Beef en Steak

Friet

• Onderwerp starter Onderwerp starter Huib
  • Startdatum Startdatum
Deden we vroeger ook wel eens, maar dan handgesneden frietjes.
In een laatste opruimsessie werden de frituurpannen hier gereinigd en nadien naar het containerpark gebracht.
We hebben hier een frietkot vlak aan de deur en anders bakken we frietjes in de airfrayer.

@tbob
Vlaming zijnde heb ik nog niemand op deze manier friet weten bakken.

Dit is de meest gebruikte manier:

Recept van jeroen meus dagelijkse kost
Jeroen Meus is mijn held dus die spreek ik niet tegen.
En de beste Friet in Vlaanderen eet je in het Frietkot van mijn Belgische vriend Stefan, De Watertorre in Torhout :giggle:

De oosterburen denken toch hier weer heel anders over hoor. :LOL: Die denken dat patat pommes is HAHA
Ja jonguhhh. beneden de rivieren is het friet. Maar ik maak het zelf ook vaak ook met zoete aardappel wat hier favoriet is.

Zelf een airfryer gekregen omdat ik nooit trek heb gehad om de vetpan schoon te maken.. Daarin is het me helaas tot op heden niet gelukt om krokante friet te krijgen (zelf gemaakt). Ik weet dat er een hoop toegevoegd wordt bij de kant en klare airfryer friet.. Of zelfs bijna klaar gebakken en dan thuis het laatste stukje in de airfryer geven.. Maar we blijven nog even proberen en anders wordt het toch gewoon zakjes halen voortaan.

Deze zien er in ieder geval mooi uit

Het is ook persoonlijk wat je de lekkerste friet vind. Mijn voorkeur gaat uit naar friet gebakken in ossewit, die een karakteristieke smaak geeft.

Heb friet gebakken in plantaardige olie, zoals zonnebloem/lijnzaad, Diamant olie, arachideolie enz..

Het grote nadeel van bijvoorbeeld zonnebloem olie is dat het na verhitten kleverige wordt. Een verschijnsel bij veel plantaardige oliën is dat je op den duur een plakpan hebt.:ROFLMAO:

De frietkotten waar nog in ossenwit wordt gebakken zie je steeds minde bij onze zuiderburen. Jammer want dat vind ik juist zo specifiek en voor zover ik weet bij ons in NL helemaal niet.

Onze zuiderburen zijn kampioen als het op friet aankomt, al is dit een persoonlijke mening.;)

Lekkere pattates frietes hoor :ROFLMAO:
Zelf bak ik altijd in Ossewit, heerlijk en ik ben van boven de rivieren :D

@tbob
Vlaming zijnde heb ik nog niemand op deze manier friet weten bakken.

Dit is de meest gebruikte manier:
Nodig: 1 kg (loskokende) frietaardappelen

Schil de aardappelen en snij ze met de hand in gelijkvormige frieten. Was de frieten niet, want dan spoel je het zetmeel eraf.
tip Een ideale Belgische friet is 1,3 cm dik

Verhit het frietvet tot 140°C.

Bak de frietjes een eerste keer, maar laat ze nog niet kleuren.

Laat de frietjes koud worden in een schaaltje met wat keukenpapier.

Verhit het frietvet vervolgens tot 180°C.

Bak de koude frieten nu goudbruin en knapperig.

Giet de frieten opnieuw in een schaal met wat keukenpapier, zodat ze even kunnen uitlekken. Strooi er naar smaak wat zout over.

Recept van jeroen meus dagelijkse kost
Duh, is er een andere manier dan.... Vraagt de Brabander.?

Duh, is er een andere manier dan.... Vraagt de Brabander.?
Zal ik het aanpassen naar: "de beste manier" ipv meest gebruikte manier? ;)
En ja er zijn wel andere manieren zoals friet in één keer bakken, heb het bij mijn grootmoeder niet anders geweten.

Terug
Bovenaan Onderaan