BasBQ
Beef en Steak

Worst workshop 28 januari 2017 bij Vuur en Rook te Lunteren

34% gewichtsverlies, vind t tijd om aan der ??n snijden.



Weet nog niet wat ik van de smaak moet denken, het is iig niet een worst die ik in ??n X op eet (das ook wel weer goed).. de andere laat ik nog even hagen, mag nog el iets harder.

Nog meer die hem al geproefd hebben?
 
Ik heb vandaag wat watjes verwijderd. En hang ze nu op zolder. De schuur is momenteel net niet bien genoeg qua rv.
 
vogels zei:
34% gewichtsverlies, vind t tijd om aan der ??n snijden.



Weet nog niet wat ik van de smaak moet denken, het is iig niet een worst die ik in ??n X op eet (das ook wel weer goed).. de andere laat ik nog even hagen, mag nog el iets harder.

Nog meer die hem al geproefd hebben?
Ja ik heb hem al geproefd zoals op voorgaande foto's te zien is, smaak vind ik wel goed maar had voor mij persoonlijk iets minder zout gemogen.
 
Bij mij zijn ze inmiddels afgelopen weekend allebei de kliko ingegaan.

Ik had ze hangen in de schuur en daar is het toch te koud en/of nat geweest om goed te drogen denk ik. Had na 2 weken nog geen 10% verlies en wat lichte witte schimmel die ik verwijderd heb. Nu anderhalve week verder zat de boel helemaal onder de groene schimmelwatjes, dus wat mij betreft einde oefening. Helaas pindakaas.

Goed excuus om op korte termijn toch aan een klimaatkast te beginnen  :D
 
Hier gaan ze vanavond uit de schuur naar zolder... ik wil hardere drogere worst hebben.

@Danny, jammer kerel, zonde man!
 
Ik heb ze vrijdag ook even met water en azijn afgenomen en naar de zolder verplaatst. Vanavond maar weer eens checken.
 
BertM zei:
Woody80 zei:
Laat maar komen die link!
Link!

Natuurlijk ben ik nu veel te laat met het volgen van die link... maar ik weet nu pas hoe lekker die droge worst is uitgepakt.

Die wil ik nu zelf maken!

Mag ik een herkansing BertM?
 
Sander72 zei:
BertM zei:
Woody80 zei:
Laat maar komen die link!
Link!

Natuurlijk ben ik nu veel te laat met het volgen van die link... maar ik weet nu pas hoe lekker die droge worst is uitgepakt.

Die wil ik nu zelf maken!

Mag ik een herkansing BertM?
Tuuuurlijk, zet ze wel ff op het www met een link
 
Weet iemand waar je die pat?-vormen kan krijgen die we tijdens de workshop hebben gebruikt?
Ik heb al bij Sligro en online gekeken, maar ik zie nergens van dat soort gladde alu bakjes staan.
 
DanBras zei:
Weet iemand waar je die pat?-vormen kan krijgen die we tijdens de workshop hebben gebruikt?
Ik heb al bij Sligro en online gekeken, maar ik zie nergens van dat soort gladde alu bakjes staan.
Even bellen met Rob van Bucherie, of anders met Martijn of Eric
 
Ceriel zei:
Even bellen met Rob van Bucherie, of anders met Martijn of Eric
Ja, die zullen het wel weten of misschien kunnen leveren (hoewel er weinig voor pat? op dit moment bij Vuurenrook te vinden is).
Maar het is makkelijker als ik een groothandel o.i.d. in de buurt weet, want dat scheelt weer een tussenschakel. En die bakjes zullen op meer (BBQ-) vlakken van pas komen denk ik  :D
 
BertM zei:
Al eens bij de Makro gekeken, hebben alubakjes in alle maten en soorten.
Nee, Makro nog niet.
Is net de groothandel van de drie (Sligro, Hanos) die het 'verst' weg is, dus daar kom ik nagenoeg nooit. 1x per jaar of zo.  Maar misschien maar weer eens kijken dan.
 
Gisteren de tweede droge worst aangesneden, voelde nu behoorlijk hard aan.... Helaas zag de kleur er niet te best uit, haast geel aan de kanten.
Ook de geur was niet als bij de andere, geen stank maar ook niet lekker.

Dus deze is helaas verdwenen in het archief (lees kliko)...
 
Na deze berichten heb ik er ook een aangesneden, zat nu een week vacu?m in de koelkast.
Gelukkig ziet hij er goed uit en de smaak is ook prima, een worst die je ook je gasten wel durft te serveren.

kSgXZ2K.jpg


3 dagen koud roken, daarna 5 weken in de kelder, RV 70-80% en temp 12-14?C, gewichtsverlies 39% en daarna een week vacu?m
 
Mijn worsten waren ook echt top, ben wel benieuwd (voor een zeer toekomstig vervolg) waar deze verschillen door veroorzaakt zijn. Het lijkt mij dat het mengsel gelijk was en de werkwijze ook... zit het dan in de individuele droogcondities? Ik begrijp zelfs dat als er twee worsten te drogen hebben gehangen dat er 1 wel en 1 niet goed gelukt is?
 
Terug
Bovenaan Onderaan