BasBQ
Beef en Steak

Eerste keer brisket!

 
 
 

RolfM

Kooltjesharker
Berichten
125
Goedemorgen broeders!

Vandaag staat voor de eerste keer een brisket op het menu. Ik heb bij de Makro een mooie gescoord: 3.3kg graangevoerd Amerikaans rund.

IMG_20200907_200424.jpg

IMG_20200907_201405.jpg

IMG_20200907_202811.jpg

IMG_20200908_063620.jpg


Vanmorgen om 6:30u de kolen in de fik gestoken en om 07:15u het vlees erop gelegd. Behalve dat het de eerste keer is om een brisket te maken heb ik nog een paar uitdagingen. Ik ben op vakantie en heb hier alleen een Weber Compact Kettle tot mijn beschikking (hij past er net op :eek:). Deze Q heeft geen thermometer in het deksel, dus het wordt lastig om te monitoren of de temperatuur stabiel blijft. Ook kon ik hier in het dorp geen kokosbriketten vinden en gisteravond is mijn kernthermometer nat geworden; die doet het niet meer.

Dus:
HeYIxyQh.jpg


Gelukkig heb ik twee analoge kernthermometers en een analoge oventhermometer. De oventhermometer staat nu naast het vlees op het rooster. Ik hoef het deksel maar een paar centimeter op te tillen om de temperatuur te zien, dus alle hitte vliegt niet gelijk weg. Eén kernthermometer zit in het vlees en de andere heb ik door de bovenste roset gestoken als alternatief voor de dekselmeter.

So far, so good. Nu wachten, chillen, met de kids spelen, een bakkie koffie doen en een tijdschriftje lezen.

Update 14:00u
Hij ligt er inmiddels zo'n 7 uur op. De temperatuur is langzaam opgelopen tot 55 graden. Ik weet nu weer waarom ik overgestapt ben op kokosbriketten. Heb er nu houtskoolbriketten op liggen, maar man, wat zijn die snel opgebrand. De temperatuur liep al vrij snel terug richting de 90 graden. Schuiven verder open, toen liep de temperatuur wel weer wat op. Maar dan gaan de kolen ook sneller op o_O Een uurtje terug maar even een lading kolen erbij gelegd, een paar koude en een paar hete. Daarmee kan ik wel weer even vooruit!

De set-up bij gebrek aan een dekselthermometer:
DSC_1130-2.jpg


Zo ziet hij er inmiddels uit. Mooie droge korst. Alu-folie om hem indirect te kunnen garen. Hij past maar net!
DSC_1131-2.jpg


Inmiddels begin ik ook een beetje zenuwachtig op de klok te kijken. Het is al twee uur, en ik wil hem er eigenlijk tussen 5 en 6 af kunnen halen zodat hij nog kan rusten. Heeft iemand tips hoe ik het proces kan versnellen zonder hem te verpesten? Inpakken in aluminiumfolie? Of de keteltemperatuur verhogen (is nu 110/120)?

Update 16:15u
Zojuist de knoop doorgehakt en hem in aluminiumfolie gepakt. Daar heb ik met PP ook goede ervaringen mee. Mijn elektrische thermometer lijkt weer opgedroogd. Nieuw batterijtje erin en hij doet het weer! De kerntemperatuur is nu 65 graden. Hopelijk zorgt het folie ervoor dat de temperatuur wat sneller gaat stijgen en we nog een beetje op tijd kunnen eten..

Finally!
Op tijd eten is niet helemaal gelukt. Ook ingepakt in aluminiumfolie ging de temperatuur teeeeergend traaaaag omhoog. Om 20:45u tikte de temperatuur eindelijk de 90⁰ aan. Daarna nog keurig een uurtje in folie en handdoeken gelegd. Ik vertikte het om het eindresultaat door ongeduld toch nog te verkl*ten.

En daar kwam hij in volle glorie uit het folie. Verbazingwekkend hoe heet zo'n stuk nog is na een uur rusten!
IMG_20200908_220504.jpg

IMG_20200908_220512.jpg


En het moment suprême: het mes erin en kijken hoe mals het geworden is.
IMG_20200908_221308.jpg

IMG_20200908_221257.jpg


Hij is fantastisch geworden! Geduld wordt beloond. Heerlijke kruidenkorst, volledig 'gelly' geworden vetlaag, mooie rookrand. Mals vlees, maar wel met bite...

Ook gezien het tijdstip eenvoudig geserveerd met een schepje aardappelsalade en koolsla:
IMG_20200908_221840.jpg


Lessons learned
Volgende keer toch wat eerder beginnen. Ik had niet verwacht dat het zó lang zou duren. En dan maar gewoon thuis, met vertrouwde spullen en de kolen die ik gewend ben. Verder lijkt het me leuk om te experimenteren met verschillende bereidingen. Wel/niet inpakken, de kruiden, injecteren... Ik lees ook goede dingen over butcher paper.

Hij komt sowieso nog een keer op het rooster te liggen!

Bedankt voor de tips een aanmoedigingen en tot de volgende.
 
Laatst bewerkt:
Wauw strijder, zo primitief had ik het niet gedurfd hoor. Had je wel genoeg ruimte om de brisket goed indirect te leggen?
Succes ermee, ik ben heel benieuwd naar het resultaat!

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Altijd spannend, een eerste keer brisket draadje als liveblog. 👍
 
@Dennis H, het kan natuurlijk altijd mis gaan :oops: Als dit draadje vanavond heel stil blijft weet je hoe laat het is! Gelukkig al de nodige ervaring met PP en 3-2-1 spareribs.

@NonSens het is een 47cm compact kettle. Thuis heb ik 47cm original kettle, dus het verschil is niet heel groot met wat ik gewend ben. Alleen de hoogte van het deksel scheelt een stuk. Hij ligt gelukkig keurig indirect met een paar schotjes alufolie er tussen (y)
 
@Dennis H, het kan natuurlijk altijd mis gaan :oops: Als dit draadje vanavond heel stil blijft weet je hoe laat het is! Gelukkig al de nodige ervaring met PP en 3-2-1 spareribs.

@NonSens het is een 47cm compact kettle. Thuis heb ik 47cm original kettle, dus het verschil is niet heel groot met wat ik gewend ben. Alleen de hoogte van het deksel scheelt een stuk. Hij ligt gelukkig keurig indirect met een paar schotjes alufolie er tussen (y)
Dan zal het vast goedkomen. Maar of het nu een succes is of een leermoment, wij willen het resultaat sowieso zien hé!

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Zo hé, ben benieuwd wat je er van "bakt"

Wel top dat je gewoon doorzet.

Was nog even nieuwsgierig of je de brisket nog getrimd hebt?

Suc6 verder!
 
Mooi stuk vlees! Ben hier ook benieuwd naar het resultaat, dus ik ga dit volgen.

Succes vandaag!
 
@BernhardQ Er zat niet al te veel vet op, een paar millimeter max. Ik heb een paar stukjes weggesneden en het verder zo gelaten.
 
Ahhh een trip down memory lane, de eerste brisket. Machtig mooi. Ben benieuwd naar het eindresultaat. Succes!
 
@BernhardQ Er zat niet al te veel vet op, een paar millimeter max. Ik heb een paar stukjes weggesneden en het verder zo gelaten.
Staat een mooie aflevering op Netflix van Aaron Franklin The Chef show over het trimmen en bereiden van brisket (mocht je de tijd door willen komen daar) 😉. Zijn boek is ook een aanrader!
 
succes. dit draadje ga ik ff volgen
 
Druk met de kolen bezig geweest
Hoe ga tie nu?
 
Ik duim met je mee.
Neem aan dat eea ondertussen gelukt is ?
 
Het is al wel een tijdje stil nu......ben echt benieuwd naar het resultaat.....
 
Wauw dat ziet er goed uit zeg, gefeliciteerd met je koetje!
 
Ziet er mooi uit. Zeker behelpen op zo’n vakantie adresje. Was het een whole packer (flat and point)? Dan zou je de volgende keer bij het snijden wat anders kunnen proberen. Bij de punt (ja verwarrend) van de flat beginnen en zodra je de point nadert het vlees een kwartslag naar je toe draaien. Zodat je als het ware in het vlees kijkt (snijplank naar je toe). Vervolgens door midden en beide kanten snijden. Wordt ook uitgebreid beschreven in het boek van Aaron Franklin. Deze manier bevalt mij het beste.
 
Mooie reportage, gefeliciteerd met je koetje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan