BasBQ
Beef en Steak

Messenset voor het leven?

Mss ff deze oprakelen.

Zijn de ervaringen nog hetzelfde als in 2013?

Gisteren gemerkt dat ik echt wel aan een goed vleesmes toe ben. Liefst direct een set, maar jammer genoeg zijn die sets niet altijd zoals ik wil.

Hetgeen ik hier niet voorbij zie komen, zijn ervaringen met bv zo een type mes:

Sets zijn vaak inderdaad 'net niet' of niet alles wat je wilt hebben. Ook de lovende woorden voor Global begrijp ik niet zo. Kijk eens in een professionele keuken, daar zul je niet snel complete sets of Global tegen komen.
Wat het gevaar is met Global en gelijkende merken: Als je handen vochtig zijn van vet/zweet/water/wat dan ook, glibbert zo'n mes zo uit je handen. Het metalen heft heeft dan wel van die ribbeltjes, maar zijn vaak echt niet genoeg. Bovendien ziet het er gaaf uit, zo'n mes dat uit 1 stuk staal is gemaakt, maar vaak zijn het heft en lemmet 2 losse onderdelen en zijn ze aan elkaar geplakt en vervolgens glad gepolijst. Lijkt dus alle

Mijn aanrader? Victorinox (met het Fibrox heft) https://www.meesterslijpers.nl/victorinox-14/mfp/389-categorie,messen?search=victorinox
Voor iets meer dan € 30,- heb je een goed koksmes waar je jaren mee uit de voeten kunt. Natuurlijk, je moet het zo nu en dan aanzetten en laten slijpen, maar dat geldt voor elk mes. Dit zijn goede instappers en ook menig geharde chef zweert er bij. Ik heb mezelf meermaals open gehaald aan het kartelmesje, dat perfect is voor tomaat etc.
 
Mijn aanrader? Victorinox (met het Fibrox heft) https://www.meesterslijpers.nl/victorinox-14/mfp/389-categorie,messen?search=victorinox
Voor iets meer dan € 30,- heb je een goed koksmes waar je jaren mee uit de voeten kunt. Natuurlijk, je moet het zo nu en dan aanzetten en laten slijpen, maar dat geldt voor elk mes. Dit zijn goede instappers en ook menig geharde chef zweert er bij. Ik heb mezelf meermaals open gehaald aan het kartelmesje, dat perfect is voor tomaat etc.
Mijn vader zegt ook altijd dat zijn victorinox mes toch wel een van zijn fijnste messen is. Ik heb er laatst een uitbeenmesje van gehaald, en moet zeggen die snijd wel lekker hoor, enige nadeel is misschien het goedkope gevoel van het heft aangezien het van plastic is.
 
Nee dat is het niet waard als je op zoek bent naar echte Japanse kwaliteit. Het is gewoon niet mogelijk voor dat geld, heel simpel. Op zich kan je er misschien een prima set aan hebben maar het zal nooit in de buurt komen van een echt Japans mes. Een echte Japanse kost dat bedrag per mes ongeveer of nog veel meer, maar in ieder geval niet veel minder.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Nee dat is het niet waard als je op zoek bent naar echte Japanse kwaliteit. Het is gewoon niet mogelijk voor dat geld, heel simpel. Op zich kan je er misschien een prima set aan hebben maar het zal nooit in de buurt komen van een echt Japans mes. Een echte Japanse kost dat bedrag per mes ongeveer of nog veel meer, maar in ieder geval niet veel minder.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk

Het is niet dat ik persé japans moet hebben, maar zoek een goede messenset. En eigenlijk vooral een zeer goed vleesmes. Eentje dat ik door het vlees trek :ROFLMAO: in 1 x.
 
Het is niet dat ik persé japans moet hebben, maar zoek een goede messenset. En eigenlijk vooral een zeer goed vleesmes. Eentje dat ik door het vlees trek in 1 x.
Aha op die manier. Dan zou ik alsnog zeggen zoek een mooi Japans mes, maar het schijnt dan ook dat ik een beetje liefhebber ben van die dingen, dus helemaal objectief ben ik niet .
In principe moet een mes zo dun mogelijk zijn om fijn te snijden, wil je dan ook niet te vaak moeten slijpen en het mes echt lange tijd eng scherp houden dan kom je al snel bij een Japans mes terecht vanwege de hoge hardheid. Geef je er niet om om vaker te moeten (laten) slijpen dan kan in principe ieder ander mes ook goed voldoen.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Moet het eens goed bekijken. Zaterdag teveel naar mijn goesting moeten op en af gaan om de tomahawk te snijden. Dat moet beter kunnen.

Dan moet ik het nog eens bekijken, maar ook geen zin om €100 te geven voor 1 mes.
 
Mijn vader zegt ook altijd dat zijn victorinox mes toch wel een van zijn fijnste messen is. Ik heb er laatst een uitbeenmesje van gehaald, en moet zeggen die snijd wel lekker hoor, enige nadeel is misschien het goedkope gevoel van het heft aangezien het van plastic is.

Tuurlijk voelt het plastic goedkoop aan. Maar daardoor ligt het wel goed in je hand en is er geen man overboord als de goedbedoelende wederhalft hem eens per ongeluk in de vaatwasser mee kookt.


Dit slaat natuurlijk kant noch wal. Wat is Damascus kwaliteit? Damascus is de hoofdstad van Syrië. Wat ze je willen laten geloven is dat ze gebruik maken van Damaststaal of gedamasceerd staal. Dat zijn meerdere staalsoorten (harder en zachter) die bij het smeden gevouwen worden. Die laagjes zijn nog een extra chemisch proces om ze zo goed te laten zien. Google eens de staalsoort die ze gebruiken. Dan kom je alleen maar bij Wish en Aliexpress links uit. Probeer dan hetzelfde bij de staalsoort van de Victorinox messen..

cadeau aan mezelf voor mijn verjaardag, nu pas een paar weken oud maar wat een topding!
Bekijk bijlage 6193

Dit is natuurlijk heel mooi. Maar let er wel op dat dit een Japans mes is. De vorm is heel anders dan en frans koksmes, wat de meeste mensen gewend zijn. Zoals je een frans koksmes over de plank 'walst' en nooit je snijplank los laat, vergt dit een hele andere techniek.
 
Dit slaat natuurlijk kant noch wal. Wat is Damascus kwaliteit? Damascus is de hoofdstad van Syrië. Wat ze je willen laten geloven is dat ze gebruik maken van Damaststaal of gedamasceerd staal. Dat zijn meerdere staalsoorten (harder en zachter) die bij het smeden gevouwen worden. Die laagjes zijn nog een extra chemisch proces om ze zo goed te laten zien. Google eens de staalsoort die ze gebruiken. Dan kom je alleen maar bij Wish en Aliexpress links uit. Probeer dan hetzelfde bij de staalsoort van de Victorinox messen..

Zojuist eens ff gedaan en wat blijkt :

Gemaakt van 7CR17 400c high carbon met een hardheid van VG-10 hrc 60-62.
7cr17 400c heeft een hardheid van 58-60 en VG-10 een hardheid van 60-62
-7Cr17, 440c gemodificeerd met meer elementen vanadium. De voordelen van Vanadium (V) • Verhoogt de sterkte, slijtvastheid, en verhoogt taaiheid de aanbevolen hardheid ongeveer 55/57 HRC.
- 440A/B/CLegeringen die zich kenmerken door een uitermate grote roestvastheid. Vroeger erg veel gebruikt, maar nu een beetje voorbijgestreefd. Behalve voor messen die veel in contact komen met water en dan vooral zeewater. Vaak gebruikt in wat goedkopere messen. 440A/B:56-57 HRC, 440C:58-60 HRC.
Een HRC van 60-62 is netjes voor een koksmes in mijn ogen.
Het is zeker niet waar dat hoe hoger hoe beter.
Wel is het zo dat het mes langer scherp blijft , tegelijkertijd ook brosser.
Veel kun je er niet mee maar het is maar dat je het weet :p
 
Vond dat patroon van ydek er al zo nep uit zien. Gelukkig is Aliexpress er daar een stuk eerlijker over.
1596476538197.png


@Free_ltd als je zo'n set wilt kopen, kijk dan op aliexpress. Scheelt zo een hele hap die andere site, verzenden zal iets langer duren :D
sterker nog dit is dezelfde set :ROFLMAO:

Tuurlijk voelt het plastic goedkoop aan. Maar daardoor ligt het wel goed in je hand en is er geen man overboord als de goedbedoelende wederhalft hem eens per ongeluk in de vaatwasser mee kookt.
Voor mij is het plastic geen probleem, zeker niet als je kijkt naar wat het gekost heeft. Hij is gewoon super functioneel en je merkt dat het mes goed is.
 
Thanx. Ik had ondertussen al niet meer verder gezocht ernaar omdat het duidelijk was dat het niets was.

Maar als ik dan bv naar vleesmessen ga kijken om een idee te krijgen, wat zijn de voor of nadelen van onderstaanden?
1. https://www.vuurenrook.nl/nl/f-dick-red-spirit-koksmes-ajax.html
2. https://www.vuurenrook.nl/nl/f-dick-red-spirit-grillmesser-hektor.html
3. https://www.vuurenrook.nl/nl/giesser-premiumcut-koksmes-20-cm-thuja-tree-of-lif.html
4. https://www.vuurenrook.nl/nl/messen-slijpen/slagersmessen/
5. https://be.knivesandtools.eu/nl/pt/-eden-quality-classic-damast-vleesmes-20-cm.htm

Winkels zijn maar lukraak gekozen.

Maar het zijn allemaal verschillende modellen en ik zie het bos door de bomen niet meer.
 
Wij gebruiken al jaren setje van Porsche design. Heel dun licht lemmet met in verhouding zwaarder handvat, ligt goed in de hand en blijven scherp, af en toe eens over het aanzetstaal maar nog niet echt moeten (laten) slijpen.

DSC_1230.JPG
 
Haha , dat idd te gek . Wellicht dat er bij jou in de buurt wel een speciaalzaak zit.

Eerlijk gezegd nog niet achter gezocht. Ga ik eens doen. Ging er sowizo van uit dat zoiets vooral online gebeurde.

Zoek vooral een vlijmscherp vleesmes en daarnaast zou een koksmes, fileermes en een klein scheep mesje voor de vliesjes wel handig zijn.

Die 4 zitten niet altijd in 1 pakket :)
 
Eerlijk gezegd nog niet achter gezocht. Ga ik eens doen. Ging er sowizo van uit dat zoiets vooral online gebeurde.

Zoek vooral een vlijmscherp vleesmes en daarnaast zou een koksmes, fileermes en een klein scheep mesje voor de vliesjes wel handig zijn.

Die 4 zitten niet altijd in 1 pakket :)
Als kookpunt in Rotterdam wel in de buurt is kan je daar eens kijken. Bij grotere bedragen is dat wel wat met de prijs te doen (heb daar een jaar geleden een set koperen pannen plus een KitchenAid en nog wat losse dingen gekocht voor een erg leuke prijs). En ze hebben daar heel veel messen die je ook echt mag proberen zegmaar


Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Eerlijk gezegd nog niet achter gezocht. Ga ik eens doen. Ging er sowizo van uit dat zoiets vooral online gebeurde.

Sowieso een aanrader! Elke zichzelf respecterende kookwinkel kan je redelijk goed op gang helpen. En nee, de Cookinglife (Blokker) is geen kookwinkel. Er zit vast wel een lokale speciaalzaak in de buurt. :) Zij kunnen ook goed aangeven wat goed past binnen jouw wensen, gebruik en budget.

Zoek vooral een vlijmscherp vleesmes en daarnaast zou een koksmes, fileermes en een klein scheep mesje voor de vliesjes wel handig zijn.

Die 4 zitten niet altijd in 1 pakket :)

Het vleesmes zou ik niet eens bovenaan m'n lijstje zetten. Vaak kom je met een goed koksmes al heel ver! Pas wel op met bot, daar zijn messen niet voor bedoeld ;). Een klein scherp mesje voor de vliesjes en/of een uitbeenmes (flexibel) zijn wel praktisch. Wat ook vaak over het hoofd wordt gezien is een broodmes! Probeer naast het stokbrood maar eens een rollade te snijden met een broodmes. Daar zaag je onverwacht makkelijk doorheen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan