BasBQ
Beef en Steak

bbq gaat uit met HM

Brecht zei:
volgens mij is er hardwarematig iets mis aangezien er volgens je foto's en instellingen niks mis is. Ik zit ook te denken aan een vastzittende klep of een blokkage waardoor de fan geen lucht in de Q kan pompen. Zou je eens foto's hebben van je setup met een beeld van hoe je fan aan je egg zit en mssh enkele foto's van de binnenkant van de blower.

En als je nog eens foto's maakt van je scherm van de heatermeter, druk dan eens op "P" voor je een foto maakt, dan krijg je de PID waardes te zien.

Ook kan je de brandstof eens vervangen maar ik twijfel of dit hier aan zou liggen maarja alles is mogelijk zo te zien. Ik vind het echt raar dat egg uit gaat indien je de blower monteerd en dat hij zonder gewoon de hoogte in schiet, eerst dacht ik dat output geinverteerd was maar ik zie aan de instellingen dat dit niet zo is.

En het bruine gedeelte in je grafiek is wanneer de meter een lid open detectie heeft gedaan, je fan draait dan niet. De fan kan je zien aan het blauwe grafiekje in de achtergrond van het zwart, maar ik vind dit wel moeilijk te zien. Dat is mssh wel een van de puntjes die voor verbetering zijn bij de heatermeter.

1. de blower blaast prima
2. P indrukken gebeurt niets, de PID instellingen zijn toch zichtbaar op de screenshot van de configuration pagina.
3. Ik zal morgen wat detailfoto's maken.

Ik ben erg benieuwd of andere mensen van deze batch (serie 13) ook problemen ondervinden met hun HM.....
 
Ik heb ook een uit serie 13 en geen problemen mee, werkt zoals het hoort. Ik heb er al een run van 14 uur mee achter de rug en geen problemen gehad, wel moet ik hem nog wat finetunen aangezien hij tot 8 graden fluctueerde rond de setpoint maar dit komt wel goed naarmate ik hem meer gebruik en hem in kleine stapjes kan naar het setpoint laten regelen.

Als je problemen blijft ondervinden dan zou ik toch Nosmo eens pm'en, hij ken de heatermeter redelijk op zijn duim me dunkt.
 
Brecht zei:
Ik heb ook een uit serie 13 en geen problemen mee, werkt zoals het hoort. Ik heb er al een run van 14 uur mee achter de rug en geen problemen gehad, wel moet ik hem nog wat finetunen aangezien hij tot 8 graden fluctueerde rond de setpoint maar dit komt wel goed naarmate ik hem meer gebruik en hem in kleine stapjes kan naar het setpoint laten regelen.

Als je problemen blijft ondervinden dan zou ik toch Nosmo eens pm'en, hij ken de heatermeter redelijk op zijn duim me dunkt.

Nou, ben blij voor je :-D
PM-en was het eerste wat ik gedaan heb, maar het was beter dat in het forum te doen ter lering en de vermaak van iedereen. Onderhand ga ik je advies maar opvolgen. :)

Overigens blijf ik af en toe alarmen ontvangen op de mobile telefoon....
 
In plaats van een antwoord op je PM. Zo hebben anderen er misschien ook wat aan. ;)


Ik weet natuurlijk ook niet wat de beste instellingen zijn voor elk type BBQ, maar dit is zoals ik het doe op m'n Primo Oval XL

1 - Ik steek het houtskool aan op 2 a 3 plaatsen.
2 - Ik laat de Primo op eigen kracht opwarmen tot de gewenste temperatuur ongeveer bereikt is, margriet wiel is dan helemaal open en de luchtschuif staan op de helft. De HM staat dan al aan en thermokoppel  zit al aan het rooster geklemt zodat ik de temperatuur alvast een beetje in de gaten kan houden. De blower is echter nog niet gemonteerd.
3 - Als de gewenste temperatuur ongeveer bereikt is gaat de blower in de luchtschuif en gaat het margrietwiel op een klein kiertje. Daarna mag de HM de temperatuur regelen.

Als jouw BBQ uitgaat kan het zijn dat je teveel of juist te weinig lucht blaast. Zo'n kleine BGE heeft natuurlijk maar weinig lucht nodig dus 20% max is waarschijnlijk meer dan genoeg.

De plaatsing van de thermokoppel is ook belangrijk, nooit direct boven het vuur, altijd indirect meten dus een platesetter of iets dergelijks gebruiken. Als de thermokoppel boven het vuur zit zal hij een veel te hoge waarde meten en de fan zal stoppen met blazen waardoor het vuur kan doven.

Goede kwaliteit houtskool gebruiken, ik heb trouwens betere resultaten met kokosbriketten dan met houtskool (stabielere temperatuur).

De blower moet met de opening naar onderen gemonteerd worden, anders werkt het klepje niet.

De waardes van I en D zijn altijd heel klein ten opzichte van de P waarde. Bij de meeste mensen werken de standaard waarden redelijk goed dus ik zou in eerste instantie gewoon de standaard waarden gebruiken. Deze waardes zijn voor een standaard BGE dus waarschijnlijk zou de P waarde kleiner moeten zijn voor een minimax.

Voor de eerste run geen eten op het rooster leggen maar eerst fijn een beetje experimenteren om de HM te leren kennen, geeft een stuk minder stress.

Om de maximale waarde voor de blower te bepalen kun je de blower handmatig om een vaste snelheid laten blazen en dan kijken wat er met de temperatuur gebeurd bij verschillende snelheden. Ik zou bij 20% beginnen en kijken of de temperatuur dan oploopt of daalt. Als de temperatuur zakt, de snelheid in stapjes van 5% verhogen. Mocht de temperatuur dan sneller gaan zakken dan de snelheid juist verminderen. Een BBQ is een traag systeem dus wel even de BBQ de tijd geven om te stabiliseren na elke verandering. De waarde waarbij de temperatuur langzaam stijgt is de beste maximale blower waarde.


Heel veel informatie over de HM is te vinden op www.TVWBB.com (wel in het Engels). Wellicht dat daar wat meer specifieke info over de BGE minimax te vinden is.
 
Brecht zei:
Als je problemen blijft ondervinden dan zou ik toch Nosmo eens pm'en, hij ken de heatermeter redelijk op zijn duim me dunkt.

Ik ken de HM wel op m'n duim (ahum B-) ) maar ik heb natuurlijk geen ervaring met alle mogelijke soorten BBQ's of met alle mogelijke netwerk setups die mensen thuis hebben.

Ik werk internationaal en ben meestal niet thuis of in de buurt van een HM om dingen uit te zoeken. Zelfs een fatsoenlijke internet verbinding is soms niet eens aanwezig. Plus dat ik na m'n twaalfurige werkdag ook niet altijd veel tijd of energie over heb om te helpdesken.

Als vragen hier op het forum gesteld worden kan het collectief van HM gebruikers elkaar helpen, ook als ik eens een keertje incommuicado ben. Tevens zijn de vragen en antwoorden dan later terug te vinden voor de volgende die problemen heeft.

Echte storingen en garantiegevallen gaan natuurlijk wel via de PM.
 
Nosmo zei:
In plaats van een antwoord op je PM. Zo hebben anderen er misschien ook wat aan. ;)
......
De waardes van I en D zijn altijd heel klein ten opzichte van de P waarde. Bij de meeste mensen werken de standaard waarden redelijk goed dus ik zou in eerste instantie gewoon de standaard waarden gebruiken. Deze waardes zijn voor een standaard BGE dus waarschijnlijk zou de P waarde kleiner moeten zijn voor een minimax......

Nosmo, ik heb gisteren de P, I en D waarden met 1,8 vermenigvuldigd, omdat er gerekend zou worden met Fahrenheit. Nu staat er achtereenvolgens: P=7, I=0,036 en D=9. Fan output=voltage, on above=0% min=0%  max=0% max=20% en startup max=20%
De laatste twee volgens jou advies en ook mijn idee dat er veel teveel wordt ingeblazen.

Mijn HM geeft graden Celcius aan. Wil je aangeven wat de standaard beginwaarden zijn van P, I en D voor gebruik met Celcius?
 
Ik begin gewoon met de standaard waarden zoals ze voor degF staan, waarschijnlijk zijn die waardes niet optimaal. Als alles werkt dan ga ik pas met de PID waardes aan de slag om de regeling nauwkeuriger te maken.

Voor mij werkt de Ziegler-Nichols methode van afregelen het beste. https://github.com/CapnBry/HeaterMeter/wiki/PID-Tuning

Voor iedere combinatie van BBQ/Blower/Heatermeter zijn de PID waardes anders.
 
Mooie, weer goede reacties mogen krijgen.
Eerst mijn setup in beelden, sorry voor de linken, maar het lukt even niet anders.
Sinds vandaag zie ik dit in beeld verschijnen: https://photos.app.goo.gl/479LSrZlJ19B51f13
Mijn brandstof: https://photos.app.goo.gl/6RpVeGJupXXIhog33
In de pit met wokkel: https://photos.app.goo.gl/0fBD9G0E7xJzENXE3
Convector en rooster erop, probe eraan: https://photos.app.goo.gl/5onk9u1xyzFRS5jk2
Luchttoevoer opwarmen: https://photos.app.goo.gl/UPmr1J3ZKJf8bAGs1
Rookafvoer bij opwarmen: https://photos.app.goo.gl/887QIbsuCf9AQHUP2
Het opwarmen naar ? 100graden gaat hard, dus even de blower erop gaan zetten.

volgens de aangereikte site manueel instellen, dus de P, I en D op 0 gezet. Max blowervermogen 20% max startup ook op 20%
 
Ja, dat dat hield ik ook in het achterhoofd dat een mens nu eenmaal niet alle tijd van de wereld heeft om ieders probleem op te lossen ivm met een heatermeter. Ik vind het al top trouwens dat je die wilt assembleren voor iedereen. Maar het kom soms zijn dat er nu eenmaal bepaalde problemen zijn waar wij geen weet van hebben omdat dit mssh enkel in bepaalde gevallen voor komt.



@raymonidas, ik zou toch eerst proberen voor je continue met je PID instellingen gaat spelen om gewoon te proberen om het vuur van je pit aan de gang te houden want volgens mij lijkt dit toch het basisprobleem, het finetunen komt later wel. Dus zou ik de Ziegler nicolas methode nog laten voor wat ze is en gewoon eens proberen een instelling van je blower te vinden waarbij het vuur niet uit gaat. Daarna kan je beginnen spelen om de heatermeter op punt te zetten zodat hij zo goed mogelijk de setpoint benaderd. Gewoon niet te veel in 1 keer willen doen.
 
Brecht zei:
@raymonidas, ik zou toch eerst proberen voor je continue met je PID instellingen gaat spelen om gewoon te proberen om het vuur van je pit aan de gang te houden want volgens mij lijkt dit toch het basisprobleem, het finetunen komt later wel. Dus zou ik de Ziegler nicolas methode nog laten voor wat ze is en gewoon eens proberen een instelling van je blower te vinden waarbij het vuur niet uit gaat. Daarna kan je beginnen spelen om de heatermeter op punt te zetten zodat hij zo goed mogelijk de setpoint benaderd. Gewoon niet te veel in 1 keer willen doen.

Goed bericht, de bbq gaat niet meer uit!!. Zie de foto's en beschrijving van vandaag wat betreft de werkwijze.
Net de blaadjes van de margriet hal verder dichtgezet, omdat de temp toch de 127graden aantikte. Uiteraard staat de blower stil.
De instellingen zijn nu als volgt: P=2  I=0  D=2
Magriet huidige instelling: https://photos.app.goo.gl/1xdrkJn4pgXH0fvN2

Ik wacht nu tot de temp tot onder het setpoint van 100 graden komt en kijk wat er dan gebeurd. De blower zou vlak voor het bereiken van 100gr al aan moeten gaan waarbij de temp nog heel iets kan zakken. Komt hij weer boven de 100gr dan mag hij van mij weer uit. Ik weet niet wat een mooie waarde is. Hoe kun je dat bereiken? Doet de D instelling dat?

Vooralsnog ben ik een stuk blijer dan gisteren!!

 
Zo komt alles toch nog goed. De D instelling is idd het voorspellend vermogen van de regelaar

Verstuurd vanaf mijn SM-G389F met Tapatalk

 
Zou niet teveel met de margrietschuif gaan regelen, maar eerder de blower wat lager instellen, als je hem zachter laat blazen zal ie wel wat vaker inschakelen maar minder pieken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
avr zei:
Zou niet teveel met de margrietschuif gaan regelen, maar eerder de blower wat lager instellen, als je hem zachter laat blazen zal ie wel wat vaker inschakelen maar minder pieken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Vanaf ongeveer 12:00 bezig vandaag. Halverwege denderde de temp toch weer omlaag en ben ik wezen kijken. Er was nog ruim voldoende houtskool aanwezig en er was ook geen sprake van een 'hotspot' die opgefikt was. Ik weet het ook niet. Beetje in de houtskool geroerd en alles weer teruggezet. Wel even de stekker eruit gehad. Daarna ging het best wel weer goed, maar nu gaat de temp toch weer snel omlaag, zie grafiek in de linjk.
https://photos.app.goo.gl/JMl0fd6SPY2wnEAY2

 
De bbq is veel langer aan gebleven als gisteren, maar nu voor de tweede keer in de buik gekeken maar nu is hij echt uit.
Balen natuurlijk, want morgen haal ik bij de slager enkele kilo's vlees en wil graag eens pulled pork maken


Heeeel apart, na het roeren in de kolen de bbq deksel maar gesloten, nog wel de ventilator omhoog gezet naar 60%. Wijntje ingeschonken met pinda pepsils erbij als troostvoer :)
Net ff op de foon gekeken....staat hij toch gewoon weer op 100graden!!
Nu ben ik benieuw hoe het zich blijft ontwikkelen natuurlijk.
 
Heb je al eens eerder een lange sessie gedraaid zonder heatermeter?
Anders zou ik eerst eens een keer een lange sessie draaien om je Q te leren kennen, de heatermeter is een leuke aanvulling maar zonder kan ik ook een sessie van een uur of 9 draaien zonder veel te moeten regelen, met de heatermeter heb je er als alles naar behoren werkt helemaal geen omkijken naar, maar je moet wel eerst weten of je Q wel doet wat ie doen moet.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
avr zei:
Heb je al eens eerder een lange sessie gedraaid zonder heatermeter?
Anders zou ik eerst eens een keer een lange sessie draaien om je Q te leren kennen, de heatermeter is een leuke aanvulling maar zonder kan ik ook een sessie van een uur of 9 draaien zonder veel te moeten regelen, met de heatermeter heb je er als alles naar behoren werkt helemaal geen omkijken naar, maar je moet wel eerst weten of je Q wel doet wat ie doen moet.

Jazeker heb dat dat enkele keren geprobeerd, maar na een uur of wat ging hij steeds uit. Het lukte mij niet om de temp constant laag te houden. Luchtschuif steeds een heel klein beetje verder dicht of open, proberen met de margriet. Van alles gedaan, maar het lukte niet om hem heel lang op een lage temp te houden.
Vandaar dat ik meende dat de HM de uitkomst zou zijn.

Maar wat kan er mis zijn aan een bbq. Heb hem nieuw uit de doos.?




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Het probleem zit hem dus niet in de heatermeter  maar er is dus wat anders aan de hand.
De door  jou gebruikte houtskool gebruik ik zelf ook zonder problemen, neem aan dat het wel goed droog is.
Zolang ie lucht krijgt zou ie zonder problemen leeg moeten branden.
Moet natuurlijk wel afvoer via de Margrietschijf mogelijk zijn.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Welke brandstof gebruik je in de minimax? Het lijkt erop dat hierin het probleem zit.
Zoals avr al aangaf, is het ook zonder controller mogelijk om een BGE lang op een lage temperatuur te laten branden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan