BasBQ
Beef en Steak

Kamado joe classic 1

Dank allemaal voor jullie reacties. Uiteraard moet ik mijn eigen beslissing maken. Maar wel mooi om te zien dat er heel verschillend over wordt gedacht. Ook mensen die de Classic 1 goed genoeg vinden. Ik zal binnenkort ook een winkel bezoeken om het gewoon eens te ervaren. Heel eerlijk, de Classic 2 kost voor mij op dit moment te veel geld.

Grootste vraag voor mij wordt of ik het scharnier echt een belangrijk punt vind. De bbq staat bij mij altijd onder dak achter het huis helemaal omsloten. Dichtvallen door de wind zal dus denk ik niet snel gebeuren.

Voor wat betreft de topvent:
De bijgeleverde topvent die steeds open valt als je de deksel opent, lijkt mij onhandig als je de temperatuur hebt ingesteld. Of valt dit mee?

Over de control tower van Kamado joe 2 en 3 lees je veel problemen. Coating die loslaat.

Nog een andere optie:
Is onderstaande Topvent een goed alternatief?
Onderwerp 'Smokeware RVS Chimney Cap' https://www.bbqgenootschap.nl/threads/smokeware-rvs-chimney-cap.25756/
 
Ten aanzien van het dichtvallen van de Margriet schijf, heb ik daar totaal geen last van bij de KJ1. Als ik de temperatuur instellingen eenmaal goed heb staan draai ik de topvent zo dat het scharnier recht op het scharnier van de deksel staat. Dan komt er geen 'kracht' op de topvent bij het openen en sluiten van je kamado deskel en blijft hij staan zoals je hem heb in gesteld. En de Margrietschuif zelf blijft bij mij gewoon zitten hoe ik hem instel, dit komt door de rook en vet wat in de loop van tijd erdoorheen gaat.

Kan me voorstellen dat het verhaal niet helemaal duidelijk is. Daarom foto gemaakt zojuist.

IMG_20221019_104147.jpg
 
Laatst bewerkt:
En de Margrietschuif zelf blijft bij mij gewoon zitten hoe ik hem instel, dit komt door de rook en vet wat in de loop van tijd erdoorheen gaat.

Ik heb ook vaak moeite met openen in plaats van last ervan dat het dicht valt ;)
 
Ten aanzien van het dichtvallen van de Margriet schijf, heb ik daar totaal geen last van bij de KJ1. Als ik de temperatuur instellingen eenmaal goed heb staan draai ik de topvent zo dat het scharnier recht op het scharnier van de deksel staat. Dan komt er geen 'kracht' op de topvent bij het openen en sluiten van je kamado deskel en blijft hij staan zoals je hem heb in gesteld. En de Margrietschuif zelf blijft bij mij gewoon zitten hoe ik hem instel, dit komt door de rook en vet wat in de loop van tijd erdoorheen gaat.

Kan me voorstellen dat het verhaal niet helemaal duidelijk is. Daarom foto gemaakt zojuist.

Bekijk bijlage 46434
Als je de schroef los draait, de rondel een beetje buigt en terug alles in mekaar zet, dan hoef je er zelfs niet mee te draaien.
 

@Hendri

€749,- kamado joe classic 1
€1259,- kamado joe classic 2
 
Laatst bewerkt:
Gisteren ook gezien. Kriebelde ff om de classic 2 te bestellen. Je zou haast geen reden meer hebben om het niet te doen :D

Maar ik hou me sterk. Komt een zwaar en duur weekend aan.
 
Wow wat tof. Dank voor de tip. Zie alleen dat de Classic 2 niet op voorraad is.
 
oh aih dat was me dan weer niet opgevallen :-(!
 
Keuze gemaakt. Ik ga voor de Classic 1. 750 euro bij Vuur en rook. Meteen een kick ash basket er bij. Goede dingen over gelezen. Samen 813euro. Dank voor alle reacties. Was zeker helpend. Margrietschijf ga ik eerst proberen met bovenstaande tips. Soapstone en rotisserie staan nog op het wensenlijstje.
 
Mooi man Henri geniet ervan!
 
Kijk nog een keer goed naar de binnenkant, want zo ziet die er nooit meer uit :ROFLMAO:

Veel plezier ermee!
 
Ik heb zelf de Masterbuilt (zwarte uitvoering KJ1).
Dichtvallende deksel ken ik niet , als ik de deksel open dan trekken de veren hem zelfs het laatste stukje achterover.
Ik heb zelf het vilt vervangen voor fibervilt met 3m tape , hierbij geen centje pijn . Let wel op dat je de "koppelingsnaad" van boven en onder niet op elkaar laten uitkomen. Ik heb beide tegelijk vervangen en vervolgens de kamado aangemaakt zodat de lijm en fibervilt zich goed konden gaan zetten, wat dus ook het geval is geweest. De extra veer/gasdemper constructie voor deksel heb ik nog niet gemist eerlijk gezegd . Heb deze wel ervaren bij een vriend van me en ja het is een stuk lichter , maarja je kan niet alles hebben. Het multilevel systeem is wel een toevoegde waarde , heb deze niet van Kamado Joe maar aftermarket, scheelde mij teveel geld , kan je wat lekkers voor kopen wat erop kan😂.
Geen moment spijt van de keuze iig.
Succes en smaakvolle momenten
 
Dat rood blijft toch ook wel stoer, mooi spul! Snel vies maken en lekker van genieten!
 
Veel plezier met je nieuwe aanwinst!
 
Veel plezier met je aanwinst

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
 
Veel plezier ermee
 
Mijn kamado Classic 1 al weer enige tijd in bezit. Ik ben er erg tevreden over.

TOPVENT MARGRIETSCHIJF
Topvent gebruik ik zoals #Brownie dit heeft beschreven. Werkt top. Ik heb me aangewend om dit meteen te doen als ik de instelling van de topvent verander. Omdat mijn kamado onder een veranda staat, heb ik geen last van inregenen. Als deze buiten zou staan, dan zou ik denk ik uitkijken naar een andere topvent.

DEKSEL KAMADO
Ik vind het gewicht erg meevallen. Ook heb ik er geen last van dat de deksel door de wind dichtvalt. Maar dat komt wellicht ook omdat de kamado beschut staat. De meerwaarde van het gewogen scharnier op de Classic mis ik niet.

DIVIDE AND CONQUER
Dit werkt echt super. Vele manieren om in te delen. Kipfilet roken, hot and fast, pizza bakken. Echt top. Ik heb al een paar keer de Koreaanse kippenvleugeltjes van Noskos gemaakt(aanrader). Zo'n mooi korstje kreeg ik met mijn ketel niet voor elkaar. De warmte die het keramiek afgeeft heeft heel veel meerwaarde

CHARCOAL BASKET
Deze zit alleen standaard bij de Classic 3 en heb ik er bij gekocht.
Het werkt echt top. Het divide and conquer rek klikt er mooi in. Even schudden en alle as valt er tussendoor. Ook kan je hierdoor de zuurstof beter regelen.

ROTISSERIE
Ik heb mezelf verder verwend met een spit van LetzQ. Doordat ik minder heb uitgegeven had ik nog wat geld over voor assesoires. Hier heb ik nog te weinig mee gedaan. Wel viel me op dat er wat kieren ontstaan waardoor er meer valse lucht aangezogen lijkt te worden.

Al met al ben ik heel blij met mijn CLASSIC 1
 
Laatst bewerkt:
Graag doe ik ook even een duit in het zakje. Sinds een jaar heb ik de Classic 1 en ik ben enorm tevreden! Het is een enorm veelzijdige kamado en voor het geld kan je ‘m bijna niet laten liggen. Tuurlijk, de snufjes van de 2 en 3 zijn leuk, maar naar mijn mening niet perse het extra geld waard. Daar komt bij dat de 1 de nodige onderdelen heeft waar bijna niks aan fout kan gaan. Het standaard scharnier, het onderstel en de gietijzeren topvent zijn onwijs degelijk en laten zich makkelijk onderhouden. Als ik dat afzet tegen alles wat ik lees over de topvent van de 2 en 3, dan ben ik erg blij met de 1 te hebben gekocht.

Verder ben ik ook erg tevreden over de klantenservice van Kamado Joe. Het scharnier stond zodanig afgesteld waardoor metaal op metaal schuurde bij het opendoen van het deksel. Hierdoor was een kaal plekje ontstaan waar zwarte verf van het scharnier was afgebladderd. Ik was zelf al wat wezen rotzooien met zwarte verf, maar niks behaalde echt dezelfde kleur. Toch maar even mailen met de klantenservice dus en ja hoor, binnen twee uur reactie gekregen met dat er een beetje zwarte verf mijn kant op komt!

Kortom, erg tevreden met de Classic 1 en Kamado Joe als bedrijf. Ik denk oprecht niet dat er een betere deal is te vinden voor een large kamado dan de Classic 1.
 
Terug
Bovenaan Onderaan