BasBQ
Beef en Steak

Chucks' UDSproject

 
 

chckstrk

Pitmaster
Berichten
506
Dus. Twee linkerhanden, en nog een BBQ-tafelproject in stukken in de schuur. En toch hebben jullie mij, en ik de directie weten te overtuigen van het goede (?) idee om te starten aan een uds.

Het vaatje van 200L is inmiddels geregeld. Foto's volgen.
Her en der heb ik ook al leidingwerk en enthousiaste assistentie geregeld. Eerste stappen zijn nu de verf er af, gaten boren en uitbranden.

Waar ik nu vast vragen over heb is het monteren van de knietjes voor de luchtinlaat. Hoe doe je dat? Steek je gewoon een stukje 22mm buis door het gat waar je dan het knietje op bevestigd?
En hoe gaat dat dat met uitbranden? Worden je voorgeboorde gaten dan niet zo door de hitte aangetast waardoor ze later valse lucht aanzuigen?
 
Ik heb de knietjes (puntstuk 22mm) in de gaten gedraaid en daarna aan de binnenkant een moer opgedraaid. Dus de gaten net groot genoeg geboord.
De gaten iig voor het uitbranden boren, anders wordt het vuur niet heet genoeg. Omdat er veel lucht doorgaat, zal er niet veel met het metaal gebeuren.
Je kunt ook het vat met een dakbrander te lijf gaan, gaat misschien nog wel beter dan uitbranden....

Succes!
 
Ceriel zei:
Je kunt ook het vat met een dakbrander te lijf gaan, gaat misschien nog wel beter dan uitbranden....

Succes!
dat weet ik wel zeker ja.
zou wel van de buitenkant branden,,binnen slaat de vlam dicht
 
Succes. Ben erg benieuwd naar de foto's  B-)
 
De projecten blijven maar komen! Geweldig! en veel succes!
 
Maar even de voorfoto's dan.
70be4aef89ea2a8d984200519cb10a55.jpg


25d94d7a597807713ee97e5569ccecc6.jpg


Donderdag in de voorjaarsvakantie kan er eindelijk aan geknutseld worden.

Gelijk nog maar een paar vraagjes.

- wat is nu een handige hoogte voor de roosters? Ik lees hier nog wel eens 2cm van de top en 15 cm. Maar ergens anders lees ik ook weer 35 cm. (Ik heb (nog) geen 57cm kogeldeksel, en twijfel ook of die zal passen)

- roosters, hang je die het beste op 3 bouten?

- de beluchtingsgaten boor je voor het uitbranden, wat doe je met de andere gaten, met het oog op vervorming door de hitte? (Want een dakbrander heb ik niet)
 
vervormen doet t niet.
ja misschien met roodgloeiend en dan de tuinslang met water dr op  :D
 
Zonder Weber deksel het bovenste rooster op 15-20cm van de rand. Je zou ook de bouten op 2 en 17 cm kunnen maken, dan zitten ze er alvast in voor het geval je toch ooit een bolle deksel wilt gaan gebruiken. Aan een rooster op de hoogste stand kun je ook vis hangend roken.
3 punten is altijd stabiel, 4 alleen als ze exact even hoog zitten.
 
Ik denk er over een kolenmandje te maken van nertsengaas. Nu is dat verzinkt, maar volgens mij gaat dat pas giftige dampen maken bij 900 graden.
Doen of is gebruik hiervan af te raden?

[edit]

Inmiddels een materiaalkundige gesproken en die zag er geen gevaar in. Vroeger werd er bij de productie van zink lood gebruikt, dat was wel foute boel, maar gebeurt al even niet meer. Wel even een keertje goed opstoken, boven het punt dat ie normaal gaat komen, dan is al het geen wat eventueel schadelijk zou zijn wel weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan