BasBQ
Beef en Steak

Weber summit charcoal grill

SmartSelect_20220308-212138_Gallery.jpg

Ik presenteer u mijn markeringen, natuurlijk zonder kleurtjes.
 
Zie het als de markeringen bij een margrietschijf. Kan je een beetje onthouden waar de laatste stand was waar het smoken goed ging.
 
Zie het als de markeringen bij een margrietschijf. Kan je een beetje onthouden waar de laatste stand was waar het smoken goed ging.

oooh aha dan snap ik het
 
Ik kijk gewoon naar de temperatuur op de thermometer die ik op het rooster heb geplakt en pas waar nodig de margrietschijf aan...
 
Spelen jullie ook met de onderste luchtschuif of zetten jullie deze gewoon in de "smoke" stand en doen dan de fine-tuning met de margrietschijf? Of knijpen jullie soms de onderste schuif ook nog verder dan de "smoke" stand (zoals aangegeven op de BBQ middels dat icoontje)?

Ik zet hem eigenlijk gewoon in de smoke stand en doe verdere fine-tuning met de margrietschijf...maar ik bedacht me dat je natuurlijk ook met de onderste schuif wellicht de toevoer nog meer kan knijpen (alhoewel je daar vaak geen zicht meer op hebt als je de Q vol hebt gepakt)
 
Laatst bewerkt:
Spelen jullie ook met de onderste luchtschuif of zetten jullie deze gewoon in de "smoke" stand en doen dan de fine-tuning met de margrietschijf? Of knijpen jullie soms de onderste schuif ook nog verder dan de "smoke" stand (zoals aangegeven op de BBQ middels dat icoontje)?

Ik zet hem eigenlijk gewoon in de smoke strand en doe verdere fine-tuning met de margrietschijf...maar ik bedacht me dat je natuurlijk ook met de onderste schuif wellicht de toevoer nog meer kan knijpen (alhoewel je daar vaak geen zicht meer op hebt als je de Q vol hebt gepakt)
Ik knijp de onderste schuif ook nog wat indien nodig. Als ik hem boven te ver dicht moet doen naar mijn zijn dan ga ik beneden ook meer knijpen.
 
Ik draai de onderste schijf iets dichter dan de smoke stand en dan boven verder afregelen.
 
Ik draai de onderste schijf iets dichter dan de smoke stand en dan boven verder afregelen.
+1 Een 30 graden er onder de onderste zo en boven op de helft. Laatste 5 graden margriet boven nog iets knijpen en dan heb ik hem meestal precies goed
 
Ik wou er niet perse een nieuwe topic voor openen in DIY. Gezien het voor de Summit E6 was, dus bij deze. Mijn homemade dakje. Gemaakt van een aluminiumbakje.
Laat de regen maar komen.

20220330_204456.jpg


20220330_204504.jpg
 
Gisteren tijdens een BBQ sessie kwam ik erachter dat de speksteen (die ik onlangs heb gekocht bij de beeldhouwwinkel) een scheur bevatte.
De speksteen gebruik ik regelmatig ook als buffer en dan ligt ie op de platesetter. Geen idee of hij daardoor is gebarsten.
Vaak pas ik de minion methode toe, kooltjes in starter bovenop onaangestoken kolen en dan de platesetter + steen erop en dan het rooster.

Ik heb dus niet het idee dat ik de steen te snel opwarm, maar wellicht toch wel?
Ik ben in ieder geval blij dat ik geen dure KJ soap stone heb gekocht ;-)
 
Gisteren tijdens een BBQ sessie kwam ik erachter dat de speksteen (die ik onlangs heb gekocht bij de beeldhouwwinkel) een scheur bevatte.
De speksteen gebruik ik regelmatig ook als buffer en dan ligt ie op de platesetter. Geen idee of hij daardoor is gebarsten.
Vaak pas ik de minion methode toe, kooltjes in starter bovenop onaangestoken kolen en dan de platesetter + steen erop en dan het rooster.

Ik heb dus niet het idee dat ik de steen te snel opwarm, maar wellicht toch wel?
Ik ben in ieder geval blij dat ik geen dure KJ soap stone heb gekocht ;-)
Dat is wel jammer.
misschien zat er wel een zwak punt in ,het blijft een natuur product.
Misschien nog verhalen op garantie?
 
Gisteren tijdens een BBQ sessie kwam ik erachter dat de speksteen (die ik onlangs heb gekocht bij de beeldhouwwinkel) een scheur bevatte.
De speksteen gebruik ik regelmatig ook als buffer en dan ligt ie op de platesetter. Geen idee of hij daardoor is gebarsten.
Vaak pas ik de minion methode toe, kooltjes in starter bovenop onaangestoken kolen en dan de platesetter + steen erop en dan het rooster.

Ik heb dus niet het idee dat ik de steen te snel opwarm, maar wellicht toch wel?
Ik ben in ieder geval blij dat ik geen dure KJ soap stone heb gekocht ;-)
Is die van KJ misschien dikker? Ik was van plan om die van KJ te kopen, de large volgens mij die zou er namelijk in passen.
Uiteindelijk niet gedaan, ik doe weinig afgrillen.
Maar wat RDJ zei, is er garantie? Tenzij ze natuurlijk zeggen dat het niet voor de bbq is bedoeld.
 
Is die van KJ misschien dikker? Ik was van plan om die van KJ te kopen, de large volgens mij die zou er namelijk in passen.
Uiteindelijk niet gedaan, ik doe weinig afgrillen.
Maar wat RDJ zei, is er garantie? Tenzij ze natuurlijk zeggen dat het niet voor de bbq is bedoeld.
Wordt als pizzasteen verkocht. Deze is 3cm dik. Net zo dik als KJ of wellicht zelfs een cm dikker dan die van KJ.
Ik zal eens bellen met de winkel.
 
Wordt als pizzasteen verkocht. Deze is 3cm dik. Net zo dik als KJ of wellicht zelfs een cm dikker dan die van KJ.
Ik zal eens bellen met de winkel.

Een steen van 3cm moet toch gewoon hier tegen kunnen toch?
 
Hier al jaren de weber pizzasteen. Nooit last mee gehad, wel met de voorganger van weber, die was grijs en dikker.
 
Na mijn laatste sessie, zag ik toch echt duidelijk dat ik last had van valse trek.
Alles was dicht en toch waren mijn kolen op.

Nu had ik al last van 1 van de vinnen, die trok ik af en toe omhoog omdat er as onder bleef en niet wegkreeg.

Dan heb je uiteindelijk het geheugeneffect van metaal. De vin bleef 2 mm meer open dan zijn broeders.

Dus vandaag de hele boel uit elkaar "gesloopt" en zag ik dat de rubberen afstandshouders en 1 van de busjes waren gesmolten.
20220531_094627.jpg
20220531_094634.jpg
20220531_094643.jpg

Dat jullie dat even weten.

Oh ja, de vinnen, zoals de meeste Weberaars weten, de vinnen plaatsen is een rukwerk.
Met een keteltje was al vervelend maar met de E6 is het helemaal drama, omdat hij zo diep is.

Oplossing.
2 bakstenen vertikaal op elkaar. De vinnen daarop, met de gebogen kant naar beneden, en dan de ketel erboven op (alsof de ketel de rest opslokt, hou het uitsparinkje wel goed in de gaten.
Door het gewicht drukt de ketel die 2 boogdingetjes goed omhoog waardoor genoeg ruimte wordt gecrëeerd om dat H plaatje en de stang er in te jassen.
 
ik heb me rot gezocht op het web of er een soort van pizzaring verkrijgbaar is voor summit, maar kon niks vinden. Zou de Big Dojoe hierop passen vanwege dezelfde breedte van het rooster?

Iemand ook tips waar de summit goedkoper te krijgen is? Tot nu toe 1050 als laagste prijs gezien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan