BasBQ
Beef en Steak

bbq gaat uit met HM

Even simpel gedacht, je vult je minimax tot de vuurring met verse houtskool , wokkel er bovenop, onderste    schuif 2 cm open, Margriet schuif openingen max open( dus niet de gehele schuif) dan zou ie in princiepen volgens mij zo rond de 120gr voor langere tijd stabiel moeten blijven.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Waar heb je de minimax vandaan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
avr zei:
Waar heb je de minimax vandaan?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Gekocht van een interieurbouwer die een prive klus daarmee betaald kreeg.
Maar vanwaar deze vraag, wat kan er mis zijn met een bbq? En hij kan maar op een manier in elkaar...
 
Ik zou toch eens proberen met verse houtskool.

Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

 
Brecht zei:
Ik zou toch eens proberen met verse houtskool.

Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

Net de factuur opgezocht, bestelling (30kg) is in de eerste week van januari 2017 geleverd. Met deze houtskool enkele keren geprobeerd lang bij lage temp te bbq-en. Dat lukt niet. Wel bij een hogere temperatuur vanaf ik denk 120...130 graden. Onlangs de convector en rooster schoon gebrand, de BGE zat in een half uur tijd op bijna 400 graden.
Het zit hem puur in de lage temperatuur. Of hij gaat uit, of de temp loopt op, dat probeer ik te corrigeren met een kleine verstelling van de luchtschuif en gaat hij uit.

Ik zal later vandaag foto's posten van hoe de opbouw is aan de binnenkant, wellicht zet ik hem verkeerd in elkaar. Ik houd alles open natuurlijk....
Er is nog maar een wokkel.....gauw wat bestellen ergens.
 
Ik denk nu dat er ergens een luchtstroom-belemmering zit.

Bij mijn BGE is de trek voldoende groot bij wat hogere temp om het vuur te laten branden. Bij een lagere temp instelling gaat het vuur lager branden, de temp wordt lager, er is minder drukverschil, de trek wordt minder. Zit er een belemmering in de luchtstroom aan de binnenkant, dan kan er in dat geval te weinig lucht door de houtskool trekken en gaat het vuur uit.
Met de ventilator erop veranderd die belemmering ook niet, want hij blaast dan de lucht langs de wand, de schoorsteen uit. Weg van de minste weerstand. Er gaat dan ook te weinig lucht door de houtskool.

Is dat een mogelijkheid?
Dat zou dan betekenen dat er een fout in de BGE zit, of ik doe iets faliekant fout...De stukken houtskool zijn ook geroot genoeg en sluiten de gaatjes in de dikke gietijzeren plaat niet af. ik ga straks foto's van de onderdelen maken. Kunnen anderen met de minimax kijken of het bij hun anders is. Hopelijk is dat zo....dan is mijn probleem nl getackeld.
 
Zit de opening van de firebox wel recht tegenover de schuif van je bge.

Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

 
Brecht zei:
Zit de opening van de firebox wel recht tegenover de schuif van je bge.

Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

ja, ik heb net een stel foto's gemaakt van alles, hold on....
 
in deze link een stel foto's van hoe mijn BGE MiniMax er uit ziet en hoe ik hem opbouw.
Hopelijk zit er een moei van een fout in, want dat is mijn probleem snel uit de wereld.

Volg deze link: https://photos.app.goo.gl/I58EpEG7j5CdtZ0m1
 
Denk dat ik eruit ben.

De blower zit vlak op de wand van de BGE, hij zit dus heel scheef tov de horizon. De onderste ring in de bbq staat vlak op de horizontale bodem.
De blower zit zit scheef tov de binnenste ring.
Daardoor blaast de blower niet in het gat maar erboven. Dat heb ik getest door de blower horizontaal te houden, toen kwam er ineens as mee omhoog door de kracht van de luchtstroom DOOR het houtskool.

Dus er moet iets komen waardoor:
1. de blower horizontaal komt te zitten maar toch afgedicht tegen valse lucht.
2. of de binnenring ophogen, maar dan is er weer minder ruimte voor vlees.....

Hebben ander minimaxen dat ook icm de heatermeter?

 
Kun je niet iets van een tunneltje maken van zilverfolie om te testen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
avr zei:
Kun je niet iets van een tunneltje maken van zilverfolie om te testen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Goed idee. Ga ik proberen.
Ben dan wel benieuwd hoe het andere minimaxen vergaat met de heatermeter....

Ik heb 1,5 uur geleden de onderste ring helemaal tegen de binnenwand geduwd en voelde de lucht van de ventilator (althans een deel daarvan) door de houtskool komen.
Op enkele plekken met de soldeerbrander aangestoken en tot 250graden laten komen. Daarna convectoir erop, rooster en deksel gesloten. Heeft een uurtje netjes op ?100gr geregeld, maar net ging de temp ineens weer omlaag. Nu 90graden. Setpoint 100gr.
 
Terug
Bovenaan Onderaan