nog wel, maar als ge u de pleuris moet snijden op een grote steak om hem in reepjes te snijden, dan is het tijd voor wat nieuws.
 
Laten we het over de prijs maar niet hebben. Als ik zie wat we op het werk betalen voor dezelfde messen....... Helaas geen mogelijkheid ze hier te kopen.

Ze worden trouwens beter als ze van de messenslijper terug komen. Scherper en blijven langer scherp.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb deze gekocht messenslijper ook op aan raden van enkele hier op het forum. Messen zijn niet extreem scherp, maar zeker wel scherp genoeg. Voordeel tov slijpstenen is dat je geen fout kan maken met de snijhoek. Ik heb ook nog deze set Slijpstenen
Maar dat is meestal teveel gedoe om te slijpen :D
 
Ik heb deze gekocht messenslijper ook op aan raden van enkele hier op het forum. Messen zijn niet extreem scherp, maar zeker wel scherp genoeg. Voordeel tov slijpstenen is dat je geen fout kan maken met de snijhoek. Ik heb ook nog deze set Slijpstenen
Maar dat is meestal teveel gedoe om te slijpen :D

Had ik zien staan. Ook wel pittig in prijs. Maar mss later eens mee aanschaffen. Ga het voorlopig zoals Rambo op een steen doen :ROFLMAO:
 
Ik heb wel gezien dat ze 3 reeksen hebben, maar heb gewoon de Fibrox reeks genomen. Zijn idd wel betaalbaar, en ben dus benieuwd. Ik vermoed wel dat ik er een hele eind mee kom.

[...]


Ik ben in blijde verwachting.

Tof om te lezen dat je toch met begint met een set Victorinox! Ik denk niet dat je je hier een buil aan kunt vallen!
Gebruik je aanzetstaal met enige regelmaat. Deze zet je snede weer recht (het zachte staal buigt bij het snijden iets). Het slijpen is voor eens in de zoveel tijd als het mes echt bot wordt. Ik heb altijd geleerd niet zo’n automatisch ding te gebruiken, omdat je daarmee echt een strookje staal van je mes af slijpt. Ik heb ook ooit een keer m’n santoku mes naar een schoenmaker gebracht die zei messen te kunnen slijpen. Die heeft m op de bandschuurmachine gezet 😢. Nu is dat ding zo krom als je het n slagersmes...

veel plezier! Krijgen we wel eenreview?!
 
Bestelling is net geplaatst bij Meesterslijpers en het is alles van Virctorinox geworden.
- koksmes
- slagersmes
- 4 schilmesjes
- gekarteld groentenmes
- tourneermesje
- fileermes
- slijpsteen

Ben er voor €122 vanaf. Hopelijk is het wat.

Wel gisteren gezien dat we thuis een messenset van een bekend merk hebben (ben ff vergeten wel), en mss als ik ze professioneel laat slijpen dat die ook weer gaan. Dus ga die andere houden voor dagdagelijks gebruik, en de nieuwe set voor het BBQ'en en dergelijke. En als die Victorinox geslepen moet worden, zal ik de andere meenemen om alles ineens te doen.

Allemaal bedankt voor de tips.
Gefelciteerd met je aankoop

Ik wacht op salaris dan komt er mischien ook wel iets van deze set kan je laten weten hoe het bevalt

Vind de forged messen ook mooi

Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk
 
Gefelciteerd met je aankoop

Ik wacht op salaris dan komt er mischien ook wel iets van deze set kan je laten weten hoe het bevalt

Vind de forged messen ook mooi

Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk

Net mailtje gehad dat het Morgen geleverd wordt. Salaris hoef ik niet op te wachten.
Ben benieuwd.
 
Tof om te lezen dat je toch met begint met een set Victorinox! Ik denk niet dat je je hier een buil aan kunt vallen!
Gebruik je aanzetstaal met enige regelmaat. Deze zet je snede weer recht (het zachte staal buigt bij het snijden iets). Het slijpen is voor eens in de zoveel tijd als het mes echt bot wordt. Ik heb altijd geleerd niet zo’n automatisch ding te gebruiken, omdat je daarmee echt een strookje staal van je mes af slijpt. Ik heb ook ooit een keer m’n santoku mes naar een schoenmaker gebracht die zei messen te kunnen slijpen. Die heeft m op de bandschuurmachine gezet 😢. Nu is dat ding zo krom als je het n slagersmes...

veel plezier! Krijgen we wel eenreview?!

Review zeker, maar wanneer weet ik nog niet. Geen idee of ik die weekend tijd heb voor de Q en ga de messen vooral voor de Q gerelateerde zaken gebruiken.
 
Review zeker, maar wanneer weet ik nog niet. Geen idee of ik die weekend tijd heb voor de Q en ga de messen vooral voor de Q gerelateerde zaken gebruiken.
We zien hem wel verschijnen
Gaat denk ik wel goed komen

Verstuurd vanaf mijn POT-LX1 met Tapatalk
 
Hier zijn ze dan. Ze zien er niet spectaculair en duur uit, maar zijn wel van degelijke kwaliteit en liggen goed in de hand. Heb al een pleister mogen plakken :)

E5603FDA-174B-4563-8884-C8FBBF78302A.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan