Beef en Steak

BBQ controller Discussie

Het is weer even stil geweest, ik heb gewerkt aan een stukje gebruikers beheer en registratie. Dit was voor mezelf niet zo heel belangrijk, maar zodra er meerdere mensen aanhaken wordt het redelijk essentieel. Dus om eventuele 'vandalen' tegen te gaan, heb ik recaptcha toegevoegd.

recaptcha.png


Nadat je jezelf aangemeld hebt voor een account:
1) krijg je een bevestigingsmail met een url waarmee de geldigheid van het email adres gecontroleerd
2) na klikken op die url, krijgt de beheerder een mail om de gebruiker toe te staan

Zo houden we in het begin even zicht op de gebruikers die toegang krijgen tot het forum.

Naast deze wijziging heb ik nog een aantal schermen nagelopen op teksten en deze in resources geplaatst, zodat er meertalig gedraaid kan worden. Normaliter doe ik dat meteen, maar het is hobby dus ik heb hier (helaas) dus wat binnenbochten genomen...
 
Oh, ja... ( geen idee waar het over gaat), ik lach me rot. Maar ik zeg " goed gedaan" ;)
 
Hallo allemaal

Ik heb reeds contact gehad met structor en beslist om ook mijn steentje te gaan bijdragen aan dit project.
Ook zie ik dat er reeds voldoende animo is, en ik ben er dan ook vrij zeker van dat we samen een mooi resultaat zullen bekomen!
 
Ah, ik zie je hebt het draadje al gevonden, super!
 
Even vanuit de mail (in overleg) om de discussie centraal te houden:
[quote author=Nurd101]
k heb je schema bekeken en heb zelf een nieuw schema toegevoegd in bijlage. Let op, dit is enkel een suggestie van mij.

De BBQ controller kan worden voorgesteld als doos met printplaat, fan, temperatuur sensoren, stroomvoorziening, en RF component.

De Masternode kan opnieuw worden voorgesteld als een doos met RF component, stroomvoorziening, USB(communicatie met een laptop tijdens bv wedstrijden), en RJ45(real time communicatie met server of communicatie met laptop) aansluiting.

Voordelen van deze setup:
- gebruiker kan temperatuur instellen op BBQ-controller zelf, via een PC(over het netwerk maar ook via een USB(FTDI) kabel), via een mobile device
- systeem is zowel thuis te gebruiken als op locatie
- Aanwezigheid van netwerkverbinding is niet verplicht, er kan bv gelogd worden naar een laptop. Deze log kan dan thuis naar de server worden geupload. Gebruiker kan zijn android toestel verbinden met een laptop via een Adhoc netwerk(handig voor op wedstrijd?)
- systeem kan ook gebruikt worden met enkel BBQ-Controller, logging is dan wel niet/beperkt mogelijk(ik weet niet hoe groot het EEPROM geheugen van een microcontroller is
- Indien de data naar een publieke server wordt verstuurd is het mogelijk hier bv een sociaal netwerk rond uit te bouwen, of een Facebook app of dergelijke. Dit lijkt mij ZEER interessant en onderscheidt jouw systeem ook van andere controllers?!

Nadelen:
- RF signalen zullen, zeker op een wedstrijd, gecodeerd moeten verlopen, niet dat bv ik jouw dometemperatuur omhoog kan halen ;) Dit kan gebeuren door elke BBQ-controller een unieke ID te geven en deze op te slaan in het EEPROM geheugen, ofwel mbv een DIP Switch op de BBQ-controller(http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/DIP_switch_01_Pengo.jpg) en dit als ID te gebruiken.
- Willen gebruikers wel een laptop meenemen naar een wedstrijd?
- FTDI kabels zijn relatief duur, ik geloof +- 20$. Dit kan worden verholpen door ipv de FTDI kabel de communicatie van Masternode naar PC ook via een netwerkkabel te laten lopen. Dit is perfect mogelijk, enkel is het voor de gebruiker dan niet mogelijk om, in de toekomst, de controllers te 'updaten' dwz nieuwe firmware erop te zetten.

Ik benadruk nogmaals, dit is slechts een voorstel van mij en gooit wrs jouw hele setup die je voor ogen had door elkaar. Je zal zelf moeten relativeren.

bbqcontroller_wouter.png

[/quote]

Dat is een interessant voorstel en dat zit niet heel ver af van wat ik voor mijn ogen had met de bluetooth integratie... Ik had mezelf alleen niet gerealliseerd dat ik ook de usb kabel die ik ook gebruik om te programmeren ook kan gebruiken als communicatie middel. Nou ja ik gebruik hem nu feitelijk om debug informatie op te gooien, maar ik had nog niet verzonnen dat je hem ook rechtstreeks kan gebruiken. In mijn masternode (links) zie je zelfs dat ik de aansluiting waar je usb-bub op kan zetten zelfs naar buiten steekt:
20121118_230436.jpg


Je kan hier dus inderdaad heel makkelijk ook heel makkelijk rechtstreeks op koppelen.... Alleen als je het dan helemaal simpel wilt houden, dan zou ik het niet  op de masternode doen, maar op de bbq-controller. Ik heb deze niet naar buiten gebracht, ivm spatwaterdichtheid. Als ik hier de usb-kabel op wil zetten, moet het doosje open... In de bbqcontroller zit zelfs in de broncode code die serieel inleest om te configureren (via debug dan), maar hier kan je makkelijk een programma tegen aan zetten. Voor wedstrijden zou dit een makkelijke optie zijn. Het enige nadeel is dat je dan ook echt een laptop mee moet zeulen. Als je op die plek een bluetooth module prikt, kun je het ook met een telefoon / tablet oppikken.

Het probleem wat jij dan zag voor wedstrijd gebruik, is dan ook opgelost. Je hoeft dan niet meer via RF, maar je gaat rechtstreeks vanuit de controller naar usb. Ik denk dat ik mijn testformulier, waamee ik nu via de masternode configureerde voordat ik mijn server had heel snel kan omschrijven zodat je dan lokaal kunt draaien... Je zult dan inderdaad daar ook je sessie moeten kunnen opslaan. En voor het sociale onderdeel zul je dan een upload moeten aanbieden, maar ik vind dit wel een interessante gedachte. Met name voor de wedstrijd mannen.

Je schrijft ook dat de controller dan los te gebruiken is. Dat is deze nu ook, mits geconfigureerd. Bij stroom er op zetten gaat deze met zijn vorige instellingen verder. Je hebt dan alleen geen idee van de temperaturen (moet er een lcd oid aan komen). Logging in de EEPROM lijkt me niet echt handig. Je had een sd / cf card er bij op kunnen zetten, alleen dan bij je qua solderen het hobby-isten nivo voorbij.... Ik heb dit in het verleden wel gedaan, maar dan moest ik 's ochtends niet te veel koffie hebben gedronken want dan trilde mijn hand al te veel.

FTDI kabel zit wel in mijn setup, om de reden die je aanhaalt, het inschieten van firmware.

Edit: spelvaut


 
Uit praktisch oogpunt denk ik ook niet dat je er bij een wedstrijd nog een laptop bij wilt hebben. De meeste van ons hebben wel een smartphone, dus bluetooth o.i.d. is prima. Maar ergens in een tentje met een plensbui en dan ook nog je laptop in de gaten moeten houden daar zitten we niet echt op te wachten ;)
 
Kan toch prima? Laptop in de camper op the Jack?
 
Dan heb ik hem al bij me, maar bij de TS? Nou nee :)
 
Ik heb alle onderdelen binnen, behalve de Jeenodes en de ethercard.
Graag ga ik verder met de bouw controller.

Er is een (kleine) korting mogelijke bij grotere afnames.
Omdat ik geen idee heb over hoeveel nodes we het hebben kan de uitendelijke prijs pas worden bepaald als we weten hoeveel er besteld wordt.
Er kunnen alleen maar enkelvoudige nodes, 6 packs en 10 packs worden besteld.
De eventuele korting wordt over alle deelnemers verdeeld.
Eventuele verzendkosten zijn voor eigen rekening.

Ik zat er aan te denken om het op de volgende manier aan te pakken:
- 3 februari open inschrijfperiode
- 12 februari sluit inschrijfperiode
- 17 februari sluit betalingsperiode
- 18 februari bestelling van de betaalde artikelen
- na ontvangst van de bestelling zal de image geflashed moeten worden
- start distributie

Via Google docs heb ik een intekenlijst online gezet (voor mij de eerste keer; dus als zaken niet werken dan hoor ik het graag).
De intekenlijst vind je hier: https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0ArWenTGGyzDvdDlCd3h0NzlMeDBWMV9pWU9Gd0dNM1E&usp=sharing

In de lijst zie je ook een SMD jeenode.
Deze is al helemaal geassembleerd (door jeelabs).

De ethercard is ook een bouwkit.
Voor 15 euro wordt deze ook door jeelabs in elkaar gezet.

Ik heb verder geen belang/aandelen bij jeelabs o.i.d.

Als iemand vragen heeft of van mening is dat bovenstaande niet handig is dan hoor ik dat graag.
 
Ik mis de usb-bub, die benodigd is om firmware te flashen.

Wellicht ga ik daar ook nog het idee van Wouter op los laten. Dus via usb configureren en tracken. Voor de early adapters is zelf kunnen flashen handig. Ik zag ook geen carierboard! Deze pas ik in de masternode toe en is wel makkelijk om hem vast in de behuizing te krijgen.

Ik wil je geen werk toebedelen, maar is het niet handig om ook de andere onderdeeltjes erbij te zetten? Dan kan er echt losgegaan worden.
 
ik had in gedachten zelf de usb-bub te kopen en de nodes te flashen als ik ze ontvang.
De nodes worden dan naar de deelnemers verstuurd voorzien van het juiste image; uitaard kan de usb-bub op de lijst erbij.
carrierboard toegevoegd aan lijst.

Als er behoefte bestaat om een zelfde soort actie voor de overige electronica onderdelen te starten dan hoor ik dat wel.
Ik pas de lijst dan aan.
 
Het lijkt mij persoonlijk handig, als we alles in een keer kunnen regelen wat de onderdelen betreft.
Dan weet je ook zekere dat we allemaal hetzelfde hebben.
Is misschien voor 1 persoon meer werk, maar wel een groot voordeel voor de rest.

Mac
 
'one is a crowd' :-)

ik zal vanavond een nieuwe bestellijst aanmaken met daarop alle conrad componenten, usb-bub, ntc, jeenode dingen en fan.

@structor: had je nog een bepaalde fan in gedachten?
 
structor zei:
Nee, ik had mijn fan van ebay, maar ga deze denk ik nog een keer upgraden. Hij voldoet net....
Welke fan heb je momenteel dan? Kwestie van hier rekening mee te houden welke fan ik ga bestellen...
 
Ik heb een tweede schema getekend en zou hier graag wat feedback op krijgen.
Q24q5ci.png

De bluetooth kaartjes zijn goedkoop te verkrijgen via Ebay. Ik heb er een besteld en hoop dat ik deze aan het werken krijg.

Verder lijkt het mij een goed idee om de server te voorzien van een RESTful web API. Op deze manier kan iedereen met een zelfbouw controller data hiernaar doorsturen en kunnen we zo een soort van social media opzetten. Dan kan ik bijvoorbeeld zien wat jouw huidige domtemperatuur is, waar vervolgens grafiekjes/foto's etc aan te koppelen zijn. Dit lijkt mij echt een uitdaging, en maakt ons systeem ook uniek tov anderen? Zijn er personen die zo een (beperkt) social media wel zouden zien zitten?

Aan deze API zouden we reeds kunnen beginnen aangezien we toch nog moeten wachten op onderdelen.
Iemand enige voorkeur voor bepaalde frameworks die we zouden kunnen gebruiken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan