BasBQ
Beef en Steak

bbq gaat uit met HM

raymonidas

Vuurmaker
Berichten
66
Gisteren de heatermeter uitgeprobeerd met de bedoeling om driekwart dag twee magere runderlapjes lekker mals te laten worden bij een pittemp van 95graden.
BigGreenEgg MiniMax, luchtschuiven eruit en adapterplaatje erin, blower erin met de veer 'vastgezet'.
BGE asvrij gemaakt, wokkel in het midden en gevuld met goede houtskool. Brandde lekker.
Convector erin, rooster erop, pit thermometer eraan, lapjes eropo met een probe erin.
HM aangesloten en de ventilator begon direct te blazen. set op 95graden ingesteld en gauw naar binnen.
Binnen twee uren ging de bbq gewoon uit!!! Daar heb ik hem nou juist niet voort gekocht!!
Vuur nogmaals aangestoken en de fan op 25% gezet, want dat had ik ergens gelezen.
Ook nu weer ging het vuur gewoon uit!

Wat doe ik verkeerd?

Graag jullie tips!!

grt van Raymond.
 
Wellicht dat hij weliswaar voldoende zuurstof krijgt, maar dat de rook niet weg kan aan de bovenkant? Dan verstikt het.
 
Jowi zei:
Wellicht dat hij weliswaar voldoende zuurstof krijgt, maar dat de rook niet weg kan aan de bovenkant? Dan verstikt het.

Dat is idd logisch. De margriet stond op een kiertje open of helemaal open (niet weggedraaid)

Ga het zometeen weer proberen, zonder vleesch....
 
Nou hij staat nu al ruim een uur aan en het lijkt erop dat het goed blijft gaan. Zie foto
view
 
Blower niet op de kop gemonteerd? Dan kan het klepje dicht vallen!
 
avr zei:
Blower niet op de kop gemonteerd? Dan kan het klepje dicht vallen!

De aanzuig opening is naar beneden gericht.

2,5 uur geleden was de temp nog maar 50 graden. Dus maar de deksel opengedaan. Er zat nog zat houtskool in. Op het kolenrooster was nog vuur recht tegenover de blower. Daar komt de luchtstroom binnen. Houtskool geroerd en deksel weer dicht gedaan. half uur geleden wezen kijken en de temp zat op 180 graden!!!
Ik snap er niks meer van......max blower staat op 25% en bij het aanjagen op 75% gezet. Verder geen instellingen gewijzigd.
Op dit moment nog 155 graden....
 
Hoe staan je pid instellingen?

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Moeilijk te zeggen, kan alleen vertellen hoe ik het doe, wokkel er bovenop, onderste schuif helemaal open en Margriet schuif ook geheel open, als de Q op temp is plaats ik de blower en schuif de margrietschuif dicht en zet de gaatjes geheel open. Werk bij mij prima op de bastard large.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
avr zei:
Moeilijk te zeggen, kan alleen vertellen hoe ik het doe, wokkel er bovenop, onderste schuif helemaal open en Margriet schuif ook geheel open, als de Q op temp is plaats ik de blower en schuif de margrietschuif dicht en zet de gaatjes geheel open. Werk bij mij prima op de bastard large.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

oke, ik leg de wokkel altijd onderop en de houtskoolbrokken eroverheen ha ha ha.
Ik ga jou werkwijze overnemen, want die zal allicht beter zijn. Thanks.
 
Kan het dat je temperatuur in farentheit staat?

Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

 
Brecht zei:
Kan het dat je temperatuur in farentheit staat?

Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

De temperaturen worden in graden Celcius weergegeven
 
domp zei:
Draai is een nieuwe sessie met al die alarmsettings uit. Ik heb daar ook problemen mee gehad en moet me nog inlezen hoe t precies werkt...  Grote kans dat jouw probleem daar zit

Goed idee, hoewel (ik)daar geen logica in zie. Maar zo is het ook niet goed, dus ik ga zometeen een nieuwe (droge) sessie doen.
Opbouw en aansteken zoals AVR aangaf en alle alarmen 'disabled' zoals jij nu aangeeft. Bijkomend probleempje is dat de BGE achter in de tuin op het terras staat en het wifibereik niet bepaald geweldig.

Ik ga nu aan de gang er mee!
 
volgens mij zijn je PID instelling ook berekend voor temperatuur in farenheit, indien je die wilt omzetten naar celcius moet je deze maal 1.8 doen.
 
Brecht zei:
volgens mij zijn je PID instelling ook berekend voor temperatuur in farenheit, indien je die wilt omzetten naar celcius moet je deze maal 1.8 doen.

Oke, maar ik heb geen belang bij Fahrenheit en heb de HM in Celcius staan. Celcius snap ik en heb er een gevoel bij. Fahrenheit zegt mij weinig, geen gevoel bij.
 
Volgens adviezen de alarmen op 'disabled' gezet, de blower eruit gehaald, wokkel op de houtskool gelegd, aangestoken, convector erop, rooster erop pit probe aan het rooster geklemd, deksel dicht en de schoorsteen max open gezet. De temperatuur ging vlot omhoog, echter was ik de tijd vergeten....
Bij ongeveer 160 graden de blower gemonteerd, de luchtafvoer gesloten en alle 'blaadjes' van de margriet opengezet.

Nu is de BBQ weer aan het uitgaan, zie screendump die met de volgende link te bekijken is.

Wat nu???

https://photos.app.goo.gl/Am3qV5sIKtNzAbTG2
 
draait je blower wel?
 
Terug
Bovenaan Onderaan