BasBQ
Beef en Steak

With a Bone... Prairie-boter van Mergpijp en gegrilde Côte à l'Os met Bacon Jam en Roquefort

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.771
Lieve BBQ-vrienden!

Vandaag was een heerlijke dag... ik had samen met @McPeet afgesproken om eens lekker samen achter in de tuin te gaan koken!

SDJ_1172.JPG


Dat kwam zo. Hij had als winnaar van vorige maand het thema 'With a Bone' gekozen. Het eerste wat in mijn op kwam was om een prairie boter te maken à la ons beider Held MAC (je kent hem wel, van zijn blog de BBQ-pit). Die maakt soms (eigenlijk best vaak) gerechtjes en foto's die bewust of onbewust in je brein blijven steken totdat je ze gemaakt hebt. Dit is er zo eentje. Ik zag er meteen de fotogenieke potentie van in, maar om eerlijk te zijn zag ik wel een beetje op tegen het idee om dat te gaan eten. Toen ik aan Peter opperde dit te gaan maken, bleek hij zelf ook al met dat idee rond te lopen en besloten we het dus samen te gaan maken!

Eerst aarzelde ik nog een beetje, ik dacht, weer zo'n gast die alleen maar mijn bier komt opdrinken... toen stelde hij voor om er dan ook voor de zekerheid nog maar een dry-aged Côte à l'os bij te halen zodat we twee mooie stukken bot te verwerken hadden. Dat sprak me wel aan, dus vandaag gingen we ervoor!

Vrijdag al gestart met een ander leuk bijgerechtje waar ik vaker over had gehoord: Bacon Jam met Drambuie en gerookte honing. Dat was lekker!

SDJ_1128.JPG


Eerst de plakjes spek in kleine flinters snijden en helemaal krokant uit bakken in de skillet.

SDJ_1132.JPG


Dat even opzij zetten en dan een gesnipperd uitje en wat knoflook erin fruiten en naar smaak aanvullen met balsamico, honing en Drambuie tot zalig. Dat lukte erg goed en er toen lekker een weck-potje mee afgevuld voor de volgende dag.

SDJ_1133.JPG


Zaterdag iets na elven kwam mijn vriend aan en gingen we meteen door de tuin in:

SDJ_1136.JPG


Globaal het receptje van MAC aangehouden, zag er schitterend uit en rook al fantastisch!

SDJ_1140.JPG


Toen we zagen dat het wel goed ging komen hebben we daar een Feestelijk Bier op gedronken... die zalige Paix Dieu, een zijdezachte Tripel.

SDJ_1143.JPG


Na een klein uurtje was het beenmerg lekker zacht en romig en was het vet al wat aan het sisselen... het rook echt goddelijk!

SDJ_1145.JPG


SDJ_1149.JPG


SDJ_1153.JPG


Toen gingen we lekker aan de slag met het schitterende stuk rund dat Peet mee had gebracht:

SDJ_1157.JPG


Beetje zout aan beide kanten, dat was genoeg.

SDJ_1162.JPG


Dit was eigenlijk één van de eerste keren dat de half-half set-up goed van pas kwam... ook wel weer eens leuk!

SDJ_1168.JPG


Vlees was geweldig mooi en was heel goed te korsten... we houden beide van lekker rood vlees.

SDJ_1170.JPG


Heel even laten rusten, gauw even wat paddestoelen bakken en de Roquefort uitpakken (en proeven) en toen alles bij elkaar en een mooi plaatje maken:

SDJ_1172.JPG


We dronken er samen een zalig glas rode wijn bij, een Valpolicella Ripasso Superiore uit 2017 - werkelijk een hemelse match was dat!

Wat een heerlijke dag achter in de tuin... heerlijk zonnetje, bijna geen wind, lekker koken en mooie verhalen vertellen.

Het was onvergetelijk!

SDJ_1199.JPG


Oh ja... BONES dus!

Liefs
 
Laatst bewerkt:
Man man man, jij/jullie moet een foodmagazine beginnen. Wat een plaatjes, ik proef het door m’n scherm heen!

echt top dit, veel plezier gehad samen en dat is misschien nog wel het belangrijkste!

heerlijke wijn overigens, ik had hem toevallig vorige week gedronken bij een mooie entrecote, heerlijk!!😍
 
wauw ! wat een geweldige reportage ! ontzettend goed vastgelegd en het resultaat is echt helemaal TOP !
 
Goed eten, mooie reportage en een superfijne tripel. Complimenten!
 
Dat trippeltje ligt hier nog te wachten op bezoek, alleen maak ik die niet soldaat.
Verder ziet het er uit als een lekker dagje BBQen 👌🏻 beenmerg geeft mij nog niet echt de behoefte om aan te vallen, wellicht vergis ik mij.
 
Mooie reportage weer Sander, met heerlijke out of the box gerechten
Een genot om te lezen

Maar vooral leuk om te lezen dat jullie samen aan de slag zijn gegaan.
Toppertje
 
Sander en mcPeet. Dit ziet er schitterend uit. Hele mooie rapportage met een geweldige presentatiefoto.
Chapeau. Zal ook wel prima gesmaakt hebben. (y)
 
Nondedju, dat ziet er weer fantastisch uit, en een zeer mooie bijdrage voor de foto wedstrijd.
 
Dat trippeltje ligt hier nog te wachten op bezoek, alleen maak ik die niet soldaat.

Ik wil je niet opjutten hoor, maar op een mooie middag buiten in de tuin, schenk je hier twee mooie volle glazen uit en dan is het gewoon echt smullen... het is een heel mooi zacht bier, die glijdt zo lekker je keeltje in!
 
Een genot om te lezen
Maar vooral leuk om te lezen dat jullie samen aan de slag zijn gegaan.

Nou precies dat Rick, het was echt zalig even lekker samen koken en samen kletsen over de mooie dingen in het leven.
Het bier en de wijn hebben ook bijgedragen aan dat genieten, alles viel op z'n plek.
 
beenmerg geeft mij nog niet echt de behoefte om aan te vallen, wellicht vergis ik mij.

Tuurlijk vergis jij je niet Rob, het is jouw gevoel!

Ik moest ook even deze horde nemen, vooral toen de stukken bot er rond half twaalf in de ochtend al op gingen... maar het rook zalig en het geleert heel mooi tot een soort room-paté. Het geeft een hele mooie aardse smaak, romig en prachtig op zo'n rustiek geroosterd broodje. Als je het durft zou je het zeker eens moeten proberen. Ik vond het heerlijk!
 
Lekker bezig geweest samen, niet alleen een gast die je bier op komt drinken

Was vast genieten
 
Lekker bezig geweest samen, niet alleen een gast die je bier op komt drinken

Inderdaad, zelfs nog mijn wijn! Haha!
Het was heerlijk. Echt fijn!
 
Dat merg op een geroosterd broodjes is echt lekker. Maar het samen koken, eten en drinken was hemels. Wat heb ik gisteren GENOTEN.
 
Ik wil je niet opjutten hoor, maar op een mooie middag buiten in de tuin, schenk je hier twee mooie volle glazen uit en dan is het gewoon echt smullen... het is een heel mooi zacht bier, die glijdt zo lekker je keeltje in!
Ik ben altijd te porren voor een goed bier, maar probeer het wel met mate en met maten te doen 🙂
Tuurlijk vergis jij je niet Rob, het is jouw gevoel!

Ik moest ook even deze horde nemen, vooral toen de stukken bot er rond half twaalf in de ochtend al op gingen... maar het rook zalig en het geleert heel mooi tot een soort room-paté. Het geeft een hele mooie aardse smaak, romig en prachtig op zo'n rustiek geroosterd broodje. Als je het durft zou je het zeker eens moeten proberen. Ik vond het heerlijk!
Ik weet niet wat dat is, voelt voor mij hetzelfde als orgaanvlees, de gedachte van de herkomst weerhoudt me.
P.s. het is Robin, mijn nickname heb ik overgenomen van mijn untappd profiel, waar ik een slechte poging heb gewaagd om mijn naam met een link naar bier te verenigen. Robin en abdij maakte voor mij Robdijn 😂
 
Ik ben altijd te porren voor een goed bier, maar probeer het wel met mate en met maten te doen 🙂

Dat is natuurlijk ook het beste en leukste. Proost Robin!
 
Wauw, stop maar met de inzendingen mensen. De winnaar is vroegtijdig bekend haha. Prachtige reportage! :)
 
Haha, dank je @Beun ! Zo'n vaart loopt het vast niet... en trouwens, had je die bitterbal van @knubbe gezien?
 
Terug
Bovenaan Onderaan