BasBQ
Beef en Steak

De CAC (Cheap Ass Controller)

Iemand een idee waar ik Nederland deze kan bestellen/halen? Moet inbouw zijn.

Thermocouple_Connector.jpg
 
Dit is het schema welke ik voor de CAC bedacht heb. Redelijk standaard echter heb ik 2 led's. Een groene welke aangeeft dat hij aan staat, de rode gaat aan als ik de fan handmatig uit zet met de schakelaar, dan kan ik deze niet vergeten weer aan te zetten als het deksel er af is geweest.

Extra kudo's voor mijn paint skills ;)

Knipsel_zpssdvpvqet.jpg
 
De groene led is niet echt nodig want als de rex aanstaat licht het display op.

Wel voorschakelweerstanden gebruiken voor de led's anders gaan ze stuk, of 12V led's gebruiken(daar zit al een weerstand in).
 
Nosmo zei:
De groene led is niet echt nodig want als de rex aanstaat licht het display op.

Wel voorschakelweerstanden gebruiken voor de led's anders gaan ze stuk, of 12V led's gebruiken(daar zit al een weerstand in).

De REX heeft idd ook een lampje dat aangeeft dat de fan (of wat er dan ook geschakeld wordt) aanstaat. Ik moet alleen wel zeggen dat die wel iets duidelijker mag zijn als je vanaf afstand er naar aan het kijken bent :)
 
Adrie zei:
Nosmo zei:
De groene led is niet echt nodig want als de rex aanstaat licht het display op.

Wel voorschakelweerstanden gebruiken voor de led's anders gaan ze stuk, of 12V led's gebruiken(daar zit al een weerstand in).

De REX heeft idd ook een lampje dat aangeeft dat de fan (of wat er dan ook geschakeld wordt) aanstaat. Ik moet alleen wel zeggen dat die wel iets duidelijker mag zijn als je vanaf afstand er naar aan het kijken bent :)
Het zijn beide 12 volt ledjes waarvan ik hoop dat ze vrij sterk zullen zijn waardoor ze ook overdag goed te zien zijn.
En vond het eigenlijk ook wel mooi als extra toevoeging.
 
Waarom zou je vanaf een afstandje willen zien of je fan aanstaat? Het is toch het idee met een controller dat je niet continue alles in de gaten hoeft te houden ;)

MarcoL78 zei:
Adrie zei:
Nosmo zei:
De groene led is niet echt nodig want als de rex aanstaat licht het display op.

Wel voorschakelweerstanden gebruiken voor de led's anders gaan ze stuk, of 12V led's gebruiken(daar zit al een weerstand in).
 
Goede vraag! Dat wel! Misschien gewoon om dat het kan? Zeg zelf, een CAC is al een hobby op zich welke het Qen de mens gemakkelijker maakt. ( buiten de discussie of het dan nog authentiek BBQen is voor sommigen) Ik ga m zelf ook alleen bouwen omdat het leuk is om te doen, niet omdat het noodzakelijk is. Maar gemak dient de mens, en een visuele terugkoppeling dat ie t nog doet is wel een geinige feature!
 
Woody80 zei:
Goede vraag! Dat wel! Misschien gewoon om dat het kan? Zeg zelf, een CAC is al een hobby op zich welke het Qen de mens gemakkelijker maakt. ( buiten de discussie of het dan nog authentiek BBQen is voor sommigen) Ik ga m zelf ook alleen bouwen omdat het leuk is om te doen, niet omdat het noodzakelijk is. Maar gemak dient de mens, en een visuele terugkoppeling dat ie t nog doet is wel een geinige feature!
Inderdaad omdat het kan een leuk is.

Het idee is overigens dat de groene led gaat branden als de CAC aanstaat en de rode als ik de fan handmatig uitzet. Ik ben niet ge?nteresseerd in het draaien van de fan.
 
MarcoL78 zei:
Inderdaad omdat het kan een leuk is.

Het idee is overigens dat de groene led gaat branden als de CAC aanstaat en de rode als ik de fan handmatig uitzet. Ik ben niet ge?nteresseerd in het draaien van de fan.

Als je puur wilt zien of de CAC aan is, dan is het display inderdaad toch al voldoende (zoals Nosmo ook al aangaf)? Als dat je doel is, waarom zit de LED dan aan de schakeldraad verbonden, want dan gaat de LED alleen branden als de CAC de fan aanzet (of denkt aan te zetten als je die schakelaar om hebt gezet?

Ik heb inmiddels persoonlijk gemerkt dat het in de gaten kunnen houden of de CAC het wel/niet nodig acht de fan te gebruiken best handig kan zijn. Ja het klopt dat het hele idee achter de CAC is dat je zelf dergelijke zaken niet in de gaten hoeft te houden, maar als de CAC vindt dat de fan constant aanmoet (wat je dus met een dergelijke LED zou kunnen zien) weet je dat er iets mis is :) Of je kolen zijn op, of de hoeveelheid kolen klopt niet bij de temperatuur waar je op richt....

Anyway, lekker je eigen ding doen :) half of the fun is in building the thing!
 
Adrie zei:
MarcoL78 zei:
Inderdaad omdat het kan een leuk is.

Het idee is overigens dat de groene led gaat branden als de CAC aanstaat en de rode als ik de fan handmatig uitzet. Ik ben niet ge?nteresseerd in het draaien van de fan.

Als je puur wilt zien of de CAC aan is, dan is het display inderdaad toch al voldoende (zoals Nosmo ook al aangaf)? Als dat je doel is, waarom zit de LED dan aan de schakeldraad verbonden, want dan gaat de LED alleen branden als de CAC de fan aanzet (of denkt aan te zetten als je die schakelaar om hebt gezet?

Ik heb inmiddels persoonlijk gemerkt dat het in de gaten kunnen houden of de CAC het wel/niet nodig acht de fan te gebruiken best handig kan zijn. Ja het klopt dat het hele idee achter de CAC is dat je zelf dergelijke zaken niet in de gaten hoeft te houden, maar als de CAC vindt dat de fan constant aanmoet (wat je dus met een dergelijke LED zou kunnen zien) weet je dat er iets mis is :) Of je kolen zijn op, of de hoeveelheid kolen klopt niet bij de temperatuur waar je op richt....

Anyway, lekker je eigen ding doen :) half of the fun is in building the thing!
Ik weet niet hoe zo'n schakelaar officieel heet maar hij schakelt de fan of de led en brand dus als ik de fan handmatig uit zet.
 
Voor het inbouwen eerst maar eens proefdraaien, alle draadjes zijn met elkaar verbonden steker er in en... ik moest blijkbaar de + en - van de 12V omdraaien...  hij doet het.

IMG_20161202_151032_zpsn9zrbcbz.jpg


Nu nog gaten borden in de wijnkist en alles er in proppen.
 
En om de bouw af te sluiten, vandaag draait hij voor het eerst. Ik heb de UDS eerst vol open op temperatuur laten komen voordat ik de controller had aangesloten. Daarna aangesloten op 197 graden en laten draaien,de temperatuur schoot alle kant op. Overige luchtingangen gesloten, even gewacht en de autotuning aangezet, deze was met drie kwartier klaar en hij draait sindsdien stabiel.
Ik moet er wel goed opletten dat ik de fan even uitzet als ik de deksel open maak en dan een paar minuten wacht met aanzetten, de temperatuur moet eerst weer wat stabiel worden.

Zo ziet de setup er nu uit
IMG_20161216_092615_zpsffem5xil.jpg


En dit ligt er op, buikspek (zwarte vlekken zijn druppels van de deksel) en pulled pork:
IMG_20161216_111256_zpsdjcf09b0.jpg
 
Inmiddels ge?nspireerd in er ook 1 in elkaar wezen hobbyen, maar heeft iemand een fatsoenlijke vertaling voor onderstaande instellingen op een C100? Zoek me wezenloos naar een Nederlandse omschrijving om wat met de instellingen te klooien, maar kom er niet goed uit. Kan natuurlijk ook zijn dat ik een draadje heb gemist? De fan draait in ieder geval als in m aansluit maar dan stopt het ook... Temperatuur wijkt 1 graad af lijkt, maar nog 2 sensoren uit China om eens uit te wisselen.. het blijft hobby.
Hier onder Mn CAC (in wording) en de mogelijke instellingen;
AL1
SoH
ARU
P
I
d
Ar
R
SC
LCY
0H

0c83c93c2b10e72e681945e25957d7aa.jpg


70533945dcab0eb74199adc5c5844ba3.jpg


db90c4c87285d09551ea264fe32b4351.jpg

 
Niet in NL, maar als je googled op RKC REX c100 krijg je wel een aantal handleidingen. De vraag is alleen of die precies matchen. Heb gemerkt dat er nog wel wat verschil tussen versies kan zitten...(tussen de echte en nepperts, maar ook tussen verschillende generaties van echte).

Sent from Tapatalk

 
Thnx,

Zat al even te googelen om helder te krijgen waar P.I.D voor staat/regelt. Dit had toch meer aarde in voeten dan vooraf bedacht...
Als ik dat helder voor ogen heb is het een kwestie van en uitproberen en spelen met waarden. Ik speel nu wat met de kamer temperatuur en warm de sensor op met de hand om de schakeling te simuleren. Vooralsnog denk ik dat het als volgt is;

P
Maximale verschil tussen ingestelde en de werkelijke waarde. Voorbeeld; Ingesteld op 20 graden. Bij ingestelde temperatuur (SV) van 100 graden wordt de uitgang gestuurd bij 79 en lager graden. bereik instelbaar van 0-200 graden

I
De tijd die nodig is om het verschil welke ontstaan is bij P te bereiken door het op tijd sturen van de uitgang. Voorbeeld; de ingestelde waarde zoals bij P aangegeven is 79 graden geworden. De duur die nodig is om de minimale 80 graden te bereiken stel je hier in. Echter, zolang de minimale waarde van 80 graden niet is bereikt blijft hij de ingestelde tijd de uitgang sturen. Door de ingestelde tijd kan er een overshoot plaats vinden. Voorbeeld; wanneer je bijvoorbeeld 100 seconden hebt ingesteld en na 50 seconden is de 100 graden bereikt, zal de ventilator door gaan tot de 100 seconden is volbracht en daarna pas afschakelen. In theorie wordt alles t? warm..  instelbaar van 0-999 seconden (Edit; hij schakelt sowieso af bij de ingestelde temperatuur lijkt het.)

D
Reageert op de snelheid van de verandering van het ontstane verschil bij P. en zal deze meenemen en "voorspellen"hoe lang er benodigd is om de gewenste temperatuur te behalen.. Dit kan ook zijn dat de sturing gaat pulsen in het begin.

Klopt deze redenatie een beetje?
 
Woody80 zei:
Dit had toch meer aarde in voeten dan vooraf bedacht...

Als paaltje bij puntje komt ;) hoefje alleen maar een autotune te doen en niet zelf de PID waardes vast te stellen.

Ik hoop toch wel dat je dat mooie aluminium kastje geaard hebt, anders zo snel mogelijk doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan