BasBQ
Beef en Steak

Koud gerookte kaas

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.124
Vermits we met de lockdown teveel tijd vrij krijgen en koud gerookte zaken meestal niet direct genuttigd kunnen worden, vandaag dan maar eens geëxperimenteerd met de cold smoke generator die ik via ali gekocht had een paar maanden terug.

Het lijkt een goede copie, maar het vakje waar het theelichtje in moet, is dus niet goed en het theelichtje kan er niet in 😁 Met mijn gasbrander lukte ook niet zo goed, want daarmee blaas je al veel rookmot weg. Dus ging de start wat moeizaam. Maar met de aansteker er lang genoeg onder te houden, is het wel gelukt. Dus moet nog een goede oplossing zien te vinden daarvoor.

Ik had 2 verschillende soorten kaas en deze 2u laten roken waarna vacuum verpakt om een weekje in de koelkast te laten liggen. Daarnet wel stiekem een stukje geproefd en nu weet ik waarom deze eerst een week de koelkast in moet. Dat was effectief in de asbak bijten 🤣 En die smaak blijft hangen, verdomme:eek:

Binnen een week weet ik meer over de smaak.

IMG_9765.jpeg


IMG_9766.jpeg


IMG_9767.jpeg


IMG_9771.jpeg


IMG_9772.jpeg


IMG_9773.jpeg
 
Nice.
Leuk dat je ff getest heb. Heb dat zelf nooit aangedurfd (gelukkig 😅 )

Ik beloof je dat je straks heerlijk kaas heb. Het is erg lekker.
 
Ik heb een paar dagen geleden hetzelfde gedaan met m'n Weber cold smoke generator, goed om te weten dat ik nog wat langer moet wachten en niet in de verleiding moet komen dinsdag (y) :D


IMG_2105.jpeg
 
Nice.
Leuk dat je ff getest heb. Heb dat zelf nooit aangedurfd (gelukkig 😅 )

Ik beloof je dat je straks heerlijk kaas heb. Het is erg lekker.

Ik wist dat het moest omdat anders de smaak echt niet lekker is. Maar het verschil moet je geproefd hebben. Ik laat me niet direct iets wijs maken :p.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een paar dagen geleden hetzelfde gedaan met m'n Weber cold smoke generator, goed om te weten dat ik nog wat langer moet wachten en niet in de verleiding moet komen dinsdag (y) :D


Bekijk bijlage 11415

Als je eraan gaat, wil ik ook even jou feedback. Ik zag overal dat men kleine stroken maakte en ging er vanuit dat dit was zodat de rook mooi rondom blokjes zou zitten als je deze nog verder versnijdt en als borrelhapje op tafel zet.
Jij hebt gewoon grote blokken gebruikt. Daarom wil ik wel eens weten wat het verschil daarin gaat zijn. (y)
 
Zo zalig man, juist die strookjes met rook rondom. Ik hou daarvan!
 
Als je eraan gaat, wil ik ook even jou feedback. Ik zag overal dat men kleine stroken maakte en ging er vanuit dat dit was zodat de rook mooi rondom blokjes zou zitten als je deze nog verder versnijdt en als borrelhapje op tafel zet.
Jij hebt gewoon grote blokken gebruikt. Daarom wil ik wel eens weten wat het verschil daarin gaat zijn. (y)

Dat is bij deze beloofd; ik ga 14 dagen na het roken proeven en laat hier in jouw draadje weten hoe de smaak is ;)
 
Laatst bewerkt:
14 dagen? Ga je zo lang kunnen wachten? Volgens Noskos is 7 dagen voldoende. Pijnig jezelf niet zo :p

Hahaha..... jaja, ik sla die "happen in een asbak" ervaring maar liever over en heb wat geduld...... maar dat kost heel veel moeite inderdaad 🤭
 
Hahaha..... jaja, ik sla die "happen in een asbak" ervaring maar liever over en heb wat geduld...... maar dat kost heel veel moeite inderdaad 🤭

Gelukkig heb ik een bierfrigo in de kelder. Daar heb ik ze in gelegd en kom deze dan niet zo vaak tegen.
 
Mooi gemaakt, ik heb een ‘echte’ cold smoke generator maar ook daar werkt het aansteken ruk 😉.
 
als de kaas te veel gerookt is kan je hem ook in 1 stuk laten.

Aansteken doe ik altijd met de gasbrander (zelfde spiraal trouwens enkel goed zwart :) ).
Het klopt dat je een beetje moet oppassen of je blaast alle mot weg.
 
als de kaas te veel gerookt is kan je hem ook in 1 stuk laten.

Aansteken doe ik altijd met de gasbrander (zelfde spiraal trouwens enkel goed zwart :) ).
Het klopt dat je een beetje moet oppassen of je blaast alle mot weg.

Het lukte mij niet echt met de gasbrander en het niet zo een mini. Met de aansteker lukte het uiteindelijk wel. Maar gisteren het plaatje geplooid en Nu past het theelichtje er wel onder.

Straks eens opzoeken wat we nog allemaal kunnen koud roken.
 
Een stukje van een bruin aanmaak blokje afsnijden, aansteken en in de theelicht houder schuiven. Das een prima manier om de CSG aan te krijgen. Eventueel met een aluminium hoekje gevouwen om het stukje er brandend er onder te schuiven.

Klinkt trouwens lekker gerookte kaas!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Een stukje van een bruin aanmaak blokje afsnijden, aansteken en in de theelicht houder schuiven. Das een prima manier om de CSG aan te krijgen. Eventueel met een aluminium hoekje gevouwen om het stukje er brandend er onder te schuiven.

Klinkt trouwens lekker gerookte kaas!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Hey, maar dat is een top idee. Theelichtje moet je er onderuit halen. Dat blokje gaat vanzelf uit. En ik heb er voldoende liggen. Top.

Bedankt.
 
De onkruidbrander was geen succes, te sterk. Theelichtjes was teveel gepriegel. Ik ben tenslotte uitgekomen op een kleinere gasbrander (lijkt op zo'n creme brulee brander)
 
Ik heb vorige week precies het zelfde gedaan, ook 2 uur in de rook laten liggen. Zelf eet ik geen kaas, maar vrouwlief des te meer; helaas vond zij het nog te veel en intens naar rook smaken na een week, dus laat nu de rest van de stukken nog langer liggen (gelukkig per stuk in de vacuüm gedaan), en heb nieuwe kaas gehaald om te kijken of korter roken minder intens is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan