Beef en Steak

De CAC (Cheap Ass Controller)

  • Onderwerp starter Onderwerp starter hardcopy
  • Startdatum Startdatum
Haha, dan zal ik de vloeibare zuurstof er maar uithalen ;). Maar een paar graden maakt me idd niets uit. Nu is het echter zo dat als hij op 110 staat ingesteld dat hij gerust de 125 haalt in een overshoot. Aan de onderkant haalt hij 105 oid, wat minder spannend is. Hij schiet daarna dan gerust weer naar 120. En deksel open en dicht is weer richting de 125.

Uiteraard realiseer ik me dat settings van anderen geen garantie op werking zijn, dus dat wordt zowieso nog even spelen. Ik vind het echter vreemd dat hij bij koud opstoken onder de SV geen een keer de fan uitzet. Pas als hij een paar graden boven de SV komt gaat de fan voor het eerst uit.

Het weerstandje zal zo'n 1W moeten affakkelen, dus idd een 5W of hoger type. Als dat werkt wordt de adapter vervangen.
 
Nosmo zei:
PID settings zijn niet zomaar van een ander te kopi?ren, iedere setup is weer een beetje anders waardoor de waardes anders zullen zijn. Sterker nog, zelfs bij jou eigen setup zullen er verschillen zijn tussen sessies (hoeveelheid brandende kolen, buiten temperatuur etc).
Dit zijn de originele iPid4N settings.... Toeval dat deze goed werken op 4 verschillende UDS'en?  :blush:
 
Guys,

zou het kunnen dat de PID controller in 'autotune' de verkeerde waardes krijgt, doordat hij de UDS vanaf het begin af aan op temperatuur moest gaan brengen?
Hij 'leert' dus, dat hij lang moet blazen voor dat hij op de gewenste temperatuur uitkomt...
Dit t.o.v. de controller aansluiten als de UDS al op gang is en hij de temperatuur alleen op peil hoeft te houden?

Just a thought..

Groeten van drJackle
 
drJackle zei:
Guys,

zou het kunnen dat de PID controller in 'autotune' de verkeerde waardes krijgt, doordat hij de UDS vanaf het begin af aan op temperatuur moest gaan brengen?
Hij 'leert' dus, dat hij lang moet blazen voor dat hij op de gewenste temperatuur uitkomt...
Dit t.o.v. de controller aansluiten als de UDS al op gang is en hij de temperatuur alleen op peil hoeft te houden?

Just a thought..

Groeten van drJackle

Zeker een goede gedachte. Dan zijn ook nog niet alle kolen aan etc. Ik ga het morgen met een snake proberen ipv minion om hopelijk een wat constantere brandsnelheid te krijgen. Ook nog een weerstand tussen de fan en de adapter. Ik kan deze week ook een igrill lenen, dus kan ik mooi loggen :)
 
Ceriel zei:
...
Dit zijn de originele iPid4N settings.... Toeval dat deze goed werken op 4 verschillende UDS'en?  :blush:

De hand van de meester?????? O:-)
 
drJackle zei:
Guys,

zou het kunnen dat de PID controller in 'autotune' de verkeerde waardes krijgt, doordat hij de UDS vanaf het begin af aan op temperatuur moest gaan brengen?
Hij 'leert' dus, dat hij lang moet blazen voor dat hij op de gewenste temperatuur uitkomt...
Dit t.o.v. de controller aansluiten als de UDS al op gang is en hij de temperatuur alleen op peil hoeft te houden?

Just a thought..

Groeten van drJackle

Autotunen kun je inderdaad het beste doen als je al enigszins op de gewenste temperatuur zit.
 
E-Hoog zei:
drJackle zei:
Guys,

zou het kunnen dat de PID controller in 'autotune' de verkeerde waardes krijgt, doordat hij de UDS vanaf het begin af aan op temperatuur moest gaan brengen?
Hij 'leert' dus, dat hij lang moet blazen voor dat hij op de gewenste temperatuur uitkomt...
Dit t.o.v. de controller aansluiten als de UDS al op gang is en hij de temperatuur alleen op peil hoeft te houden?

Just a thought..

Groeten van drJackle

Zeker een goede gedachte. Dan zijn ook nog niet alle kolen aan etc. Ik ga het morgen met een snake proberen ipv minion om hopelijk een wat constantere brandsnelheid te krijgen. Ook nog een weerstand tussen de fan en de adapter. Ik kan deze week ook een igrill lenen, dus kan ik mooi loggen :)

Nog even een update van mijn CAC problemen. Ik heb inmiddels 3 dingen aangepast:

- Weerstand tussen fan en voeding zodat deze rustiger draait en niet als een bezetene.
- Snake methode ipv Minion.
- PID waardes: deze heb ik nu staan op de waardes van Ceriel, maar dan de D op 300. Dat zorgt er voor dat de overshoot verminderd. Hij gaat nu dus al veel eerder voordat hij de ingestelde temperatuur bereikt beginnen met terugschakelen. Ik heb deze per sessie wat verhoogd tot nu de 300. Hij kan wellicht nog wat hoger.

Deze aanpassingen hebben als resultaat dat ik geen hele grote overshoot meer heb. Alleen soms als de deksel te lang open geweest is. Dit ga ik nog aanpakken door via een schakelaar op de deksel een relais de spanning naar de fan te laten onderbreken. En dan nog met een bepaalde instelbare "uit" tijd van een paar min oid.

Voorlopig ben ik in ieder geval heel tevreden over het resultaat tot nu toe :)
 
Even een vraag van iemand die niet elektrotechnisch onderlegd is, maar als je de fan aanstuurt met de rex700 (bijvoorbeeld), is dat dan traploos of is het aan/uit? In geval van dat laatste: hoe storend is dat?
 
Aan/uit. Niet heek storend. Als je er in de buurt van zit kan je wel lijp worden van het schakelende relais (als je die versie hebt), maar verder heb ik er geen last van :-)
 
E-Hoog zei:
Aan/uit. Niet heek storend. Als je er in de buurt van zit kan je wel lijp worden van het schakelende relais (als je die versie hebt), maar verder heb ik er geen last van :-)
Dat relais lijkt me iets dat mij snel op m'n zenuwen werkt. Welke versie moet ik hebben om dat te vermijden?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik wil er ook 1 gaan bouwen.. wordt van internet alleen niet veel wijzer.. Wat is nu het grootste verschil tussen de rex-c100 en c700? En welke kan ik het beste pakken?
 
Weksel zei:
Ik wil er ook 1 gaan bouwen.. wordt van internet alleen niet veel wijzer.. Wat is nu het grootste verschil tussen de rex-c100 en c700? En welke kan ik het beste pakken?

Afmeting en features :) de C700 is significant groter (72x72 vs 48x48mm) en daarnaast kan je volgens mij de C700 krijgen met zowel regeling voor warmte maar ook voor koeling waar de C100 alleen warmte doet volgens mij. Er zijn echter nog wat meer features zoals meerdere outputs/alarmen etc, maar de vraag is of je die allemaal nodig hebt...

Voor de meeste mensen voldoet een C100 denk ik trouwens wel.

Maar er is aardig wat te vinden op de website van de 'orginele' fabrikant RKC instruments: http://www.rkcinst.com/english/product/single2-e.htm#REX_C

Spec sheet met goede overzichten:
http://www.rkcinst.com/english/pdf/c_02e.pdf

Tip voor de aanschaf: bedenk goed of je een versie wilt hebben die zelf schakeld (mechanisch relais - code M) of degene die een extern relais kan aansturen (vaak een SSR relais - code V geloof ik). Kijk vervolgens goed naar de code die wordt aangeboden.

 
Bedankt Adrie! Dat was net de info die ik nog miste.
Ik heb zojuist een REX-C100 besteld 230V de V serie (dus zonder relais), een DC-DC Solid state relais, K-type probe en een 12V fan.

Ben benieuwd wanneer ik de spullen ontvang.. Kan ik in die tussentijd mijn UDS afbouwen ;)
 
[quote/]
Deze aanpassingen hebben als resultaat dat ik geen hele grote overshoot meer heb. Alleen soms als de deksel te lang open geweest is. Dit ga ik nog aanpakken door via een schakelaar op de deksel een relais de spanning naar de fan te laten onderbreken. En dan nog met een bepaalde instelbare "uit" tijd van een paar min oid.
[/quote]

Ben ook van plan de CAC te maken.

En bovenstaande (post van E-Hoog) leek me wel handig

Weet iemand waar je zo'n vertraging relais kan scoren?
 
net m'n rex 700 binnen, ik zie daarop staan supply 100 to 240v, AC. Dat zie ik op foto's van veel anderen ook maar voor de zekerheid; dat gaat gewoon werken op mijn 220v dc stopcontact?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
jojk zei:
net m'n rex 700 binnen, ik zie daarop staan supply 100 to 240v, AC. Dat zie ik op foto's van veel anderen ook maar voor de zekerheid; dat gaat gewoon werken op mijn 220v dc stopcontact?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Komt er bij jou dc uit het stopcontact dan??
 
Terug
Bovenaan Onderaan