BasBQ
Beef en Steak

Kamado keuze stress, helppppp!

WimpierPad

Kooltjesharker
Berichten
119
Beste allemaal, jaren gekookt op mijn kogel bbq'tje en toen upgrade gemaakt naar een kamado joe classic 1, fijn apparaat, maar elke keer het drempeltje over van in en uit de veranda deed hem verschuiven in zijn nest. Tevens was de kamado toen ik 3 keer in de week begon te koken een beetje laag en qua ruimte beperkt en nog wat onhandigheidjes.
Ik wilde een ander😅

De vrouw vond het goed en het apparaat met een weemoedig gevoel uitgezwaaid.... We bleven alleen achter met onze kamado joe junior, nog drie uur mijn tranen in zijn margriet schijf te hebben geplengd, heb ik mezelf opgeraapt, en ben met de vrouw afgereisd naar de bbq Village, en heb een basterd urban large en een basterd urban. Small (voor het vissen en familie bezoek😅) gekocht.

Helemaal gelukkig.... Of toch niet.

De kamado in elkaar gezet, en de large perfect als ie was meteen ingebrand, langzaam 2 uurtjes op 150 graden.

De small is niet zo mooi afgewerkt en heeft een krom rooster en slecht kitwerk en afgebrokkeld keramiek binnen in, dus staat al week in de hoek omdat ik een garantie verzoek bij de basterd heb ingediend, helaas nog geen reactie.

Mijn urban large complete is echter te snel gekocht, erg de balen en na filmpjes te hebben bekeken spijt dat ik niet gekozen heb voor de vx large.
Mijn begrijpende echtgenoot merkte dat er wat dwars zat, ik gebruikte alleen maar de junior, en wilde eig niet ontevreden zijn.


Op haar verzoek🤐, staat de 2 uur ingebrande basterd urban large nu voor een prikkie op markplaats en word morgen denk ik opgehaald, nu meteen de vx bestellen maar

Of of monilith of green egg of. Ikwil gewoon nu 10 jaar vooruit. Het heeft me niet gelukkiger gemaakt.

De large vx lijkt me erg mooi om veel en jaren op te koken, maar als ik straks mijn kamado's heb staan.... Ik ga er alleen maar van genieten.

Wat is jullie advies? Is de vx het dromen en investeren waard, of zit ik op het verkeerde spoor.

Morgen de tuin aanpassen met een pleintje van 60_60 tegels in de midden, loopt de bbq beter en makkelijker op, als ik klaar ben wil ik het wel posten....

Voor nu, medeliefhebbers wat is op dit moment wijs....

Of misschien niet goed wijs met mijn drie kamado's en kogeltje en cobb voor de vakantie....
 
Al gedacht aan de Weber summit s6 of e6?? Kookoppervlakte is groter dan de VX en de prijs is vergelijkbaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Mensen die morgen de urban ophalen belden af, past niet in de auto... Weber is ook fraai, alleen zal tussen de oren zitten maar dat een gepimte kogel in mijn beleving, een blaze is ook mooi.... Maar is weer aluminium, liefst denk ik toch iets van keramiek, ga wel ff googelen op die weber trouwens
 
Ik heb er een staan sinds 2 dagen. Helaas heb ik geen vergelijking met keramische ketels, maar ik merk wel duidelijk verschil met een standaard weber. Succes met zoeken, doe even vooral geen overhaaste aankopen!

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
 
Wat is er mis met de urban large,heeft geen kans gehad met 2 uur inbranden . je bent niet snel een tevreden mens 😅.
 
Las dat de Vx een versterkt frame had, betere topvent en ventielatieschuif, Firebox in delen, metaal om tafeltjes, versterkt handvat, dome ook vanwege de vorm minder spanning gaf in het keramiek, en via de podcast vurige verhalen zei Dennis dat hij een geperste dome had ipv gegoten, en ook door de grotere luchtschuif meer zuurstof had en zo…. Vandaar mijn beweging.
Maar tja, ik vind de urban nog steeds onwijs wijs mooi die er nu staat
 
Las dat de Vx een versterkt frame had, betere topvent en ventielatieschuif, Firebox in delen, metaal om tafeltjes, versterkt handvat, dome ook vanwege de vorm minder spanning gaf in het keramiek, en via de podcast vurige verhalen zei Dennis dat hij een geperste dome had ipv gegoten, en ook door de grotere luchtschuif meer zuurstof had en zo…. Vandaar mijn beweging.
Maar tja, ik vind de urban nog steeds onwijs wijs mooi die er nu staat
Ik kon van mij vrouw een schop onder de kont krijgen dat ik een dure Q had gehaald en na 2 uurtjes zeg wil een andere 😅.
Zelf weten het vlees zal niet anders smaken van urban of vx .
 
Ik waardeer je eerlijkheid 😀, is ff een nachtje langer over slapen
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Ik zou hem gewoon gebruiken hoor. Leuk de VX maar volgend jaar is er vast weer wat nieuws en dan kun je wel aan de gang blijven. Of de nieuwe dop beter is weet ik nog niet. (Of eigenlijk wel want de andere is gewoon niet goed.) Maar als alles goed zit is het een prima barbecue waar je jaren plezier van zult hebben.
 
Je geld in je zak houden en een buitenkeuken bouwen.
Al die verrijdbare nesten zien er leuk uit maar uiteindelijk zijn ze niet goed geschikt om continu mee heen-en-weer te rijden.
Op een paar uitzonderingen na, bijvoorbeeld de Primo-cart.

Oeps, zomaar een nieuwe optie erbij :)
 
Dankjewel @noskos voor je reactie, geeft wat rust😀. Idd der is altijd wel weer wat nieuws, en uiteindelijk gaat het om wat je eraf haalt, zowel qua lol, als gerecht. Ik had gewoon gekeken naar het model wat ik erg mooi vond, en leek aan mijn upgrade wensen te voldoen. en VX als kamado wel vluchtig bekeken, maar vond het model alleen de meerprijs niet waard. Ergens beetje raar dat thé bastard dit niet beter communiceert op zijn website… had ik dit nu niet gehad….
 
Je geld in je zak houden en een buitenkeuken bouwen.
Al die verrijdbare nesten zien er leuk uit maar uiteindelijk zijn ze niet goed geschikt om continu mee heen-en-weer te rijden.
Op een paar uitzonderingen na, bijvoorbeeld de Primo-cart.

Oeps, zomaar een nieuwe optie erbij :)
Maar gelukkig is deze ovaal, en die vorm krijg ik er niet door😅
 
En als je echt goed verrijdbaar wilt hebben is dit ook een optie en iets unieks.
En wat de topcap betreft ,er kan te veel speling inzitten waardoor hij niet goed dooft .
heb er zelf nooit problemen mee gehad en kan dus wel goed .
Onder garantie een nieuwe vragen als dat het geval is .
20220522_135353.jpg
 
Laatst bewerkt:
Maar gelukkig is deze ovaal, en die vorm krijg ik er niet door😅
En het grote voordeel van de ovale vorm is dat je heel veel ruimte hebt.
Verdeel een ronde in direct en indirecte verhitting en je houdt aan beide kanten eigenlijk net niks over.
Daar heb je met een Primo 400XL geen last van.
Jaren op gekookt, top kamado.

En die cart is inderdaad lelijk :)
 
En als je echt goed verrijdbaar wilt hebben is dit ook een optie en iets unieks.
En wat de topcap betreft ,er kan te veel speling inzitten waardoor hij niet goed dooft .
heb er zelf nooit problemen mee gehad en kan dus wel goed .
Onder garantie een nieuwe vragen als dat het geval is .
Bekijk bijlage 53181
Erg fraai
 
2BAD4715-54CB-41C5-A233-6A628B7AC1C0.jpeg
 
Mooi spul zo 👍🏻wees maar een tevreden mens 😁.
 
Ik heb de jubileum uitvoering maar die is én zo brandend/op temperatuur én zo gedoofd. Weinig speling op de topkap.
Het kan dus wel.
Maar waarom geen Joe 2 of 3?
Laatste zou mijn keuze geweest zijn maar ik was al blij dat er een mocht komen en het opperhoofd vond um niet kleuren bij de voordeur.
 
Ik heb de jubileum uitvoering maar die is én zo brandend/op temperatuur én zo gedoofd. Weinig speling op de topkap.
Het kan dus wel.
Maar waarom geen Joe 2 of 3?
Laatste zou mijn keuze geweest zijn maar ik was al blij dat er een mocht komen en het opperhoofd vond um niet kleuren bij de voordeur.
De 2 heeft weer het probleem dat ie blijft schuiven. In zijn nest, (karretje), en heb geen ruimte voor buitenkeuken, en de ring om de vuurkorf vond ik niet prettig. Daarnaast een prima q, maar ook lager etc. Daarnaast wilde ik is wat anders na een aantal jaar. De 3 vind ik de verhoudingen niet kloppen en de legplank onderin kar is niet ideaal.
Zoveel mensen zoveel wensen...
Zijn net auto's, hier vind je wat en daar laat je wat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan