Beef en Steak

KJ II topvent probleempje??

"Smoking Dad" legt het hier uit, vanaf 22.12: Correct way to install cooking grids. Het gaat er om dat de opstaande "notches" tegen de platte delen van de halve roosters zitten, en niet aan de ronde kant.

Je roosters kunnen natuurlijk links/rechts of voor/achter georiënteerd zijn, wat je zelf prettiger vind

Laatst bewerkt:
Bij mij liggen ze ook niet super stabiel hoor en is met schoonmaken ook het rooster naar beneden gevallen ondanks dat ze correct geïnstalleerd zijn. Bij mij zit er ook gewoon meer ruimte op het D&C systeem dan wat het filmpje laat zien. Zal wel een kwaliteit dingetje zijn dat ze iets ruimer zijn bij sommige gebruikers

Bij mij liggen ze ook niet super stabiel hoor en is met schoonmaken ook het rooster naar beneden gevallen ondanks dat ze correct geïnstalleerd zijn. Bij mij zit er ook gewoon meer ruimte op het D&C systeem dan wat het filmpje laat zien. Zal wel een kwaliteit dingetje zijn dat ze iets ruimer zijn bij sommige gebruikers

Vreemd, bij mij is er nog geen enkele rooster afgevallen en ik borstel de roosters af zonder ze tegen te houden met de hand.
Dan zitten er wss wat productieverschillen in.

Bij mij hebben ze er ook al eens in gelegen hoor met borstelen zowel in de kettle als in de Classic 3.

Bij mij alleen een keer naar beneden gelazerd toen ie niet goed lag. Wanneer ze goed liggen en niet een stukje over het nokje heen liggen ze erg stabiel.

Maar de roosters goed leggen vind ik af en toe wel een dingetje op de lagere niveaus. De uitsteeksels/randen van de hogere niveaus zitten dan nog wel eens in de weg. Het is een beetje file parkeren met rooster heen en weer steken en draaien voor je ze goed kan leggen op de lagere niveaus.
Wanneer het allemaal koud is is het nog niet zo'n probleem. Maar wanneer je het ombouwd op een hete q met hete roosters is het af en toe vrij irritant. Zeker wanneer het niet in één keer lukt en je even moet pauzeren om je handen/handschoenen af te laten koelen.

De KJ rooster tang vind ik iets te klein voor de grote zware roosters van de Big Joe.

Hele D&C eruit tillen is ook een optie, maar dat vind ik weer wat griezelig wanneer ik gebruik maak van de soapstone. Dat voelt door het gewicht van de soapstone icm met het buigende metaal van D&C rek niet veilig aan, ben bang dat soapstone er dan een keer af lazerd tijdens verplaatsen. Hierbij zeg ik niet dat ik D&C rek niet stabiel vind, het is prima stabiel wanneer het in de q staat. Maar bij de Big Joe met de grote zware soapstone buigt het toch wel wat door wanneer je het hele D&C optilt inc soapstone en het geheel niet meer op 4 plaatsen ondersteund wordt.

Buiten dit ben ik een grote fan van het D&C systeem. Ik gebruik het veel.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik wel mijn handschoen omdat ik in de warme zone kom, maar nee er geen hete onderdelen mee vast. Alles kan perfect met de bijgeleverde roostertang. Die gebruik ik zelfs voor de deflectors eruit te nemen.

hier net omgekeerd, gebruik (bijna) nooit een roostertang of gelijkaardig, altijd met handschoenen.

Geen idee waarom, maar ik ben dat zo beginnen doen en dat blijft dat doen :ROFLMAO: Wel eens gehad dat ik met de handschoen de deflector eruit haalde en het toch wel wat te warm werd aan mijn vingers. Ik heb die handschoenen van KJ zelf, dus mss dat andere beter zijn. Geen idee.

Die tang is dus ook handig om die halve deflector ff op te heffen, en dan hou ik met de handschoen tegen om dan met de tang weg te nemen.

Ik maak mijn roosters nooit schoon op de kamado . Altijd uit de hand buiten de kamado .

Overigens krijg ik nu gelukkig gewoon het oude Daisywheel opgestuurd..... End of shit

Ik maak mijn roosters nooit schoon op de kamado . Altijd uit de hand buiten de kamado .

Overigens krijg ik nu gelukkig gewoon het oude Daisywheel opgestuurd..... End of shit
Sturen ze deze automatisch, of heb je er expliciet achter gevraagd?

Sturen ze deze automatisch, of heb je er expliciet achter gevraagd?
Heeft me veel moeite gekost, maar ik kwam ongeveer iedere 6 maanden zeuren om een nieuwe...
En heel eerlijk zou dat nog veel vaker zijn als je dit regelmatig controleert.

Enfin, ik ben er klaar mee. Dan maar terug naar de standaard velgen ipv de lichtmetalen....

Voor mij zou dit de reden zijn om de volgende keer voor een bge of primo te kiezen. En adviseer ik zoekende nu ook anders. Liever een paar honderd meer uitgeven, zonder problemen.

mijn topvent is ook afgebladderd, maar het boeit me niet zoveel. Snap niet zo goed dat er zo’n probleem van wordt gemaakt. 🤔
Ieder z’n eigen mening natuurlijk 👍🏻

Heeft me veel moeite gekost, maar ik kwam ongeveer iedere 6 maanden zeuren om een nieuwe...
En heel eerlijk zou dat nog veel vaker zijn als je dit regelmatig controleert.

Enfin, ik ben er klaar mee. Dan maar terug naar de standaard velgen ipv de lichtmetalen....

Voor mij zou dit de reden zijn om de volgende keer voor een bge of primo te kiezen. En adviseer ik zoekende nu ook anders. Liever een paar honderd meer uitgeven, zonder problemen.
Een paar €100 meer voor een topvent van €85 die problemen geeft? Dan kin je ook een aftermarket topcap kunnen kopen in afwachting dat het probleem opgelost is. Maar wss hebben de andere modellen nog andere kwaliteiten.
Met een BGE zit je nooit verkeerd.

mijn topvent is ook afgebladderd, maar het boeit me niet zoveel. Snap niet zo goed dat er zo’n probleem van wordt gemaakt.
Ieder z’n eigen mening natuurlijk

Een paar €100 meer voor een topvent van €85 die problemen geeft? Dan kin je ook een aftermarket topcap kunnen kopen in afwachting dat het probleem opgelost is. Maar wss hebben de andere modellen nog andere kwaliteiten.
Met een BGE zit je nooit verkeerd.

Ik heb mijn kamado 3, 5 jaar geleden gekocht. Met tafel koste dat 2100 euro. Persoonlijk vind ik dat veel geld en dan wil ik niet een afbladderende topvent hebben. Voor dat geld moet het gewoon goed zijn.
En ja, dan had ik achteraf liever 300 euro meer uitgeven en dat het dan gewoon goed is (de bge was dezelfde prijs, alleen zonder deflectorsteen en d&c).
Natuurlijk kan ik er ook geen probleem van maken, maar daarvoor koop ik geen A merk.

Nu krijg ik uiteindelijk een goede oplossing, maar deze kon je eerst ook niet los kopen. En de aftermarket alternatieven zijn gewoon foeilelijk.

Ik blijf er bij, bij een nieuwe auto ga je ook klagen wanneer de velgen telkens roesten.
Is het een probleem voor het gebruik, nee, maar je wilt het niet.

Laatst bewerkt:
Wat is dat toch met die topvents? De KJ bladdert, de Bastard sluit niet af en alles wat met margriet begint verschuift als je de deksel open doet...

Ik snap überhaupt niet waarom dat zo'n lompe roestijzeren constructie zou moeten zijn. Weber heeft niet meer dan een plaatje aluminium en een popnageltje nodig.

Ik ben zelf dik tevreden met mijn RVS vent, ik vind hem met zijn "pagode" look ook mooier (maar dat is persoonlijk)
Maar het fijnste is dat het zo simpel is als het moet zijn, 2 stukjes rvs, geen scharnier, geen lak, that's it.

Wat is dat toch met die topvents? De KJ bladdert, de Bastard sluit niet af en alles wat met margriet begint verschuift als je de deksel open doet...

Kwestie van die margrietdippen goed gebruiken dan is er geen probleem 😉

Ik ben zelf dik tevreden met mijn RVS vent, ik vind hem met zijn "pagode" look ook mooier (maar dat is persoonlijk)
Maar het fijnste is dat het zo simpel is als het moet zijn, 2 stukjes rvs, geen scharnier, geen lak, that's it.

Dat is de volgende oplossing, maar idd meer hoeft het niet te zijn. Neem aan dat je die van Smokeware bedoeld.

Terug
Bovenaan Onderaan