Beef en Steak

HeaterMeter Discussiedraadje

Ik denk dat de instellingen van jouw fan nog niet goed zijn.
Waar staat de maximum fan speed op?

mrwolf zei:
Ik heb vandaag de maiden run gehad van mijn Heatermeter op de mini UDS, gerookte kipfilet. Over het algemeen ben ik erg tevreden over de werking, wat een gemak zeg. De nerd/gadget freak in mij is helemaal blij :)

Ik heb mijn Maverick 733 mee laten lopen tijdens de run om de werking van de HM te controleren.

1. Ik deed het deksel open om de kip te plaatsen, en de lid detection ging netjes af. Ik wist alleen niet dat ik deze modus zelf weer uit moest zetten, dus dat ging even mis ;)

2 en 3. Na 3 kwartier zag ik een aanzienlijk temperatuurverschil tussen de HM en de Maverick, zowel de food probe als de pit. Ik heb de offset voor beiden aangepast, waardoor er 2 hikjes in de grafiek zitten.

4. Tijdens de run was ik wat aan het spelen met de alarmsettings. Ik zette de food probe op een alarm van 69, en ineens ging de pit temp ook naar 69! Dat was niet de bedoeling!

5. Even de deksel eraf voor een testje...

6. Kip is klaar :)

Een paar dingen vielen me verder nog op:

- de afwijking tussen de Maverick en de HM bleef ook na de aanpassing bestaan bij de food probe, de pit bleef gelijk. Dat kan zijn omdat beide probes in een ander stukje kip zaten, maar op het einde gaf de Maverick 73 graden aan, en de HM 68, dus zelfs al n? een aanpassing van 5 graden. Iets om erg goed in de gaten te houden, ik ga alle probes binnenkort even testen met ijs en kokend water.

- ik had de minimum fan speed op 10% gezet, maar hij ging steeds terug naar 0. Voor het resultaat niet zo erg, de temperatuur was goed constant, al moest er veel bijgeblazen worden zoals te zien is.

- ik heb op geen enkele manier een alarmsignaal kunnen triggeren, wel in de webinterface, maar geen akoestisch signaal.

1. De lid open detection heeft een instelbare tijd, die staat standaard op iets van 240 seconde. Het is dus niet nodig deze handmatig uit te zetten, wellicht wil je de standaard tijd aanpassen zo dat deze voldoet aan je verwachting.

2. Ik zou zoals je zelf ook al aan gaf de 0 en 100C test doen. En volgende keer testen in hetzelfde stuk vlees. Voor de pit temp er op letten dat beide probes vlak bij elkaar zitten. Iets dichter bij het vlees of boven de rand van de waterpan en je hebt zo 5-10C graden verschil te pakken.

De minimum fan speed is de minimale waarde waar op de fan gaat draaien, dus onder de 10% gaat de fan niet aan.

Wat me opvalt is dat de fan alles of niets doet. Ik had dit ook en dat kwam door een (veel) te hoge I waarde.

Waar komt het dipje rond 17:15 vandaan. Stiekem even gekeken, of toch iets anders?

Als je het idee hebt dat de fan te veel werk moet dan kan je ??n van de andere luchtroosters een klein beetje open zetten, niet te veel anders krijg je onbeheersbare overshoots.

mrwolf zei:
Bert zei:
Ik denk dat de instellingen van jouw fan nog niet goed zijn.
Waar staat de maximum fan speed op?
50%

Dat is natuurlijk etg afhankelijk ven de fan maar ik heb op de WSM 30-40% MAX afhankelijk van de pit temp.

mrwolf zei:

Zo, eindelijk bezig met mijn eerste HM test.
Is blijkbaar meteen een duurtest geworden  :-?

Aangezien ik een BGE XL gebruik, en geen standaard settings hiervoor kan vinden, heb ik de settings van de Primo-XL van Piet overgenomen.
Volgens mij loopt alles wel redelijk, echter wil ik natuurlijk een zo strak mogelijke lijn hebben.
Iemand tips wat nog te finetunen ?

Ik ben nu bijna 24 uur bezig, en ben helemaal verliefd op die geweldige HeaterMeter.
Wat een plezier heb ik er bij de eerste sessie al van  >:D<

13661402234_78975e38ca_b.jpg

13661223943_ee149eab06_b.jpg

Mac

Je bent goed bezig Mac!
Ja en 't HM virus laat je niet meer los  :)

Heluppp  :-t

Gisteren mijn eerste HM sessie gehad, en aanvankelijk leek het allemaal koek en ei, of eigenlijk Ei en Pastrami moet ik zeggen.
Maar op een gegeven moment is het fout gegaan helaas.

Vanaf een uurtje of 11:00 is de HM in een spreekwoordelijke slip geraakt, en er niet meer uitgekomen. (de correcties werden steeds erger)
De fan bleef blazen terwijl er over de set temp heen was gegaan.
Snap er dan ook helemaal niets van.  :-??

Wat doe ik (of eigenlijk de HM) nou verkeerd ?

13700199985_2fdd5cf383_o.jpg

Mac

Welke PID waardes gebruik je?

Het lijkt er op dat je P te laag is en de I veel te hoog.

Enne geef je de hm voldoende kans op controle, even copy paste

For my egg, the happy medium for 225F is to have the bottom vent closed all the way onto the fan mount and having the top dial vent only open wide enough to be able to insert a toothpick though one of the holes. For higher temperatures, the top vent is opened more and the bottom is always left closed.

Ik dacht jouw settings te hebben gebruikt Piet. (Mss een beetje vergelijkbaar Primo XL / BGE XL
Uiteindelijk toe hij echt ontspoorde heb ik paniekerig als ik was gegoogled/ gezocht naar XL settings, en how to's maar kwam er niet uit (iets metbomen en bos e.d. )

@Emiel
Onder alleen lucht via de fan, en boven minimaal open (half open)
Zou voldoende moeten zijn lijkt mij.

In de eerste uren ging het allemaal prima, daarna ging het pas fout, terwijl de omstandigheden niet veranderden.  :-S

Mac

Mac,

Ik ga jou even een nieuw stukje handleiding PM-en, dit staat nog niet online dus jij krijgt de primeur  ;)

structor zei:
Staat wel online toch ik heb met veel pijn en moeite lopen copy pasten ;)

Alleen de link in de index vergeten ;) Maar dat is je vergeven, het is al mooi dat het toch nog gelukt is via de smartphone. Over negen maanden zal er wel een geboortegolf zijn bij jou in de wijk Emiel nu Ziggo er uit ligt. :))

Piet, ik heb denk ik nog een "zetduiveltje" gevonden bij de Heatermeter handleiding, verwisseling van de I en de D:

I - Is de snelheid waarmee de ventilator reageert op veranderingen in temperatuur. Een te grote D zorgt ervoor dat de ventilator in een paar seconden van 0 naar 100% gaat of  vice versa. Voor een goede regeling is het van belang dat de regelaar een ventilatorsnelheid vindt die vrij constant aangehouden kan worden. Vergelijk het maar met het regelen van de snelheid van je auto, als je een constante snelheid wilt aanhouden, dan geef je ook niet afwisselend vol gas of juist niets.

D - Is het ?voorspellend? vermogen van de regelaar, Met de I waarde berekend de regelaar hoelang het duurt voordat de setpoint temperatuur bereikt is en zal voordat het zover is de fan snelheid al gaan regelen om te voorkomen dat er pieken en dalen ontstaan.

Of heb ik het mis.....?

RedFox zei:
Piet, ik heb denk ik nog een "zetduiveltje" gevonden bij de Heatermeter handleiding, verwisseling van de I en de D:

I - Is de snelheid waarmee de ventilator reageert op veranderingen in temperatuur. Een te grote D zorgt ervoor dat de ventilator in een paar seconden van 0 naar 100% gaat of  vice versa. Voor een goede regeling is het van belang dat de regelaar een ventilatorsnelheid vindt die vrij constant aangehouden kan worden. Vergelijk het maar met het regelen van de snelheid van je auto, als je een constante snelheid wilt aanhouden, dan geef je ook niet afwisselend vol gas of juist niets.

D - Is het ?voorspellend? vermogen van de regelaar, Met de I waarde berekend de regelaar hoelang het duurt voordat de setpoint temperatuur bereikt is en zal voordat het zover is de fan snelheid al gaan regelen om te voorkomen dat er pieken en dalen ontstaan.

Of heb ik het mis.....?

Ay caramba!   

Ik heb het wel 10 keer overgelezen, maar toch.........

Ik kan het helaas zelf niet veranderen, dus even wachten tot Emiel weer volledig online is.

Ja, ik ken dat verschijnsel van een soort "blindheid" van je automatische piloot bij correctie-lezen  :)

Piet een vraagje over de D-waarde.
Is het zo dat bij een hogere waarde de HM verder in het voren reageert of juist  bij een lagere waarde.?

Ep Woody zei:
Ik heb ook nog parameters voor de KTJ probe, en in de Heatermeter 4, vorige versie van de Linkmeter is ook de ikeaprobe te vinden.
Zou je deze parameters willen delen?

Thanks!

Hoi,

Ik ben nieuw hier maar heb even een vraagje over de aansturing van de ventilator. Kun je een gewone 12 dc ventilator er op aansluiten mits die niet te veel stroom verbruikt of moet de ventilator anders zijn

Frank

Terug
Bovenaan Onderaan