BasBQ
Beef en Steak

Bastard Large 2021 dooft zeer langzaam

Afgelopen week heb ik nog aantal keer alles goed in de gaten gehouden. Het ombuigen van de onderste schuif heeft erg veel geholpen. De kolen doven snel en zijn in ieder geval binnen het uur helemaal uit. Naar mijn mening een acceptabele tijd want er branden nu niet onnodig veel kolen op. Allen bedankt voor het meedenken en oplossen van het probleem!

@Getsiej, ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met het extra stalen plaatje. Heb je misschien iets van een foto zodat ik kan zien wat je bedoeld? Als ik de boel hier nog sneller mee uit krijg is dit alleen maar bonus natuurlijk.

De top vent sluit nog niet volledig af. Dit zie ik door alles dicht te zetten en wat rooksnippers op de kolen te gooien. Het zorgt verder niet voor noemenswaardige problemen want ik kan de barbecue goed op een lage temperatuur instellen.
 
Goed te lezen dat je issues zijn verholpen.
Ik heb een Bastard van 2020, ook een enkel schuifje en niet meer een roosterschuifje extra. Volgens Bastard zelf is het vonk-rooster niet meer aangebracht in de luchtinlaat omdat de Bastards nu een ash tray lifter hebben, daardoor is deze overbodig geworden.

Ik heb overigens bij de ingebruikname meteen het enkele schuifje iets bijgesteld.
De top had ik ook gecalibreerd, overigens geen gruis toegepast. Nu sluit hij compleet af. Niet al te lang geleden zelfs ramvast door het vet. Echter weer iets schoongemaakt, en ook dat probleem is weer weg. Dus met veel BBQ-en sluit de vent volledig zonder kieren.
 
Gisteren kwam ik er achter dat er heel veel lucht lekt bij de luchtinlaat. Ook aan de linkerkant. Hoort hier geen kit te zitten?
 
Gisteren kwam ik er achter dat er heel veel lucht lekt bij de luchtinlaat. Ook aan de linkerkant. Hoort hier geen kit te zitten?
Bij mij zit daar ook geen kit maar je kunt de moertjes misschien wat strakker aandraaien. Bij mij zit daar niet echt ruimte zoals ik kan zien.
 
Goed te lezen dat je issues zijn verholpen.
Ik heb een Bastard van 2020, ook een enkel schuifje en niet meer een roosterschuifje extra. Volgens Bastard zelf is het vonk-rooster niet meer aangebracht in de luchtinlaat omdat de Bastards nu een ash tray lifter hebben, daardoor is deze overbodig geworden.

Ik heb overigens bij de ingebruikname meteen het enkele schuifje iets bijgesteld.
De top had ik ook gecalibreerd, overigens geen gruis toegepast. Nu sluit hij compleet af. Niet al te lang geleden zelfs ramvast door het vet. Echter weer iets schoongemaakt, en ook dat probleem is weer weg. Dus met veel BBQ-en sluit de vent volledig zonder kieren.
Ik ervaar hetzelfde het doven gaat echter wel redelijk snel echter de topvent heb ik een paar mm speling. En komt dan inderdaad nog veel rook door. Ik heb hem echter slechts een paar keer aan gehad dus hopelijk sluit deze na nog een paar keer door het vet.


IMG_2741.jpg


Ter verduidelijking een filmpje:

 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Zoals eerder vermeld was de Bastard 2021 bij mij wel uit maar bleef lang warm.
Ook bleef er toch bij mij wat lucht ontsnappen dit kon ik goed zien na het schoonbranden en een sessie met wat houtsnippers.

Na wat contact gehad te hebben met de klantenservice (incl duidelijke filmpjes) kreeg ik vanmorgen de mail dat de topvan wel geseasoned moet worden en ik krijg voor de luchtschuif onder een kit toe gestuurd.
deze kan ik vanaf 18juni verwachten.
Ik ben benieuwd en houd jullie op de hoogte.

Buiten dit is het wel echt een vet ding he!

WhatsApp Image 2021-06-15 at 10.31.36.jpeg
 
Toch vreemd dat in de handleiding staat de topvent gewoon te gebruiken en deze niet geseasoned te horen. Wat is het nou? Volgens mij weten ze het bij Bastard zelf ook niet helemaal. Ik hoor graag welk resultaat je hebt behaald met het seasonen en of dit voor minder speling gezorgd heeft. Dan ga ik het misschien ook overwegen.

Wat zou je overigens precies aan de onderkant moeten kitten dan?
 
Toch vreemd dat in de handleiding staat de topvent gewoon te gebruiken en deze niet geseasoned te horen. Wat is het nou? Volgens mij weten ze het bij Bastard zelf ook niet helemaal. Ik hoor graag welk resultaat je hebt behaald met het seasonen en of dit voor minder speling gezorgd heeft. Dan ga ik het misschien ook overwegen.

Wat zou je overigens precies aan de onderkant moeten kitten dan?
Blijkbaar een standaard antwoord van The Bastard wanneer iemand een probleem met die topvent aanhaalt.
Om 3-4mm speling dicht te krijgen met seasonen, denk ik dat 1 cyclus van een 6-tal lagen zelfs niet volstaat, en dan halen ze er een volgend lapmiddel bij 'mengsel van houtskoolgruis en olie' waarmee je de aansluitende delen moet insmeren.

Denk eerder dat de ontwerpers/tekenaars terug aan de slag moeten en zorgen voor een beter ontwerp.
Het oogt natuurlijk wel stoer en je kan jezelf als merk ook onderscheiden ten opzichte van de rest door een eigen ontwerp. Maar zorg er dan ook voor dat het deftig doorontwikkeld/getest is vooraleer je het in de markt zet. (en gebruik je klanten dan niet als testpubliek ;))
 
Blijkbaar een standaard antwoord van The Bastard wanneer iemand een probleem met die topvent aanhaalt.
Om 3-4mm speling dicht te krijgen met seasonen, denk ik dat 1 cyclus van een 6-tal lagen zelfs niet volstaat, en dan halen ze er een volgend lapmiddel bij 'mengsel van houtskoolgruis en olie' waarmee je de aansluitende delen moet insmeren.

Denk eerder dat de ontwerpers/tekenaars terug aan de slag moeten en zorgen voor een beter ontwerp.
Het oogt natuurlijk wel stoer en je kan jezelf als merk ook onderscheiden ten opzichte van de rest door een eigen ontwerp. Maar zorg er dan ook voor dat het deftig doorontwikkeld/getest is vooraleer je het in de markt zet. (en gebruik je klanten dan niet als testpubliek ;))
Precies, voor het gemak heb ik er nog een filmpje bij geupload in mijn vorige post. Betreft 1-2mm denk ik. Is dit met seasonen op te lossen denk je?
 
Precies, voor het gemak heb ik er nog een filmpje bij geupload in mijn vorige post. Betreft 1-2mm denk ik. Is dit met seasonen op te lossen denk je?
Baat het niet, dan schaadt het niet. Ik zou het gewoon proberen dan weet je het snel genoeg.
 
Baat het niet, dan schaadt het niet. Ik zou het gewoon proberen dan weet je het snel genoeg.
Dat is waar, season je alleen de vent die eraf gaat of ook het andere deel? Dit vind ik nergens terug, ik verwacht alleen de topvent.
 
Ik vind het vreemd dat het seasonen van de topvent niet meer in de handleiding staat. In die van mij (model 2020) staat het nog wel, zie screenshot, maar het is er blijkbaar uitgehaald.
1623755582709.png


Lijkt mij dat het er in moet staan, aangezien het om blank gietijzer gaat, dit roest volgens mij al vrij snel als je het onbehandeld laat.

Of het de problemen met de speling oplost weet ik niet, maar als ik het zo lees in dit draadje zit het probleem van het langzaam doven vooral in de bottomvent.
 
Ik vind het vreemd dat het seasonen van de topvent niet meer in de handleiding staat. In die van mij (model 2020) staat het nog wel, zie screenshot, maar het is er blijkbaar uitgehaald.

Klopt dit staat er tegenwoordig:

1623756100549.png
 
Klopt dit staat er tegenwoordig:

Bekijk bijlage 24210
Zie wel niet goed in waarom je het er dan vanaf zou gaan krabben... het model topvent 2021 is blijkbaar even slecht als het 2019 model. Wanneer die dan eindelijk goed zou aansluiten, blijf je er best van. Misschien enkel wanneer die heel stroef draait eens bij hoge temperatuur het bovenste deel afnemen en de aansluitende delen eens lichtjes afwrijven met wat keukenrolpapier en daarna gewoon terugplaatsen.
 
Toch vreemd dat in de handleiding staat de topvent gewoon te gebruiken en deze niet geseasoned te horen. Wat is het nou? Volgens mij weten ze het bij Bastard zelf ook niet helemaal. Ik hoor graag welk resultaat je hebt behaald met het seasonen en of dit voor minder speling gezorgd heeft. Dan ga ik het misschien ook overwegen.

Wat zou je overigens precies aan de onderkant moeten kitten dan?
Ik ga er vanuit de ze een reparatiekit als setje bedoelen en niet als kit zelf.
Laat het weten als ik het heb ontvangen
 
De top had ik ook gecalibreerd, overigens geen gruis toegepast. Nu sluit hij compleet af. Niet al te lang geleden zelfs ramvast door het vet. Echter weer iets schoongemaakt, en ook dat probleem is weer weg. Dus met veel BBQ-en sluit de vent volledig zonder kieren.
mooi dat ga ik vandaag eens mooi doen dan
 
Ik lees een hoop reacties van wel of niet seasonen en of het helpt om een aantal mm te pakken.

Mijn advies, doen! Dit is een eerste stap.
Stap 2 is echt een aantal x cuen, en dan heb ik het niet over 5x.

Mijn cap zat echt muurvast door het vet, vond het zelfs zo irritant dat ik hem weer even heb lopen seasonen. Sluit compleet af en 0.0 rook.

image.jpg
 
Ligt momenteel in de oven 3 laagjes en daarna laag met gruis. Ben benieuwd. Zag op 1 plek aan de buitenkant wel dat ik iets te dik had gesmeerd. Wellicht zat daar nog vet van een sessie. Maakt denk ik niet uit? Zit dan alleen maar een extra dikke laag toch?
 
Ligt momenteel in de oven 3 laagjes en daarna laag met gruis. Ben benieuwd. Zag op 1 plek aan de buitenkant wel dat ik iets te dik had gesmeerd. Wellicht zat daar nog vet van een sessie. Maakt denk ik niet uit? Zit dan alleen maar een extra dikke laag toch?
Op een gegeven moment gaat ie zoals jjm al eerder zei sowieso super vast zitten door het vet. Ik heb een bericht naar de website van Bastard gestuurd. Nog geen bericht terug. Ben benieuwd hoe lang dit duurt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan