BasBQ
Beef en Steak

2 pizza's in één bge

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.859
Ik had een probleem.
De pizza's lukte erg goed van de Big Green Egg maar m'n vriendin zat te eten terwijl ik zat te wachten op de mijne. Als die eenmaal klaar was, was zij al bijna uit gegeten. Niet echt gezellig dus..

Ik lag ik bed savonds, kon niet slapen, uur of 1 en ineens schoot het me te binnen. Ik heb bij aanschaf van de BGE de 5 delige Eggspander erbij genomen. Want de extra ruimte had ik zo nodig.. Nou, ik had 'm nog nooit eerder gebruikt. Ineens schoot dus snachts in bed te binnen om daar ook een pizzasteen op te leggen.. Toevallig wist ik dat m'n schoonouders er ook een hadden.. Dus wat doe je dan?
A48BFB0C-41C7-450B-A8D6-2B310604E31C.jpeg


Zo doe je dat hé?
Kun je ook meteen 4 pizza's maken om het lekker uit te proberen.
Ze kwamen vanmorgen hier aan om op onze lieve kinderen te passen, en hadden inderdaad de pizzasteen meegenomen..

Tot mijn schrik bleek hij groter (36cm) te zijn dan de mijne (33cm)!? Oh oh als dat maar gaat passen. Even kort gewerkt sochtends en na de lunch alvast gaan passen buiten.
Mijn 33cm pizzasteen pastte perfect op het multi level rack, de 36cm steen pastte perfect op het rooster, maar moest wel geplaatst worden vóór het muktirack..
Dat ziet er zo uit, met de conveggtor eronder.
F9933B9F-B4B1-43F2-99B9-A45668106979.jpeg

3C0D4E78-5903-449E-AA25-E0983574FDB2.jpeg

8EE61235-148E-48EF-AC87-FD4D33CD2EC5.jpeg


(@mrooding doe eens wat aan die gedraaide foto's als ik vanaf m'n iPhone upload ;))

Een pizza deeg gemaakt in de middag rond een uur of 1, dit moest 4 uur rijzen.
(@Bram schoonmoeders hand.. ;) )
C620012C-5FB9-4A5D-8D37-A3D897AB998C.jpeg

6E59A514-875E-4331-B84E-76302AF61B19.jpeg

De kitchenaid had een iets te grote klus te klaren met een kilo bloem.. Daarbij alle andere ingrediënten..
Toen het een grote bal was, over gegaan naar kneden met de hand.. Dat was even werken maar het werd een mooi soepel deegje.
Dit vervolgens in 8 bolletjes verdeeld en het mocht gaan rijzen.
6AF8B09F-209E-40C9-8AA9-0B0A4A729E24.jpeg


Deze mooie bolletjes leken aanvankelijk niks te doen, maar na de voorgeschreven 4 uur waren ze schitterend gerezen.

Tijd om pizza's te bakken. Ik had weer opnieuw een bak saus gemaakt van gepofte knoflook, uitje uit de kolen en geroosterde tomaten.. Ik zal het receptje uitschrijven in het recepten deel.
De eerste 2;
Ik heb het volgende:
Pizza 1: tonno; pizza, saus, kaas, tonijn, rode ui, snoeptomaatjes, mozzarella.
Pizza 2: vanalles; pizza, saus, kaas, hamblokjes, spianata romana, paprika, mozzarella.
C30FF7C2-6B5B-4E26-9D29-8B36A3D5EDBB.jpeg

AB65A1B0-125A-4A41-AB2A-8A24FE7EB360.jpeg


Toen deed ik de deksel dicht en hoorde ik het multi rack een beetje geluid maken. Verder geen aandacht aan besteed.

Paar minuutjes gewacht en toen eens gaan kijken..

Oeps.
Met het dicht doen van de dome is de thermometer in de bovenste pizza gekomen. Toen ik de dome open deed, nam hij de Pizza mee omhoog en trok zo de tonno in 2en.
Das niet handig. Uiteindelijk met mijn hittebestendige handschoenen de Pizza van de thermometer kunnen trekken en het multi level rack iets anders op de houder gezet zodat hij iets verder naar achteren staat.
Ik zal vanmiddag dit stukje aanvullen met duidelijke foto's hoe hij zat toen het mis ging en hoe hij nu zit.
Ik had 'm op de stand zitten waar het rooster vast zit:
1642408455077.png

Maar je kan 'm ook in de schuifstand zetten, dat laatste ging beter:
1642408470080.png

Ik denk, na gisteren nog een keer gekeken te hebben dat het het clipje was wat de thermometer vast houdt, in plaats van de thermometer zelf..

Die tonno kwam er ook niet zo mooi vanaf natuurlijk, dat begrijp je wel.
Helaas was hij ook niet zo mooi gebakken van onderen als de onderste pizza.
7448EA11-D84B-431F-89DA-DAAC57633577.jpeg

363DB3C9-C529-4752-9597-E8A0455FC290.jpeg


De andere was erg lekker en mooi.
1113CD69-84F9-4561-881D-4A312734E0B1.jpeg


En nu dus weer het voordeel van de schoonouders aan tafel. Er konden er weer 2 op voor een nieuwe poging.

F0721B8F-480F-4F32-8B5C-6FAF31ADE0AE.jpeg

Pizza 2: Salami Funghi; pizza, saus, kaas, Spianata romana, rode ui, champignons, mozzarella
Pizza 1: caprese; pizza, saus, kaas, snoeptomaatjes, pesto, mozzarella

De caprese was iets kleiner dus voor de zekerheid ook maar iets verder naar achteren gelegd.. Het probleem van de dome thermometer die aspirant prikthermometer was geworden was echter al opgelost door het rackje te verschuiven.

Na 6 minuutjes gaan kijken om extra kritisch te zijn op de bovenste pizza, de tonno was immers minder mooi gebakken. En ook dat bleek nu weer het geval te worden.even de pizza's verschoven van verdieping, de caprese naar onderen...
Weer 6 minuutjes later kwamen ze er vanaf.
A0972D8B-1188-4F30-AC3C-428EF02AC10B.jpeg


0FA36D90-8132-49DB-96FA-9686C55A603D.jpeg


En om het af te leren nog een funghi gemaakt.
Champignons, tomaatjes, kaas, mozzarella, rode ui. Afmaken met een beeeeetje rucola.
5EF8B2BA-E55F-4DD6-95CA-14851D3F568A.jpeg


En zo waren we een ervaring rijker.
Ja het werkt, 2 pizza's in 1 keer, het duurt echter langer en het lijkt alsof het bovenin allemaal wat minder rap gaat ookal heb ik de gehele constructie op temp laten komen en daar gelaten voor 3 kwartier voordat ik begon met bakken. Daarnaast is het voor 2 pizza's in deze manier sneller dan achter elkaar. Ook oppassen op het rackje dus..

Ik denk dat ik 't zo blijf doen als de laatste 2 pizza's..
 
Laatst bewerkt:
Leuk project, persoonlijk zou ik eens testen zonder het multirek. 1 pizzasteen op de heat deflector(misschien met een kleine spacer er tussen) en dan op een rek er boven pizza 2. Dan kom je minder ver van je hittebron af.

Maaaar, je pizza's zien er overheerlijk uit, goed werk!
 
Leuk project, persoonlijk zou ik eens testen zonder het multirek. 1 pizzasteen op de heat deflector(misschien met een kleine spacer er tussen) en dan op een rek er boven pizza 2. Dan kom je minder ver van je hittebron af.

Maaaar, je pizza's zien er overheerlijk uit, goed werk!

Bedankt voor het meedenken!

Er zijn 2 redenen waarom ik dit niet ga/kan proberen..
1: ik heb maar dunne simpele steentjes en ben bang dat de hitte zo van de deflector te heet wordt en de boel klapt.
2: ik krijg de Pizza niet op de onderste steen zonder met roosters te kloten.. Op deze manier kan ik vrij met mijn pizza schep bij beide pizza's, en hoef ik niks van 250+ graden aan te raken :)

Denk dat reden 2 wel essentieel is..

Nogmaals dank voor het meedenken, hoor! 🥰
 
Leuke probatie maar niet echt handig lijkt me, ben je dan niet teveel warmte kwijt als je er 2 pizza's in 1 keer moet gaan opschuiven.

Ik hou de temperatuur van de kamado eigenlijk rond de 350 graden, dan duurt het bakken van een pizza een minuut of 2, dat is nu wel nog een tijd die te overbruggen is voor de partner om te wachten om te gaan eten.
 
Als je mij een iPhone stuurt wil ik er wel even voor je naar kijken 😜 toen ik dit topic opende dacht ik te gaan lezen dat je je had overgegeven en toch een Ooni had besteld. Je houdt je wel sterk. Hoe lang ga je jezelf nog voor de gek houden? 🤣
 
Als je mij een iPhone stuurt wil ik er wel even voor je naar kijken 😜 toen ik dit topic opende dacht ik te gaan lezen dat je je had overgegeven en toch een Ooni had besteld. Je houdt je wel sterk. Hoe lang ga je jezelf nog voor de gek houden? 🤣
Ik probeerde het nog gister avond.. We hebben er een keer mee mogen werken met een ooni op gas..
"Die van de Ooni waren wel veel beter en sneller hé.."
"Ja ja, ik vind deze hartstikke lekker hoor"
🥲

Misschien win ik hem van de zomer wel met een give away actie als ik m'n webers verkocht heb 😅
 
Nou dat is al met al weer een mooi project geweest.

@SandyMan,
Ik neem aan dat je de foto's met de iPhone maakt en vanuit de icloud doet plaatsen op dit forum. Klopt dat?
Probeer eens wat het resultaat is als je de foto's al op de iphone doet draaien. Dan staan ze nl "goed" in de icloud.
 
Als ik zo "meedenk" klopt het misschien dat de onderste pizza meer warmte meekrijgt van de bovenste steen? die reflecteert dat naar beneden toe ( denk ik )
Verder ziet het er erg lekker uit maar ook ingewikkeld om 2 pizza's zo tegelijk te maken.
 
Leuk project met een mooi resultaat! Zal gesmaakt hebben. 👌
 
Heej Sanderman, even heel gek hoor, hou je vast, je kunt die pizza toch ook gewoon lekker aan tafel met zo'n wieltje in stukken snijden en gezellig allemaal een puntje pakken? Werkt hier prima... maar gaat misschien toch nog beter met een ooni? ;)
 
hahaha
mooie repo Sander.
je opmerking over de hand van je schoonmoeder is goud (y)

wel jammer dat je de reactie van je schoonouders niet laat zien in het "whatsapp" screenshot. had graag het enthousiasme gezien :ROFLMAO:

En verder, mooie run toch? Heel veel geleerd en prima pizza's. Mocht je nog eens een jury lid zoeken....
 
Grappig, een probleem dat ik nog niet heb gehad. Mijn pizza’s in de KJ zijn op max 4 min gebakken. Moest mijn vrouw haar pizza op 4 min op hebben, zou ik me toch gekke vragen beginnen stellen over haar eetlust :p

Vermits we graag vanalles wat proeven, maak ik meerdeze pizza’s klaar die we in het midden van de tafel gesneden leggen en iedereen kan meteen een stuk nemen. Zo laat ik dan de pizza’s achter mekaar volgen.

Dus mss een oplossing om elk eerst een halve te nemen en daarna nog een halve ;):D

Maar wel een leuk verslag (y)
 
Leuke probatie maar niet echt handig lijkt me, ben je dan niet teveel warmte kwijt als je er 2 pizza's in 1 keer moet gaan opschuiven.

Ik hou de temperatuur van de kamado eigenlijk rond de 350 graden, dan duurt het bakken van een pizza een minuut of 2, dat is nu wel nog een tijd die te overbruggen is voor de partner om te wachten om te gaan eten.
Heter en daarmee sneller klaar.. Het is het proberen waard.. Bedankt Brecht!

Nou dat is al met al weer een mooi project geweest.

@SandyMan,
Ik neem aan dat je de foto's met de iPhone maakt en vanuit de icloud doet plaatsen op dit forum. Klopt dat?
Probeer eens wat het resultaat is als je de foto's al op de iphone doet draaien. Dan staan ze nl "goed" in de icloud.
Nee ik maak geen gebruik van iCloud.. Ik upload ze vanaf mijn telefoon en ik maak ze rechtop (portret) en zo zie ik ze ook op mijn telefoon. Pas bij het uploaden draait hij ze weer..
Als ik zo "meedenk" klopt het misschien dat de onderste pizza meer warmte meekrijgt van de bovenste steen? die reflecteert dat naar beneden toe ( denk ik )
Verder ziet het er erg lekker uit maar ook ingewikkeld om 2 pizza's zo tegelijk te maken.
Het is iets meer werk dan 1 tegelijk maar levert dus weer tijdswinst op. En opzich valt het wel mee hoor.. Het zijn "maar" pizza's die hebben niet heel veel aandacht nodig op de BBQ. Erop schieten met een schep en klaar is kees.
Het zou kunnen hoor wilco, maar in mijn theorie had ik dezelfde reflecterende werking van de dome verwacht en dat bleef een beetje uit..

Heej Sanderman, even heel gek hoor, hou je vast, je kunt die pizza toch ook gewoon lekker aan tafel met zo'n wieltje in stukken snijden en gezellig allemaal een puntje pakken? Werkt hier prima... maar gaat misschien toch nog beter met een ooni? ;)
Met mijn lieve vegetariër is dat best te doen, maar ik vind vlees op een pizza zo lekker. Die spianata romana was daar een groot voorbeeld van, heerlijk.. Maar dan kan ik dus wel een halve caprese eten maar om vervolgens dan de vlees pizza alleen te eten is ook zo zielig hé 😜

hahaha
mooie repo Sander.
je opmerking over de hand van je schoonmoeder is goud (y)

wel jammer dat je de reactie van je schoonouders niet laat zien in het "whatsapp" screenshot. had graag het enthousiasme gezien :ROFLMAO:

En verder, mooie run toch? Heel veel geleerd en prima pizza's. Mocht je nog eens een jury lid zoeken....

E06B4E02-F4B4-42CE-820A-4145A50C26B3.jpeg

Dus nu heb ik 2 pizza stenen.. Hahaha

Bedankt voor de reactie aan iedereen!
Het probleem van een voor een pizza is dus de vegetariër. Die is overigens ook het probleem van het niet kopen van de Ooni.. @mrooding en @Sander72 volgens mij zit ik de oplossing helemaal in de verkeerde hoek te zoeken 😂😂😂
 
Mooie test, zal zeker gesmaakt hebben!

Als ik hier meerdere pizza’s snel moet leveren ga ik met 2 bbqs aan de slag.


Het probleem van een voor een pizza is dus de vegetariër. Die is overigens ook het probleem van het niet kopen van de Ooni..

Even “out of the box” gedacht; je zou natuurlijk maar op 1 helft vlees kunnen leggen. 😉
 
Mooie test, zal zeker gesmaakt hebben!

Als ik hier meerdere pizza’s snel moet leveren ga ik met 2 bbqs aan de slag.




Even “out of the box” gedacht; je zou natuurlijk maar op 1 helft vlees kunnen leggen. 😉

Idd, wij beleggen onze pizza’s ook soms half/half. Ik heb graag ansjovis erop en de rest hier niet.
 
Gewoon geld vragen voor je verjaardag.
En dan om die ooni rijden. :cool:
 
Ik had reacties verwacht als
"wat leuk, 2 pizza's tegelijk"
Of
"wat een handig ding dat multilevelrack"

Maar nee, ik heb alleen maar mensen die me vertellen dat ik een ooni moet kopen. 🥲
Ikke niet. Ik krijg de pizza's perfect gebakken op mijne kamado, dus geen idee waarom dan een ooni te kopen :D
 
Ikke niet. Ik krijg de pizza's perfect gebakken op mijne kamado, dus geen idee waarom dan een ooni te kopen :D
Dat zei mijn maatje ook.. Tot hij het probeerde.
Zo ook Frits, zo ook Marc.. Beide een kamado en een ooni. Om een reden.

Het is ook meer net wat je wilt, en wanneer je zegt, zo vind ik ze perfect.
 
Wat leuk, 2 pizza’s tegelijk!

Dat is echt een super handig multilevel ding.

😎
 
Terug
Bovenaan Onderaan