BasBQ
Beef en Steak

De CAC (Cheap Ass Controller)

Hahahaha, dat was inderdaad  iets te snel... zelden goed die haastige... . Staat op de planning om nog een 3x1,5 soepel snoer te halen van een paar meter. Huidige 2 aderige snoer was sowieso te kort.. zal als alles up and running is de autotune ook eens proberen! Thnx voor de input!
 
Ik heb een C700 Rex en die deed auto of the box gewoon perfect zijn taak. Geen gekloot met autotune, geen PID waarden ingeven.

Gewoon autotune gebruiken als de regeling vreemde kuren heeft en alles komt goed.

Gr. Erwin
 
Wat is de beste manier om een cac te koppelen aan een weber otp? Ik wil liever niet boren en zag op een Amerikaans forum iets over een bak voor hondenvoer die je over 1 van de luchtsleuven onderin kan doen; dan hoef je ook geen verloop te maken van de rechthoekige uitgang van de fan naar een rond gat in de bbq...

Heb hier wel wat ideeen voorbij zien komen, maar wat zijn daar de ervaringen mee?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
hallo experts, techneuten, hobbyisten, medeforumleden enz.
ik ga ook een cac bouwen en wil die gaan gebruiken in mijn wsm 47 cm.
ik heb nu een vraag over de adapter van 220v naar 12v.
de adapter die ik wil gaan gebruiken levert 500 mah is dit voldoende of moet ik een zwaardere kopen.
de fan die ik ga gebruiken is de pc fan die in dit topic wordt aangeraden
gr Ren?
 
gaat het alleen om de ventilator die hij moet voeden (en bij mij een 12 volt led)
Zou ik dan gewoon de adapter rechtstreeks op de ventilator aan kunnen sluiten en zo testen of het voldoende is??
 
eamesz zei:
Ik heb een C700 Rex en die deed auto of the box gewoon perfect zijn taak. Geen gekloot met autotune, geen PID waarden ingeven.

Gewoon autotune gebruiken als de regeling vreemde kuren heeft en alles komt goed.

Gr. Erwin

Hoe doe ik die autotune functie precies op een rex c700? Ik probeer het in die handleiding te vinden maar kom er nog niet helemaal uit. De afgelopen keren dat ik mijn net gebouwde CAC gebruikte werkte hij in principe wel, maar ik had wel nogal last van een overshoot.
 
bubble2206 zei:
gaat het alleen om de ventilator die hij moet voeden (en bij mij een 12 volt led)
Zou ik dan gewoon de adapter rechtstreeks op de ventilator aan kunnen sluiten en zo testen of het voldoende is??

Als je een oude telefoonlader hebt die opgeofferd mag worden zou ik hem gewoon even aansluiten daarop. Als het gaat draaien draait het ;)




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Heel interessant om zo'n CAC met een rex c100 of c700 te maken ( prijs technisch dan ).

Ik heb helemaal geen verstand van electrotechniek, solderen etcetera.
In dit topic is er veel discussie en niet zo snel een handleiding vinden. Wel boodschappenlijstjes, maar hoe je het in elkaar zet en configureert is me nog een raadsel.

Iemand die me op weg kan helpen?
 
je moet bij het bestellen van de onderdelen vooral in de gaten houden dat je er de juiste ssr bij besteld. De meeste zijn om een 220 v heater element aan te sturen, terwijl er ook setjes zijn met en zonder ssr die direct een 12 volt 1a2  ampere fan kunnen voeden, met of zonder adapter.
Dat scheelt al een hoop gedoe.

Verder moet je een fan uitzoeken die je makkelijk op je bbq aan kan sluiten, en die zo min mogelijk lucht lekt als ie uit staat.

als alles eenmaal functioneert hoe je eigenlijk bijna niks in te stellen.

Dit schema staat ook elders in dit toppic.
PIDSSR2.jpg~original


Dit is dus een schema voor volgens mij een 220v dc 12v ac ssr.
de ssr is gewoon een relais oftewel een soort van automatische schakelaar aangestuurd door de rex c?00. Dus de ssr zit tussen de 12 volt plus kabel van de adapter naar de ventilator. De 12 volt minkabel gaat gewoon direct van adapter naar ventilator. En de rex "zegt tegen de ssr dat ie moet "schakelen".

De 220 v voeding van de adapter sluite je op de zelfde kabels aan als de 220 v voeding van de rex.

thermocouple wijst zichzelf.

het belangrijkste is dus de juiste rex/ssr combinatie kiezen.

als je met stekker vorkjes enzo werkt,hoef je ook niet te solderen.alleen maar kabel strippen en stekkers knijpen.

Ik zeg er wel bij als je er totaal geen verstand van hebt, is t misschien veiliger voor jezelf om niet met netspanning aan te gaan klooien. En als je het wel doet, zorg dat je het veilig doet. Stekker eruit als je ermee bezig bent, geen gestripte stukken kabel raken, een geen geleidend omhulsel gebruiken enzo.
 
Dankjewel.
Ik heb geen elektrotechniek achtergrond. Maar op deze manier snap ik het wel redelijk.
Verschil tussen een PartyQ en een controller voor 50? vind ik wel groot. Dus ik hoef ook niet de goedkoopste spullen erbij te halen.

Beetje leren en foutjes maken is niet erg( zonder dat ik mezelf een doodklap bezorg ;) ).

 
Heel het draadje maar eens doorgelezen, hou wel van wat huis, tuin en keuken gerommel.

Ondanks dat ik fulltime in de techniek zit, valt hier nog niet echt het kwartje moet ik eerlijk bekennen.
Volgens mij komt dat wel goed als ik eenmaal de onderdelen voor mijn neus heb liggen.

Kan ik ergens een lijstje vinden zoals in het 1e bericht met onderdelen om ze te kunnen bestellen?
Dat overzicht ben ik een beetje kwijt na al die berichten hier gelezen te hebben.

Wat heb ik nodig om mijn webertje op temperatuur te houden.

Thanks!
 
Een pid controller bv een rex c100 met of zonder ssr
Een thermocouple (probe)
afhankelijk van de uitvoering van de rex een adapter ( uitgangsspanning hangt af van de fan)
De fan
Kabels,stekkers,lampje,schakelaar,behuizing
Aansluiting van de fan op de q.

Dat is het eigenlijk al. Je kan het zo uitgebreid maken als je wil met stekkers en schakelaars en lampjes. Maar aan/uit en een lampje dat er spanning op staat is wel makkelijk. Ik heb ook nog een lampje op de voeding van de fan zitten, dan kan ik zien of en wanneer die aan staat.
 
Heren, nu speel ik ook met de gedachte om een cac te gaan maken. Laatste paar berichten maken het voor mij nu duidelijk. Maar waarom zou je bijv. Geen oude fohn kunnen gebruiken, ipv de ventilator? Geen ssr nodig, en geen 12v adapter. Kan iemand mij vertellen of dit alleen een gekke gedachte is of daadwerkelijk een mogelijk alternatief. Bvd Maarten

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk

 
Ik weet niet of de blazer van een fohn op 220v werkt,of dat ie naar 12v ofzo wordt omgevormd.het verwarm gedeelte zal wel 220 volt zijn.
Als ie 220v is heb je sowieso een ssr nodig.
Er zijn verschillende uitvoeringen van de rex, met ingebouwd relais, zonder,etc zorg dat je een rex hebt dis bij jouw setup past, dat scheelt je een hoop gedoe
 
hansi zei:
Ik weet niet of de blazer van een fohn op 220v werkt,of dat ie naar 12v ofzo wordt omgevormd.het verwarm gedeelte zal wel 220 volt zijn.
Als ie 220v is heb je sowieso een ssr nodig.
Er zijn verschillende uitvoeringen van de rex, met ingebouwd relais, zonder,etc zorg dat je een rex hebt dis bij jouw setup past, dat scheelt je een hoop gedoe

Hansi +1

Ook wel handig als je de verwarming ervan uit kan schakelen.
En de fohns die ik ken, maken serieus geluid.
 
knoeier66 zei:
hansi zei:
Ik weet niet of de blazer van een fohn op 220v werkt,of dat ie naar 12v ofzo wordt omgevormd.het verwarm gedeelte zal wel 220 volt zijn.
Als ie 220v is heb je sowieso een ssr nodig.
Er zijn verschillende uitvoeringen van de rex, met ingebouwd relais, zonder,etc zorg dat je een rex hebt dis bij jouw setup past, dat scheelt je een hoop gedoe

Hansi +1

Ook wel handig als je de verwarming ervan uit kan schakelen.
En de fohns die ik ken, maken serieus geluid.
Dank jullie wel heren. Ik hou het maar bij de normale setup denk ik. Fohns maken inderdaad een hoop herrie, niet aangedacht.

Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk

 
En dan hebben we het nog niet eens over de groote van zon ding. En voor letterlijk een paar euro heb je zon ding van aliexpres thuis. Maar kijk echt goed naar welke rex je besteld, ze zijn allemaal werkend te krijgen, maar als je een "220v" uitvoering hebt,terwijl jouw fan 12 v is, terwijl er ook een "12v" uitvoering is, maak je het jezelf alleen maar moeilijk.
En dan gaat het vooral of de rex wel of geen ingebouwd relais heeft en of je wel of geen ssr gebruikt,en of de ssr bedoeld is  om 220 volt te schakelen of 12 volt
 
Terug
Bovenaan Onderaan