BasBQ
Beef en Steak

bbq gaat uit met HM

Brecht zei:
draait je blower wel?

Zekerwel.
Ik heb de HM nu voor het eerst echt in gebruik, dus dat moet goed zijn.
De rotor voel je draaien en je hoort ook de luchtstroom uit de schoorsteen komen.

Ik heb de blower bij 85 graden eruit gehaald en ontkoppelt.
Door de natuurlijke trek zie ik de temperatuur weer oplopen, nu 94,2 graden.

Ik zal de blower bij 110 graden er weer inzetten en de opbrengst nog verder downscalen. 20% denk ik. De max output had ik al lager gezet maar gaat naar 40%.
 
Dit zou ik niet doen, aangezien je toch ziet aan je foto dat je blower aangestuurd wordt maar de temperatuur blijft dalen, ik zou eerder eens proberen om je blower gewoon zonder limiet te laten draaien, dwz fan max output op 100 plaatsen en kijken wat die doet. het eerste grote probleem bij je is dat je ei uit gaat dus moet je er proberen zoveel mogelijk zuurstof in te pompen. Ook zou ik de magrietschijf gewoon een kwart open plaatsen (wegdraaien). Eens je ei niet meer uitgaat kan je beginnen kijken om je HM te tunen zodat hij de gevraagde temperatuur zo precies mogelijk benaderd.
 
Brecht zei:
Dit zou ik niet doen, aangezien je toch ziet aan je foto dat je blower aangestuurd wordt maar de temperatuur blijft dalen, ik zou eerder eens proberen om je blower gewoon zonder limiet te laten draaien, dwz fan max output op 100 plaatsen en kijken wat die doet. het eerste grote probleem bij je is dat je ei uit gaat dus moet je er proberen zoveel mogelijk zuurstof in te pompen. Ook zou ik de magrietschijf gewoon een kwart open plaatsen (wegdraaien). Eens je ei niet meer uitgaat kan je beginnen kijken om je HM te tunen zodat hij de gevraagde temperatuur zo precies mogelijk benaderd.

Oke, maar de blower is er nu uit en met enkel natuurlijke trek gaat de temperatuur weer omhoog......dat is toch raar :)
Aangezien ik het ook niet weet zal ik beide opbrengsten weer op 100% zetten en de schoorsteen openen door de margriet weg te draaien.
 
juist daarom denk ik dat je blower te weinig debiet geeft waardoor het vuur te weinig zuurstof krijgt.
 
Brecht zei:
juist daarom denk ik dat je blower te weinig debiet geeft waardoor het vuur te weinig zuurstof krijgt.

Ben benieuwd  :), blower erin, schoorsteen 1/4 open, debieten op 100%
 
blower aansluiten, margrietwiel iets openen... hm instellen op juiste temp en je kolen aansteken. verder overal afblijven. bij mijn uds ben ik binnen een half uur op de juiste temperatuur tot t einde van de sessie


kNa1L0YES-aRjvJdXUQlxQ.png
 
damn, die gaat lekker. Hoe heb je je PID afgeregeld? Door berekening, proefondervindelijk of gewoon gegevens gevonden op internet?
 
Jammer, ook dat werkte maar eventjes want na een half uur ging detemp weer omlaag. De blower is ook uitgeschakeld, zie bruine vlak.
Naar buiten gegaan en de blower bleek idd stil te staan. Op handmatig gezet en daarna weer op 'auto' en hij begon te blazen.

Net via de telefoon weer een alrm gekregen, toch staan alle alarmen op 'disabled'.

Ik ga de blower er weer uit halen en daarna verder bepalen wat te doen. Andere oplossingen zijn zeer welkom natuurlijk!!

https://photos.app.goo.gl/ypFEYulBTmQcR2DT2
 
domp zei:
verhoog je pid instelling is met 1,8 zoals eerder aangegeven? 25% fanspeed lijkt mij overigens ook vrij laag, ik heb m op 60% staan

Ik heb de houtskool weer geroerd en de temp komt van 60 graden met natuurlijke trek weer bij bloed.

Wat zijn de PID instellingen? deze? zie link https://photos.app.goo.gl/5YHMrvNbfrBPq0P23
Ik weet niet waar alles voor dient, er is nog geen beschrijving of handleiding van.
Graag dan aangeven wat ik moet aanpassen.
 
domp zei:
verhoog je pid instelling is met 1,8 zoals eerder aangegeven? 25% fanspeed lijkt mij overigens ook vrij laag, ik heb m op 60% staan

Overigens zal de natuurlijke trek nog lager zijn dan 25% fanspeed en dan doet hij het wel. Ik denk dat de oorzaak oa ligt in de sterke gebundelde luchtstroom die op een punt gericht is, zie de foto van de brandhaard. Met natuurlijke trek is de luchtstroom zacht en gelijkmatiger.
 
domp zei:
als je de pidinstellingen over hebt genomen van mensen die Fahrenheit hebben ingesteld moeten je jouw instellingen met 1.8 verhogen. 4 wordt dan bij jou 7.2 enz

Ik heb alleen de proportional op 7,2 Integral op 0,036 en derivative op 9 gezet.
Fanspeed max op 60% en startup ook op 60%

De temp is inmiddels zonder poespas weer geklommen naar 109,6 graden, dus tijd om de blower er weer in te drukken en de schijf terug te draaien naar1/4 open. Margrietblaadjes zijn dicht
 
domp zei:
Nee, je blower met de hm moeten er van het begin af aan opzitten. De hm leert van de temperatuur schommelingen tijdens het opwarmproces en past daar de fanspeed op aan. Maar dit zijn mijn ervaringen, bij jou kan het natuurlijk anders werken :)

Met blower gaat hij uit.......hardleerse HM :)

Een ander commentaar was dat hij juist zonder de blower begon en die er pas op zette nadat de temp hoog genoeg was.

Probleem-2 bij mij is dat de fan op een gegeven moment ook gewoon uit gaat.
 
Gaat je klepje in de blower wel goed los ? Ik zou de fan speed wat lager houden, heb hem zelf op 25% staan, ik zie verder geen rare waardes staan waardoor ie uit zou gaan.
Dat je schommelingen krijgt omdat de pid waardes niet helemaal goed staan is normaal maar dan moet ie nog steeds de ingestelde temp benaderen, heb je al eens geprobeerd om hem bv op 150 gr in te stellen om te kijken wat er dan gebeurd.
Kun je hem trouwens zonder blower wel stabiel op temperatuur houden .
 
volgens mij is er hardwarematig iets mis aangezien er volgens je foto's en instellingen niks mis is. Ik zit ook te denken aan een vastzittende klep of een blokkage waardoor de fan geen lucht in de Q kan pompen. Zou je eens foto's hebben van je setup met een beeld van hoe je fan aan je egg zit en mssh enkele foto's van de binnenkant van de blower.

En als je nog eens foto's maakt van je scherm van de heatermeter, druk dan eens op "P" voor je een foto maakt, dan krijg je de PID waardes te zien.

Ook kan je de brandstof eens vervangen maar ik twijfel of dit hier aan zou liggen maarja alles is mogelijk zo te zien. Ik vind het echt raar dat egg uit gaat indien je de blower monteerd en dat hij zonder gewoon de hoogte in schiet, eerst dacht ik dat output geinverteerd was maar ik zie aan de instellingen dat dit niet zo is.

En het bruine gedeelte in je grafiek is wanneer de meter een lid open detectie heeft gedaan, je fan draait dan niet. De fan kan je zien aan het blauwe grafiekje in de achtergrond van het zwart, maar ik vind dit wel moeilijk te zien. Dat is mssh wel een van de puntjes die voor verbetering zijn bij de heatermeter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan