BasBQ
Beef en Steak

Beef Jerky

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.157
Ik hoop dat het goed staat bij L&S, want de sessie duurde toch 3 uur :D

Gisteren was het dan eens zo ver en heb ik eens voor de allereerste keer zelf beef jerky gemaakt. Triest om te zien dat ze voor 25gr hier meer dan €3 durven vragen, maar het zal vooral aan de verpakking liggen zeker? :ROFLMAO:

Ik overal maar zitten zoeken naar een goede marinade, maar 100 sites, 100 verschillende waardoor ik het bos door de bomen niet meer zag. Dus heb zelf maar wat zitten bij mekaar kappen zoals sojasaus, ketjap manis, peper, zout, lookpoeder, olijfolie, azijn, bruine suiker, worcestersiresauce,... in de hoop dat het goed zou zijn. Maar de volgende keer kan ik dat natuurlijk wat bijsturen na deze batch.

Ik liep gisteren wel tegen wat problemen aan met de temperatuur en de enige verklaring die ik kan verzinnen, is de hevige wind. De KJ staat thans wel overdekt, maar de wind kan er wel een beetje aan. Ik kreeg hem totaal niet stabiel, en de app van Thermoworks hielp ook niet goed mee. Als ik de app volgde was het bv 67° en exact 1 min later 75° en zo ging het continu op en neer, elke minuut grote verschillen. Dus de app werkte gisteren niet lekker. Maar ook op het toestel ging het veel op en neer. Dus waar men normaal voor beef jerky rond de 75° zit, schommelde het 3u lang tussen de 65° en 90°C.

Maar na een sessie van 3u leken ze klaar. Ik had wel gelezen dat het nog een dagje of 2 best blijft liggen. Ik had er nog warm van geproefd en wist niet goed wat ervan te denken. Daarna is een vriend komen proeven, maar toen kwamen ze al uit de koelkast en toen was de smaak en textuur wat beter. Wel veel rooksmaak aan, maar dat zal dan wss ietsje minderen door nog te liggen.

Een ander probleempje was dat ik overal gelezen had dat ze 3 à 4mm dik moesten zijn. Ik de entrecote van Belgisch WitBlauw half bevroren door de snijmachine gehaald en 'daarna' pas gemeten en zat ruim aan 5mm. Als afgewerkt product, is dat idd wel iets te dik. Dus volgende keer wat beter op letten.

Daarna kon ik dan het avondeten op de KJC maken, maar wilde absoluut de Junior ontmaagden en dus nog een entrecote met de reverse erop gedaan.

Daarnet wel nog even gaan kijken naar de beef jerky, en blijkbaar is het niet aangeraden dat in een gesloten doos in de koelkast te steken, want wordt vochtig van binnen. Dus eventjes nog opzoeken hoe ik dit het beste bewaar. Iemand tips?

IMG_2747.jpeg


IMG_2749.jpeg


IMG_2751.jpeg


IMG_2756.jpeg


IMG_2757.jpeg


IMG_2761.jpeg


IMG_2763.jpeg


IMG_2776.jpeg


IMG_2765.jpeg


IMG_2767.jpeg


IMG_2770.jpeg
 
Het ziet er wel lekker uit allemaal.. hopelijk lukt de volgende keer beter ;)
 
Het ziet er wel lekker uit allemaal.. hopelijk lukt de volgende keer beter ;)
Ben hier net bij het middageten wat stukjes aan het eten en de smaak is weer lekkerder. Mijn vrouw vindt het wat teveel rooksmaak. Maar ik vermoed dat dit wat gaat milderen. Anders volgende keer een blokje minder.
 
Staat bij mij nog op m’n to do list. Tijdens vakantie in Amerika veel gekocht.
Doet ook een beetje denken aan Biltong wat ik tijdens m’n reizen in Afrika veel wegsnack.
 
Lekker hoor, beef jerky. Mooi gedaan.

Het Is niet het eenvoudigste om te maken.
Hier al verschillende keren gemaakt, zowel met marinade als gewoon met droge rub.
Een aantal belangrijke dingen
1. Gebruik zeer mager vlees
2. Snijd zo dun mogelijk. 5mm Is eigenlijk net iets te dik. Maar het Is moeilijk.
3. Je gaat drogen, niet garen. Dep vooraf je vlees zo droog mogelijk, das je eerste winst. Nadrogen in de koelkast als je de ruimte hebt helpt ook weer. Eerlijk gezegd vind ik 75 graden te hoog. Ik mik op maximaal 60,65 graden. Heb je er dan een uitschieter naar boven, dan snel corrigeren.

Om het droog proces voor mezelf makkelijk te maken doe ik het het liefst in de zomer. Op een mooie warme dag met weinig wind heb je maar enkele kooltjes of briketten nodig om de 60,65 te halen. In mijn wsm kan ik dan met 5 briketten alles goed controleren. Een rustige winterdag kan natuurlijk ook, maar dan moet je wat harder stoken. Als het maar niet te winderig Is, eigenlijk helemaal niet.
Maar evengoed heb je iets gemaakt wat echt geweldig lekker Is, en niet te vergeten, een hele goeie snack voor sporters. (en bierdrinkers :ROFLMAO: )
 
Lekker hoor, beef jerky. Mooi gedaan.

Het Is niet het eenvoudigste om te maken.
Hier al verschillende keren gemaakt, zowel met marinade als gewoon met droge rub.
Een aantal belangrijke dingen
1. Gebruik zeer mager vlees
2. Snijd zo dun mogelijk. 5mm Is eigenlijk net iets te dik. Maar het Is moeilijk.
3. Je gaat drogen, niet garen. Dep vooraf je vlees zo droog mogelijk, das je eerste winst. Nadrogen in de koelkast als je de ruimte hebt helpt ook weer. Eerlijk gezegd vind ik 75 graden te hoog. Ik mik op maximaal 60,65 graden. Heb je er dan een uitschieter naar boven, dan snel corrigeren.

Om het droog proces voor mezelf makkelijk te maken doe ik het het liefst in de zomer. Op een mooie warme dag met weinig wind heb je maar enkele kooltjes of briketten nodig om de 60,65 te halen. In mijn wsm kan ik dan met 5 briketten alles goed controleren. Een rustige winterdag kan natuurlijk ook, maar dan moet je wat harder stoken. Als het maar niet te winderig Is, eigenlijk helemaal niet.
Maar evengoed heb je iets gemaakt wat echt geweldig lekker Is, en niet te vergeten, een hele goeie snack voor sporters. (en bierdrinkers :ROFLMAO: )

Denk wel dat ik het meeste gedaan heb dat je opnoemt. Volgende keer zeker iets dunner snijden en temperatuur lager. Ik las zoveel verschillende temperaturen.

Het droog deppen en zo heb ik allemaal gedaan. Na vandaag geproefd te hebben, heb ik nog steeds een lekker product. Maar het kan beter.

Ik had entrecote van belgisch witblauw. Zeer mager, maar het kan magerder met bv de jodenhaas of de rosbief van dat ras.

Ik kijk al uit naar de volgende run. Die met dry rub ook eens bekijken.
 
Helemaal geen verkeerde poging zo te zien want het ziet er zeer smakelijk uit (y) ik zie ze vaak hangend dus als je ze volgende keer dunner kunt snijden kunnen ze over de spijlen van het rooster hangen waardoor je nog meer vocht kwijt raakt denk ik ;)
 
Helemaal geen verkeerde poging zo te zien want het ziet er zeer smakelijk uit (y) ik zie ze vaak hangend dus als je ze volgende keer dunner kunt snijden kunnen ze over de spijlen van het rooster hangen waardoor je nog meer vocht kwijt raakt denk ik ;)
Ik wilde ze eerst doorprikken met sateprikker en dan laten hangen, maar zag dat ik met de oppervlakte toe kwam. Dus idd volgende keer eens hangen.
 
Voor de eerste keer een mooie poging toch.
Als je gaat zoeken kom je hele bossen tegen waaruit je het ene recept kiest
 
Vrouwen klagen altijd😂
Maar het ziet er goed uit!
 
Toch vind ik het er goed uit zien! Zeker voor een eerste keer. Geef mij maar een stukje 🤤
 
Terug
Bovenaan Onderaan