Beef en Steak

Worst workshop 28 januari 2017 bij Vuur en Rook te Lunteren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mac
  • Startdatum Startdatum
Ik heb ze vrijdag ook even met water en azijn afgenomen en naar de zolder verplaatst. Vanavond maar weer eens checken.

Natuurlijk ben ik nu veel te laat met het volgen van die link... maar ik weet nu pas hoe lekker die droge worst is uitgepakt.

Die wil ik nu zelf maken!

Mag ik een herkansing Bert?

Weet iemand waar je die pat?-vormen kan krijgen die we tijdens de workshop hebben gebruikt?
Ik heb al bij Sligro en online gekeken, maar ik zie nergens van dat soort gladde alu bakjes staan.

DanBras zei:
Weet iemand waar je die pat?-vormen kan krijgen die we tijdens de workshop hebben gebruikt?
Ik heb al bij Sligro en online gekeken, maar ik zie nergens van dat soort gladde alu bakjes staan.
Even bellen met Rob van Bucherie, of anders met Martijn of Eric

Ceriel zei:
Even bellen met Rob van Bucherie, of anders met Martijn of Eric
Ja, die zullen het wel weten of misschien kunnen leveren (hoewel er weinig voor pat? op dit moment bij Vuurenrook te vinden is).
Maar het is makkelijker als ik een groothandel o.i.d. in de buurt weet, want dat scheelt weer een tussenschakel. En die bakjes zullen op meer (BBQ-) vlakken van pas komen denk ik  :D

Nee, Makro nog niet.
Is net de groothandel van de drie (Sligro, Hanos) die het 'verst' weg is, dus daar kom ik nagenoeg nooit. 1x per jaar of zo. Maar misschien maar weer eens kijken dan.

Gisteren de tweede droge worst aangesneden, voelde nu behoorlijk hard aan.... Helaas zag de kleur er niet te best uit, haast geel aan de kanten.
Ook de geur was niet als bij de andere, geen stank maar ook niet lekker.

Dus deze is helaas verdwenen in het archief (lees kliko)...

Na deze berichten heb ik er ook een aangesneden, zat nu een week vacu?m in de koelkast.
Gelukkig ziet hij er goed uit en de smaak is ook prima, een worst die je ook je gasten wel durft te serveren.

kSgXZ2K.jpg

3 dagen koud roken, daarna 5 weken in de kelder, RV 70-80% en temp 12-14?C, gewichtsverlies 39% en daarna een week vacu?m

Mijn worsten waren ook echt top, ben wel benieuwd (voor een zeer toekomstig vervolg) waar deze verschillen door veroorzaakt zijn. Het lijkt mij dat het mengsel gelijk was en de werkwijze ook... zit het dan in de individuele droogcondities? Ik begrijp zelfs dat als er twee worsten te drogen hebben gehangen dat er 1 wel en 1 niet goed gelukt is?

Sander72 zei:
Mijn worsten waren ook echt top, ben wel benieuwd (voor een zeer toekomstig vervolg) waar deze verschillen door veroorzaakt zijn. Het lijkt mij dat het mengsel gelijk was en de werkwijze ook... zit het dan in de individuele droogcondities? Ik begrijp zelfs dat als er twee worsten te drogen hebben gehangen dat er 1 wel en 1 niet goed gelukt is?

Beide worsten hebben eerst in mijn droogkast gehangen bij 12?C en ~75% RV (4 weken), daarna in de kelder ~15% en 60-80% RV.

Het verschil zit er bij mij (vermoed ik) in dat ik er 1 koud gerookt heb voor het drogen en 1 niet. degene die koud gerookt was was prima in orde (alleen nog te zacht toen ik hem aansneed).
Degene die ik niet gerookt heb, heb ik na 3 weken eens af moeten doen met water en azijn (50/50) omdat er schimmel op kwam (van wit richting groen ging).

Dus denk dat bij mij het roken het verschil heeft gemaakt.

Terug
Bovenaan Onderaan