BasBQ
Beef en Steak

Zeeuws spek naar recept van Meneer Wateetons.

Een plakje van dit stuk spek op je boterham als ontbijt is ook zeker geen straf te noemen (y)

IMG_20220424_104516.jpg
 
Ziet er wederom weer heerlijk uit Wilco.
Als je hem zo hebt bereid als wij hebben gedaan dan vonden wij hem vrij zoet, toegegeven wij hadden 1 eetlepel suiker op 1,3 kilo buikspek meer.
Maar die zou ik de volgende keer achterwege laten denk ik.
 
@Ewald dank voor het compliment.

Koud vind ik het spek deze keer lekkerder dan warm dan komt de smaak meer tot zijn recht, volgende keer maak ik het nog een keer en dan zonder rookhout, ik had er wat kersensnippers bij gebruikt, misschien wil ik hem wel iets zoeter hebben, maar niet heel veel.
Het zoutgehalte is in elk geval wel goed zo.
 
Ja ja ja Wilco, zo kan die wel weer ff he??
Hij staat al op de To Do lijst hoor, daar gaan we weer... ;)
 
@Ewald dank voor het compliment.

Koud vind ik het spek deze keer lekkerder dan warm dan komt de smaak meer tot zijn recht, volgende keer maak ik het nog een keer en dan zonder rookhout, ik had er wat kersensnippers bij gebruikt, misschien wil ik hem wel iets zoeter hebben, maar niet heel veel.
Het zoutgehalte is in elk geval wel goed zo.
Ik had de laatste keer een klein stukje appelhout van 20 gram, en zoals elders al vermeld steek ik dir midden in de vuurhaard en wacht tot het gat roken en sluit dan het deksel.
Ikvhad 1300 gram buikspek heb alle ingrediemten dus ×1,3 gedaan en heb op het laatst toch nog ook 1 extra el. Basterdsuiker toegevoegd dat is ongeveer 0,75 el. Per kilo
Wij vonden hem erg lekker maar een tikkeltje te zoet. Ik gebruik overigens altijd maatschepjes, waarbij 1 el. =15 ml. Is en 1 tl.= 5 ml.
1 el. Bruine basterdsuiker weegt ongeveer 12 gram
Vreemd dat je de meneer wateetons versie zoeter vond want daar gaat allen ketjap in en maar 5 gram bruine basterdsuiker per kilo.
 
Smaak is natuurlijk iets wat sterk persoonsgebonden is daar ontkom je niet aan, en gelukkig maar, en ik geloof dat er ook nog wel een deel aan de weersomstandigheden en tijdstip van de dag waarop je proeft ligt.
Ik heb nu 1 vaste eetlepel die ik gebruik voor '1 eetlepel van .. 'en zo ook met de theelepel. ik ga zorgen dat ik een setje goede maatschepjes aanschaf waardoor ik een vaste maatstaf heb want hoe ik het nu doe met een lepel(tje) is natuurlijk niet nauwkeurig.

Ik doe alles op een Weber 47 cm en gebruik zoals je weet een rookbox en geen blokjes hout maar dit zal schaaktechnisch gezien denk ik weinig uitmaken?
Een keramisch ei in welke soort dan ook valt ver buiten mijn budget en zal er nooit komen, wel ben ik aan het kijken naar een WSM of afgeleide soort daarvan op MP maar ook dat mag geen honderden euro's kosten.

Voorlopig ben lekker aan het klooien met wat ik heb en komt er prima eetbaar spul van de bbq en daar gaat het om, en zoals iedereen hier zegt .. valt het resultaat buiten de verwachtingen dan kan je nog een poging wagen voor een ander resultaat ;)
kan je me een set maatschepjes adviseren @Ewald ? of is elke set maat gebonden en maakt het niet uit? ( heb er nog niet echt naar gekeken )

Voor een ieder, dank voor het lezen, de adviezen en de complimenten.. nu op naar de volgende bereiding van iets lekkers !
 
Laatst bewerkt:
kan je me een set maatschepjes adviseren @Ewald ? of is elke set maat gebonden en maakt het niet uit? ( heb er nog niet echt naar gekeken )

Voor een ieder, dank voor het lezen, de adviezen en de complimenten.. nu op naar de volgende bereiding van iets lekkers !
Maatschepjes voor EL. En tl. Heb je in verschillende aantal schepjes. De inhoud is echter universeel.
1 EL. Is altijd 15 ml.
1 tl. Is altijd 5 ml.
Dan heb je meestal 1 EL. - 1 tl. - 1/2 tl. - 1/4 tl.
Heb je een iets luxere versie dan zitten er vaak nog 1/2 EL. - 3/4 tl. en 1/8 tl. Bij.
Ik heb een uitgebreide versie daar zaten namelijk ook meteen cup maatschepjes bij
Die zijn alleen interessant als je met USA recepten werkt of grote veelvouden van Eetlepels
Want 1/4 cup is 4 eetlepels 1/2 cup 8 EL. Etc.
Ik zou wel voor een rvs set gaan die zijn wat compacter dan de kunststof versies.
Ik heb mijn setje gewoon bij Amazon besteld.


Dit is een hele uitgebreide. Die heb ik


Maar deze lijkt mij ook prima
 
Laatst bewerkt:
Dankje voor de moeite @Ewald en @Ghost.

De versie van Bol.com staat op de verlanglijst, de versie van Ikea houd ik ook even in gedachten.
 
Dankje voor de moeite @Ewald en @Ghost.

De versie van Bol.com staat op de verlanglijst, de versie van Ikea houd ik ook even in gedachten.
Ik heb een setje maatlepels van Ikea.
Dacht 6 euro voor 1 ML, 5 ML, 15 ML, 1/2 dl en 1 dl.
Bekijk bijlage 38557



Toch werk ik liever met weegschaal voor eigen recepten op te volgen en bij te sturen.
Wat jammer is van het ikea setje is dat de 1/2 dl. En 1 dl. Niet direct in de veelvoud reeks passen.
En dat is nu zo handig met cupsmaatjes die zijn. een veelvoud van Eetlepels.
Cups worden in EU afgerond naar ronde ml. Getallen.
Zo is 1/4 cup 59,14 ml. En wordt afgerond naar 60 ml. 1 cup is officieel 236,5 ml. En wordt afgerond naar 240 ml. dit zijn US cups.
Zo kom je vanaf 1/8 tl. door telkens te verdubbelen precies uit bij 1 cup en dat is best handig. Als je 8 el. Nodig hebt kun je makkelijker
1 keer 1/2 cup nemen
 
Bij de grote Chinese webwinkel koop je een plastic setje voor nog geen 4 euro.

F839C574-A126-49AC-B8A8-35C761157755.jpeg


Als je op bol.com een beetje rond zoekt vind je de rvs lepels ook voor weinig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan