BasBQ
Beef en Steak

Bastard Large 2021 dooft zeer langzaam

Als je voor de rooktest de bbq lekker opstookt, rookhout erin en dan folie onder je dop doet dan zou je de rook door de bottomvent moeten gaan zien.
 
Het lijkt alsof je je bottomvent gewoon open hebt gelaten. Dit hoort echt niet na 1.5u! Als ik alles dicht zet op m'n bastard L is na een kwartiertje alles uit.
Ze zouden aan de hand van deze foto's niet moeten vragen om een rooktest. Ze hebben gewoon een bbq geleverd die niet goed geproduceerd is, dat is duidelijk te zien. Zeer klantonvriendelijk vind ik het...

Wat betreft de topvent: dat vind ik er niet heel gek uit zien. De speling is bij mij vergelijkbaar, en wordt minder als je er een paar keer mee gekookt hebt.
Ja ik vind deze problemen voor dit geld slordig inderdaad (en ja het is geen BGE kwaliteit en prijs, maar dan nog). Wat mij betreft kan het prima opgelost worden met opnieuw kit aanbrengen, het is alleen jammer dat wanneer je een Bastard koopt het blijkbaar een DIY projectje is.
 
Als je voor de rooktest de bbq lekker opstookt, rookhout erin en dan folie onder je dop doet dan zou je de rook door de bottomvent moeten gaan zien.
Goede tip. Als huidige foto's en filmpje voor Bastard niet voldoende bewijs is, dan kan ik dat nog proberen. Maar ik ga er vanuit dat ik in aanmerking kom voor een tube kit, en anders koop ik hem zelf wel.

Even hele andere vraag? Kun je niet dat roostertje in de bottomvents uit de Bastards van 2019 los kopen? Dan klemt het deurtje gelijk ook veel beter, want die zit ook redelijk los in de rails.
 
Ik heb wel eens ergens gezien (weet niet meer waar) dat men met een schroevendraaier een buts tikte in de rails vh schuifje, zodat ie strakker tegen de base aan klemt
 
Goede tip. Als huidige foto's en filmpje voor Bastard niet voldoende bewijs is, dan kan ik dat nog proberen. Maar ik ga er vanuit dat ik in aanmerking kom voor een tube kit, en anders koop ik hem zelf wel.

Even hele andere vraag? Kun je niet dat roostertje in de bottomvents uit de Bastards van 2019 los kopen? Dan klemt het deurtje gelijk ook veel beter, want die zit ook redelijk los in de rails.
Geen idee. Ik heb ook liever roostertjes in mijn schuifje zitten ivm het plaatsen van adapters van regelaars. Maar daar denken de ontwerpers niet over na. Als je een hoop as in je opvangbak of laatje (KJ) hebt verstoord dat weer de luchtstroom. En bij zoā€™n roostertje vooraan duurt dat allemaal veel langer.
 
Ondanks dat het natuurlijk in eerste instantie al goed hoort te zijn (dit probleem kun je ontdekken bij kwaliteitscontrole), moet ik toch complimenten geven aan Bastard hoe ze het oplossen qua service. Gisteren eerste mailwisseling gehad en vandaag filmpje opgestuurd en foto's. Krijg zojuist bericht dat ik en een nieuwe topvent krijg opgestuurd (dan kijk ik wel of die beter is dan huidige) en een tube kit om de luchtinlaat opnieuw op de base te zetten.

Hoe krijg ik makkelijk de huidige kit verwijderd van inlaat en base?
 
had exact hetzelfde probleem.
Kit er tegen zodat deze goed afdicht en je probleem is opgelost
Topvan slibt wel dicht.
voor het doven maakt die ene millimeter niet uit. daar komt zo weinig zuurstof door naar binnen dat het echt wel dooft.
 
had exact hetzelfde probleem.
Kit er tegen zodat deze goed afdicht en je probleem is opgelost
Topvan slibt wel dicht.
voor het doven maakt die ene millimeter niet uit. daar komt zo weinig zuurstof door naar binnen dat het echt wel dooft.

Inderdaad dat denk ik zelf ook. Maar als ze toch een topvent opsturen, kijk ik wel of die nog minder speling heeft.

Jij zegt 'Kit er tegen...' heb jij inlaat eerst gedemonteerd en opnieuw aangebracht of enkel de randen voorzien van nieuwe kit terwijl je de inlaat op de base liet zitten?
 
Ik heb de bouten losgedraaid en daarna de kit er tussen gespoten en vervolgens netjes afgesmeerd.
aan de onderkant zat nagenoeg niks.
aan de zijkant zat te weinig maar daar ben ik gewoon eroverheen gegaan.
mocht het na verloop van tijd het loslaten kan ik hem altijd nog vervangen.

Maar dan zie ik het meer als een onderhoudsbeurt.
 
Die kier in de onderste ventiliatie opening had ik ook. Gemaild en binnen twee dagen de kit in huis, inclusief het boek "Yes we can BBQ too" als excuus.
Ook ik heb iets speling in de topvent, maar mijn kolen gaan gewoon uit. De speling is wel minder geworden naar mate de BBQ wordt gebruikt.
Misschien ook het type houtskool dat het verschil maakt?
Ik gebruik nu Black Ranch Cuba.
 
Laatst bewerkt:
Die kier in de onderste ventiliatie opening had ik ook. Gemaild en binnen twee dagen de kit in huis, inclusief het boek "Yes we can BBQ too" als excuus.
Ook ik heb iets speling in de topvent, maar mijn kolen gaan gewoon uit. De speling is wel minder geworden naar mate de BBQ wordt gebruikt.
Misschien ook het type houtskool dat het verschil maakt?
Ik gebruik nu Black Ranch Cuba.
Die van mij zit nu zo onder het vet dat ik hem met geen mogelijkheid open krijg zonder eerst te verwarmen :giggle: . Ik zou het kunnen schoonmaken, maar vind het wel fijn dat ie perfect afsluit. Als het vet iets warm is kan ik de vent perfect verstellen.
 
Mijn ervaring met andere bbq dan de (Bastard) kamado is dat lekkage op zich niet een heel groot probleem is zolang er maar geen trek ontstaat.
Dus een klein beetje lekkage onder EN boven = trek : bbq gaat niet uit.
Alleen een klein beetje lekkage beneden maar een goed afsluitende boven regelaar dan gaat de BBQ toch gewoon uit.
 
Onder goed sluiten is nog het beste als ik het me goed herinner van scheikunde, CO2 is zwaarder dan lucht en als de onderkant zich daarmee vult dan gaat het vuur vanzelf uit.
 
Onder goed sluiten is nog het beste als ik het me goed herinner van scheikunde, CO2 is zwaarder dan lucht en als de onderkant zich daarmee vult dan gaat het vuur vanzelf uit.
Zou zomaar kunnen. Bij de summit moet ik iig erg opletten dat als ik van vrij heet toch terug wil naar lager ik OF de schuiven niet helemaal sluit of op tijd ( na10 minuten?) weer open als ik wel alles gesloten heb omdat hij dan al te ver uitgegaan is.
 
Ik had ook redelijk wat speling in de topvent maar dat was vrij snel goed afgesloten door het vet.
Al denk ik dat het grootste probleem in de bottom vent zat. Toen dat opgelost was waren de kolen zo uit. Ik heb toen, ik de onderste schuif los had, deze ook wat verbogen zodat deze aan de uiteinden goed afsloot. Bij het kitten heb ik de meeste kit voorzichtig met een Stanley mes verwijderd en het oppervlak schoongemaakt.
succes met de reparatie!
 
De reden dat het vonken roostertje er niet meer in zit is vanwege de kick ash basket. Daar zit dit vonken rooster al in natuurlijk.
 
Het roostertje zit in de asopvang. De kick ash basket is je kolenmandje.
 
Ik heb Bastard nog gevraagd of ik zo'n roostertje uit het model van 2019 kon kopen, maar dat was helaas niet mogelijk. Leek me mooie oplossing om het deurtje wat strakker in de rails te krijgen. Maargoed, ik ga kitten en iets buigen en dan komt het vast goed!
 
Terug
Bovenaan Onderaan