BasBQ
Beef en Steak

Friet

Huib

Kooltjesharker
Berichten
199
Vrijdag begint mijn dag na het ontbijt en koffie met een bezigheid waar is als gepensioneerde naar uitkijk. Ik mag weer friet maken!!

Als liefhebber van dit lekkernij ben ik verzot op de friet uit een frietkot zoals onze zuiderburen die serveren. Hoewel ik ze nooit zo lekker eet als.... evenaar ik ze .....

Veel geëxperimenteerd tot aan de zgn superfriet van Heston Blumenthal. Voor mij gaat er niets boven een Vlaamse friet.

Het begint bij een een bonk. In dit geval een Agria die het hele jaar verkrijgbaar is maar aan het eind van het seizoen zijn ze wel wat... Een mooie Zeeuwze bint ook prima maar dit ras heeft de nodige problemen gekend.

Agria bonk
agriabonk.jpg


zonder jas :)

agriageschild.jpg


In de frietmachine. De Hendi frietsnijder is geschikt om grote aardappels te verwerken. Het 11mm mes apart besteld omdat dit voor mij het ideale formaat is.

hendisnijder.jpg


Afgespoeld word ik hier heel vrolijk van.
frietvegiet.jpg


Overtollig vocht verwijderen.

frietdrogen.jpg


Voorgebakken in ossewit op 150 C. tijd is meestal rond de 6 minuren maar doe het op zicht want he varieert soms. Friet moet binnen zacht zijn en een lichte korstvorming hebben. Daarna aflkoelen is een must.

frietvoorgebakken.jpg


Ribeye van 450 gram op kamertemperatuur laten komen, bestrooid met Himalaya zout.

ribzout.jpg


Indirect op de minimax van 110C en eind temp. ingesteld op 48 c

ribminiimax.jpg


Na de 48c kern 10 minuten rust en 210C de reverse sear maar het blijft fingerspitzengefühl ;)

ribvinger.jpg


Verder geen gedoe. Friet afbakken, een klodder majo, reepjes ribeye bestrooid met peper en genieten van... Morgen doen we er weer groenten bij....

frietribopbord.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooie friet hoor(y), wordt er ook wel blij van als ik er naar kijk🔥, vooral de laatste met het lekkere stukje vlees erbij, ach wie wil hier nu nog groenten bij, ikke niet :ROFLMAO:
 
  • Leuk
Waarderingen: Huib
Ja lekker hoor. Ik heb mijn beste friet toch van Bint bonken gemaakt. Maar de agria's zijn ook heel goed. Super krokant en lekkere smaak, uiteraard in ossewit gebakken. Hoop werk maar dat is wel ontzettend genieten dan.

Verstuurd vanaf mijn HD1913 met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: Huib
Heeeeerlijk.... Al gaat mijn voorkeur ook uit naar de Bintje met Agria als second best.

Maar top bordje zo. Dit moet haast wel lekkerder zijn dan in een frietkot, want ook in België zie je ossenwit steeds minder in het frituur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Huib
Meer dan genoeg voor mij zo, geen groente erbij nodig 😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Huib
Lekkere frietjes. En met zo'n mooie steak erbij worden het groenvoer niet gemist. 😋
 
  • Leuk
Waarderingen: Huib
Friet vanaf scratch zie je nauwelijks nog. friet uit de frietketel ook nog zelden. Overal waar ik kom, is het uit de oven of de airfryer.

Bij ons is het altijd airfryer en diepvriesfrieten. Gebeurt niet geel, want mijn vrouw heeft het liefste friet uit het frietkot. De frietketel werd hier maar 1 x per jaar gebruikt, dus teveel gedoe met die olie.

Maar leuk dat mensen het nog zo doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Huib
maak me gek.
perfect bordje eten zo.
top
 
  • Leuk
Waarderingen: Huib
Het water loopt me in de mond. Ik vind rib-eye echt zo lekker. Dit moet gesmaakt hebben
 
  • Leuk
Waarderingen: Huib
Heerlijk die zelf gemaakte friet. Voorbakken in ossenwit is key voor goede friet. Daarna afbakken in de olie. Mijn oom had naast zijn restaurant ook een frietkot aan zijn zaak. Die was alleen in het weekend open. Zelf friet snijden en voorbakken maakte dat het een succes was. Een handje vol traditionele Belgische snacks en het draaide goud. De klanten kwamen speciaal in het weekend naar Baal om een frietje te gaan eten. Dan weet je dat je goed zit.

Super dat er nog traditioneel friet gebakken wordt. En dat vergezeld met een heerlijke steak. Dat moet genieten geweest zijn. TOP
 
  • Leuk
Waarderingen: Huib
Als je eens veel tijd hebt en echte Vlaamse friet wilt bakken.:)(y)

Zo bak je thuis de beste Vlaamse frites
Wil je thuis ook de beste friet bakken, à la Belge? Met deze tips (van Leonard de Belg eens over genomen) zit je gebakken:

1 Snijd je frieten op een centimeter dik (Leonard: “Ik denk dat dit de beste dikte is. 12 mm wordt al te dik”). Neem daarvoor niet het allerscherpste mes, want je wil dat de rand van het gesneden vlak wat ruw is.

2 Blancheer de frieten ongeveer 1 tot 1,5e minuut in kokend water. Dan gaan de poriën open van de buitenkant van de aardappel.

3 Leg de frietjes voor 15 minuten in de vriezer, zodat de warmte en het vocht worden onttrokken (het is belangrijk dat je droge frietjes hebt, zonder condens).

4 Haal de frites uit de vriezer en bak ze voor in hete olie: ongeveer 6 minuten op 140 graden. Maar de baktijd is afhankelijk van hoeveel je per keer in het mandje doet. Bak niet teveel tegelijk, dan koelt de olie teveel af.

5 Spreid de frietjes na het bakken uit op een plaat met keukenpapier, zodat ze kunnen uitlekken. Dep ze droog, zodat het vet geabsorbeerd wordt.

6 Zet ze weer 15 minuten in de vriezer.

7 Bak de frietjes af op 170 graden – veel hoger moet je niet gaan. Hoe lang, hangt weer af van hoeveel je er tegelijk bakt. Blijf erbij en check hoe ze bakken. Een goede graadmeter om te checken of je frites gaar zijn? Leonard: “Als je ze bakt, komt er veel water vrij. Als dat water niet meer troebel is, ontsnapt er lucht. Als de bubbeltjes helderder en groter worden, betekent dat dat de lucht vrijkomt. Prik met een vork in de zijkant van de frietjes om te testen of ze krokant zijn.”

8 Bestrooi de frietjes met fleur de sel. Volgens Leonard het allerbeste zout, want het smelt op je tong.

Vlaanderen het frites-walhalla

Ben je dol op frites en wil je de allerbeste friet ter wereld proeven – rechtstreeks van de hand van de meesters? Wij raden je aan om naar Vlaanderen te reizen en de beste frietkoten van Vlaanderen te bezoeken.
 
@tbob
Vlaming zijnde heb ik nog niemand op deze manier friet weten bakken.

Dit is de meest gebruikte manier:
Nodig: 1 kg (loskokende) frietaardappelen

Schil de aardappelen en snij ze met de hand in gelijkvormige frieten. Was de frieten niet, want dan spoel je het zetmeel eraf.
tip Een ideale Belgische friet is 1,3 cm dik

Verhit het frietvet tot 140°C.

Bak de frietjes een eerste keer, maar laat ze nog niet kleuren.

Laat de frietjes koud worden in een schaaltje met wat keukenpapier.

Verhit het frietvet vervolgens tot 180°C.

Bak de koude frieten nu goudbruin en knapperig.

Giet de frieten opnieuw in een schaal met wat keukenpapier, zodat ze even kunnen uitlekken. Strooi er naar smaak wat zout over.

Recept van jeroen meus dagelijkse kost
 
@tbob
Vlaming zijnde heb ik nog niemand op deze manier friet weten bakken.

Dit is de meest gebruikte manier:
Nodig: 1 kg (loskokende) frietaardappelen

Schil de aardappelen en snij ze met de hand in gelijkvormige frieten. Was de frieten niet, want dan spoel je het zetmeel eraf.
tip Een ideale Belgische friet is 1,3 cm dik

Verhit het frietvet tot 140°C.

Bak de frietjes een eerste keer, maar laat ze nog niet kleuren.

Laat de frietjes koud worden in een schaaltje met wat keukenpapier.

Verhit het frietvet vervolgens tot 180°C.

Bak de koude frieten nu goudbruin en knapperig.

Giet de frieten opnieuw in een schaal met wat keukenpapier, zodat ze even kunnen uitlekken. Strooi er naar smaak wat zout over.

Recept van jeroen meus dagelijkse kost

+1 als vlaming zijnde.
Ossewit is inderdaad iets lekkerder maar qua gezondheid...
 
Prachtig verslagje Huib, ziet er fantastisch uit! Ik hoop niet dat dit een Frites/Patat België/Nederland strijd ontketent. Maar ik krijg er wel trek van zeg!
 
Blijft lekker een bord patat ;) met mayo en lekker stukkie vlees. Ik ben ook zo'n eentje die liever zijn patatjes snijd en liefst met het schilletje er nog omheen. Smaakt tien keer beter dan die stoomzakken uit de diepvries.
Het is friet! Patat is rauwe aardappel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan