Beef en Steak

BBQ Saturday

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.267
Gisteren nog wat vrienden over de vloer gekregen en nog wat vlees op de Q gegooid.
- Entrecote - 800gr
- Rollade van bavette - 1,8kg bevette
- Achterbil van wild zwijn - 2st van 1kg

De entrecote niets spannends aan en dus gewoon gerubd met een koffierub en een reverse sear.

De rollade was nu een 2de keer dat ik het maakte, en de eerste keer alles perfect, maar deze keer liep het niet lekker. Het vlinderen vind ik niet zo makkelijk bij zo een groot stuk vlees en zat er hier en daar erdoor en moest ik corrigeren. Daarna belegd met truffeltapenade, gestoofde spinazie, pijnboompitten, olijven en geraspte kaas. Maar het rollen was toch maar een vettige bedoeling, want het kwam er langs alle kanten uit. Denk de volgende keer de spinazie droog erin te steken ipv gestoofd en de truffeltapenade nog wat dunner. En heel belangrijk, aan het einde een 5-tal cm niets leggen om netjes dicht te rollen zonder dat het er allemaal uit komt. Dus het opbinden liep ook niet lekker. Hier ook een reverse sear en desondanks dat allemaal vlot verliep, bleef het een slappe rollade. Was zeker niet slecht qua smaak, maar ik heb hem liever wat vaster. Toch een aantal puntjes om aan te werken.

Dan het wild zwijn. Gewoon indirect met wat rookhout op 160 a 180° gegaard tot 65° intern. Ik had deze van een rub voorzien (ben de naam even kwijt). Een 10-tal minuten laten rusten. Daarna aangesneden. Zag mooi rood van binnen en kwam ook heel veel vocht uit bij het aansnijden. Maar eens aangesneden, was er ietsje erna niet meer zo heel veel rosé te zien binnenin. Geen idee hoe het komt. Mss nog wat langer laten rusten? Maar de smaak was wel OK. Volgende keer eens apart maken en me meer op dit deel concentreren. Mijn overbuur is jager en die komt er makkelijk aan.

Het dessert is iets wat mijn zoontje graag maakt. Was hij op instagram tegen gekomen. Dus een chocolade postje maken, vullen met chocomousse en bovenaan een wortel in marsepein met daarrond Oreo-kruimels waardoor het geheel lijkt op een bloempotje.

Foto's zijn maar hier en daar wat rap tussendoor getrokken.

IMG_2692.jpeg


IMG_2693.jpeg


IMG_2694.jpeg


IMG_2695.jpeg


IMG_2696.jpeg


IMG_2698.jpeg


IMG_2699.jpeg


IMG_2700.jpeg


IMG_2701.jpeg


IMG_2702.jpeg


IMG_2703.jpeg
 
Zwijnebilletjes, zou ik nou nooit aan gedacht hebben! Waar smaakt dat naar? Of heeft het een eigen smaak?

Bavetterollade wil ik ook nog eens maken met pesto. Nog tips voor het vlinderen? (ik heb het nog nooit gedaan). 😁
 
Het klinkt bij elkaar als een hoop werk. De foto's zien er in elk geval prima uit.
 
Zwijnebilletjes, zou ik nou nooit aan gedacht hebben! Waar smaakt dat naar? Of heeft het een eigen smaak?

Bavetterollade wil ik ook nog eens maken met pesto. Nog tips voor het vlinderen? (ik heb het nog nooit gedaan). 😁
Smaakt als varkensgebraad. Niet speciaal.

Tips voor het vlinderen heb ik dus niet, want lukte me niet goed :ROFLMAO:
 
Zwijnebilletjes, zou ik nou nooit aan gedacht hebben! Waar smaakt dat naar? Of heeft het een eigen smaak?

Bavetterollade wil ik ook nog eens maken met pesto. Nog tips voor het vlinderen? (ik heb het nog nooit gedaan).
Ff op you tube kijken mbt vlinderen of vragen of de slager het doet.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ziet er uit als een lekker avondje

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ff op you tube kijken mbt vlinderen of vragen of de slager het doet.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
Komt van bij de boer en die gaat het niet vlinderen. Op zich zou het niet moeilijk mogen zijn, maar bij zo een groot dun stuk is het heel goed opletten dat je mooi in het midden blijft. De vorige keer was dat wel netjes gelukt.
 
Mooi en eerlijk verslag! Leuk en lekker zo met vrienden 👌🏻. Vooral bavette is iedere x anders met soms hele dunne stukken en natuurlijk de losse structuur van de draden. Eigenlijk weet je het al .. kop er bij houden en goed kijken! Moet in ieder geval een topavond geweest zijn met lekker eten
 
Je bent lekker bezig geweest Free😋

Bavette rollade zijn ze hier thuis ook helemaal gek op.

Ik vind het dessert wat je zoontje heeft maakt leuk uitzien Free, heb je daar een linkje van ?
 
Bij vlinderen en dergelijke heb je een zeer scherp mes nodig.
Dan kan je snijden (trekken en niet duwen op mes) zonder het vlees samen te drukken, dan lukt het je wel. Tip van mijn vaste slager. Ik gebruik er nu een fileermes voor.
Verder ziet alles er wel lekker uit.
 
Netjes gemaakt, je vrienden zullen met een tevreden gevoel zijn weggegaan!
Leuk toetje van je zoon 👍
 
Soms zit het mee, sons iets minder. Ik had graag ff aangeschoven hoor. Mooi biertje in een dito glas.

Klote van je heat deflector
 
Zoek je nog vriendjes 😎
 
Je bent lekker bezig geweest Free😋

Bavette rollade zijn ze hier thuis ook helemaal gek op.

Ik vind het dessert wat je zoontje heeft maakt leuk uitzien Free, heb je daar een linkje van ?

Rollades ben ik hier thuis alleen fan van, maar gelukkig zijn er nog vrienden.

Mijn zoontje was deze dessert tegen gekomen op instagram, maar geen idee of hij de link nog heeft. Ik hoor er eens achter, anders kan ik wel perfect uitleggen hoe je deze moet maken :ROFLMAO: Desondanks dat het er mooi en speciaal uit ziet, is het poepsimpel.

Ik kom erop terug.
 
Bij vlinderen en dergelijke heb je een zeer scherp mes nodig.
Dan kan je snijden (trekken en niet duwen op mes) zonder het vlees samen te drukken, dan lukt het je wel. Tip van mijn vaste slager. Ik gebruik er nu een fileermes voor.
Verder ziet alles er wel lekker uit.
Ik gebruik ook een vlijmscherp fileermes, maar toch :ROFLMAO:
 
Terug
Bovenaan Onderaan