BasBQ
Beef en Steak

BBQ controller Discussie

Ep Woody zei:
Je zal dan denk ik wel andere software moeten hebben, want de HM gebruikt 433/866 om te communiceren met een externe probe. Maar het is inderdaad best haalbaar.
Mijn controller is al deze afgeleide heatermeter code! (En ik heb het 1 class per file principe ingebracht)
Dus ik doe precies dat.

Ep Woody zei:
Om de configuratie bij te werken hoef je ook niet meerdere requests te doen, maar kun je in een keer alle wijzigingen doorsturen. De tussentijd in de wachtrij kan wel handig/veilig zijn, om hammering te voorkomen, maar een tussenpoos van 0.5-1 sec is dan meer dan voldoende.
Naar jou kan ik alle wijzigingen in 1x door sturen wellicht, naar mijn aangepaste code die moet forwarden over 466/866 niet.
 
structor zei:
Mijn controller is al deze afgeleide heatermeter code! (En ik heb het 1 class per file principe ingebracht)
Dus ik doe precies dat.
Point taken.


structor zei:
Naar jou kan ik alle wijzigingen in 1x door sturen wellicht, naar mijn aangepaste code die moet forwarden over 466/866 niet.

Ik had bewust alleen het stukje over de wachtrij in combinatie met de HM gequote, omdat je daar zelf een opmerking over maakt. Richting de variant, de Structor-controller, zal het dan middels een wachtrij, met een grotere tijd tussen de verschillende opdrachten, moeten.

Dit is wel het moment om na te denken over een flexibel systeem om dit soort dingen door te sturen, in de toekomst misschien ook naar een DigiQ/CyberQ/...? Er vanuitgaande dat je dat nog niet gedaan zou hebben.
 
Robert heeft al gevraagd of ik de cyberq wifi wil aansluiten en dat lijkt deels te kunnen. Het controller type inbrengen was dus om op de juiste plekken specifieke dingen te kunnen doen. Ik ben voorzichtig aan begonnen, maar ik vind het leuk dat je mee denkt!

Had je nog behoefte om de code van mijn controller een keer te zien, dan snap je precies waar de verschillen zitten.
 
Zo mijn raspberry is binnen en werkzaam, hij ligt nu naast zijn langzame broertje in de meterkast.

20131130-_MG_0324.jpg


Ik ben nu bezig code te schrijven, om met behulp van de heatermeter raspberry code van en naar het forum te halen. Ik heb daar een klein beetje aangepaste code voor tov epwoody. Ik zal ooit ook nog eens moeten inkasten, maar ik moet eerst maar eens deze setup laten werken.....
 
Toch maar de stoute schoenen aangetrokken, soldeerboutje gehaald en lekker gebakken vanmiddag.

20131130_141059_zps2b7222bc.jpg


20131130_173846_zps596171ed.jpg


20131130_173912_zpsddd242a9.jpg


Kan hem nog niet testen omdat ik de Frambosentaart nog moet bestellen. Alles op zijn tijd, moet nu eerst ff de BBQ aansteken  ;)
 
Ik had een weerstandje fout zitten. Verder denk ik geen fouten hoop ik :). Trouwens ic4 heb jij er ook niet opgezet he?
 
Jappert zei:
Ik had een weerstandje fout zitten. Verder denk ik geen fouten hoop ik :). Trouwens ic4 heb jij er ook niet opgezet he?

Nee die heb ik er niet op gezet, kan volgens mij geen kwaad als je het wel doet. Ik had/heb geen plannen om de linkMeter zonder RPI te gebruiken.
 
Ik moet hem nog bestellen, moet nog even wat andere zaken zoals Sinterkerst kado's voor laten gaan helaas. In de wiki staat dat dat een regulator is voor het al dan niet standalone gebruiken van de HM. Dus als je geen rpi wil gebruiken.
 
Ziet er goed uit Jappert. Nu wachten tot je de RaspberryPi kan bestellen.
 
Jappert, ik zat zostraks op mijn telefoon te browsen. Ik heb inmiddels weer de beschikking over een groot scherm. Ik zie dat IC4 inderdaad een 3.3V spanningsregulator is. Bij normaal gebruik pak je deze spanning van de rpi.

Voor details zie hier

edit: mijn apple had mijn spelling weer 'verbeterd'
 
Oproepje voor de techneuten die goed in de URLs (nou ja serial commands) van de heatermeter zitten. Voor het opstarten van de sessie vanaf de forum controller site dacht ik met de volgende bericht uitwisseling te starten, het idee is dat het iets robuuster gaat worden dan de huidige integratie die we nu hebben en dat de arduino ook weet wanneer een sessie actief is, zodat die ook weet wanneer hij moet gaan uploaden naar de forum controller site. Iemand aanvullingen opmerkingen.

start_session_hm.png



Voor de volledigheid voor mijn controller ziet het er zo uit, het verschil is dus eigenlijk alleen dat er een extra node is die als doorgeef luik van seri?le communicatie naar draadloos.

start_session.png
 
Leuke sequence diagrammen :)

Even voor de volledigheid, dit is alleen de UC: start sessie

Kom er morgen even op terug.
 
Je hebt vanuit de rpi 3 communicaties richting de HM. Terwijl de volledige set (volgens mij) in een beweging wordt doorgegeven. De config is een request om de huidige config, en dat is, als ik het goed heb, vanuit FORUM een request via de rpi naar de HM.

Disclaimer, dit bericht is mogelijk gemaakt door Jupiler.
 
Ep Woody zei:
Je hebt vanuit de rpi 3 communicaties richting de HM. Terwijl de volledige set (volgens mij) in een beweging wordt doorgegeven. De config is een request om de huidige config, en dat is, als ik het goed heb, vanuit FORUM een request via de rpi naar de HM.

Disclaimer, dit bericht is mogelijk gemaakt door Jupiler.

Ik wil dus eigenlijk een start vanuit 1 request op de rpi laten binnenkomen. Deze moet dan alles afhandelen en als deze klaar is even een request terug doen. Het idee is dat er dan veel sneller gecommuniceerd kan worden...

Over de volledige set (van de hm documentatie):
/admin/lm/set Passed through to HeaterMeter one parameter at a time. See HeaterMeter Set Parameter list.
 
Achteraf wist ik dat ook wel, maar het voelt alsof er meer in een beweging doorgestuurd worden, vandaar.

Wil je deze methode alleen gebruiken voor het starten van een sessie, of ook voor het aanpassen van de setpoint en/of alarmen?
 
Het vervelende van de sessie is, is dat het iets is, wat binnen de HM niet bestaat. Het is alleen iets wat voor het forum van toepassing is. Voor de HM is het alleen van belang om te weten of er geupload moet/mag worden of niet. Mijn voorstel zou zijn om te gaan voor 1 commando welke aangeroepen wordt vanuit het forum. Dat commando stuurt de informatie door naar de HM die voor de HM bestemd is. Setpoint/alarmen/configuratie/etc. en leest een variabele uit om te bepalen of er een actieve sessie is. Krijg je tijdens het configureren van de sessie geen goede response, kun je dat ook aangeven. Forum kon de HM niet configureren. Controleer blablabla. Is de sessie afgelopen, dan stuur je hetzelfde commando nog een keer aan, maar dan met als enige variabele actieve sessie = nee.

Wat in het Sequence diagram van de HM nog ontbreekt volgens mij, is dat hij een keer de actieve sessie opslaat, cq upload-functie aanzet. Als dat allemaal gelukt is, dan stuurt hij Ok terug samen met de huidige configuratie.

 
Terug
Bovenaan Onderaan