BasBQ
Beef en Steak

Vuurdoop Monolith - ribeye burgers

kamphuisbert

Kooltjesharker
Berichten
129
Na een half jaar gedoe met een Grizzly Grills is de koop ontbonden en heb ik tijdens black friday een Monolith Classic Pro 2 aangeschaft. Gisteren was het tijd om de kamado inclusief het aangeschafte gietijzeren rooster hun vuurdoop te geven.

Voor een doordeweeks gerechtje heb ik het burgers & bbq bites boek van Jord Althuizen erbij gepakt. De keuze viel op de Mexicaanse burger met guacamole en Pico de Gallo, zij het met een kleine aanpassing. De brisket heb ik vervangen voor bacon (lekker Mexicaans;)) en brioche bollen kopen is me nog nergens gelukt helaas.

In de vriezer had ik nog wat ribeye steaks van 180 gram stuk liggen. 2 daarvan heb ik 2x door de gehaktmolen gehaald met de 8mm en 6mm schijf.
IMG_20211208_135056.jpg

Vervolgens heb ik van het gehakt losjes de burgers gevormd.
IMG_20211208_135522.jpg


Vervolgens de BBQ opgestookt (ging razend rap met de topvent van de Monolith die je volledig open kunt zetten) en op een temperatuur van 200 graden gehouden om het gietijzeren rooster op te warmen (eerder op de dag al geseasoned). Ondertussen de picco de gallo en de guacamole gemaakt.

Vlak voor het grillen zijn de burgers simpel gekruid met zout en peper. De burgers heb ik kort op het gietijzer aangezet en vervolgens op het standaard rooster tot een kern van 54 graden laten doorgaren. Had achteraf denk ik prima alleen op het gietijzer gekund als ik het rooster hoger in de SGS had geplaatst.
IMG_20211208_181552.jpg

(Iets zorgvuldiger de spatel hanteren de volgende keer).

De laatste stap was het opmaken van het broodje. Toen herinnerde ik mij opeens de foto challenge van december, perfect fit. Nu vind ik bier & burgers al een perfect fit, maar een Mexicaanse burger met een Mexicaans biertje is een nog betere fit. Ongetwijfeld zal het niet de beste inzending zijn.

Resultaat:
IMG_20211208_182511~3.jpg


Dit was de 1e keer dat ik een burger van zelfgedraaid gehakt heb gemaakt. Ik kan het iedereen aanraden! De rund smaak komt enorm sterk naar boven, heerlijk! Kruiden met zout en peper was voldoende, al zal ik de volgende keer wel iets royaler zijn.

De combi van de picco de gallo, de ribeye burger en de guacamole was ook geweldig! Nu ben ik sowieso een fan van Mexicaans eten, maar dit recept kan ik iedereen aanraden.

Als laatste nog de ervaring van de 1e sessie op de Monolith. Zoals eerder gezegd was de kamado snel op temperatuur en heel makkelijk te reguleren. T.o.v. de vorige kamado valt de dikte van het keramiek behoorlijk op. De topvent werkt heel prettig en het SGS/SRS systeem is goed doordacht en handig in gebruik. Op naar de vele volgende sessies!
 
Die hamburger ziet er erg lekker uit!

zelf gehakt maken/vleesmolen staat hier ook heel hoog op het nog aan te schaffen materialen lijstje.

waren de burgers een beetje scherp? Of was dat in de bbq afgevlakt.

zoals je ze nu bereid hebt (eerst gietijzer en daarna hoger garen) doe ik ook altijd.
kan bijna niet mislukken zo.

fijn dat je nieuwe bbq zo bevalt, zeker na het gedoe met de vorige.
 
De burgers zelf zijn met zout en peper gekruid, dus niet scherp. Ze hadden wel iets meer kunnen hebben achteraf, maar was bang voor een te zoute burger. Het totale broodje was lekker in balans, met een klein pitje in de guacamole en Pico de Gallo en een fris zuurtje. Top combi.

Zelf gehakt draaien doe ik nu een paar maanden en bevalt zeer goed. V.w.b. deze burger was ie heerlijk sappig door het hogere vetgehalte van de ribeye. Ook zelfgemaakt kippengehakt is heerlijk in pasta of wraps.

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
 
Deze moet ik ook nog eens maken, lijkt me heeerlijk! Plezier met je nieuwe ei!
 
Ziet er erg goed uit en een gehaktmolen staat hier ook op de verlanglijst haha
 
lekker! Wat is de reden dat je de burgers eerst op gietijzer rooster heb gedaan en dan op het ‘normale’ rooster?
 
Ze hadden vrij snel grillmarks maar nog niet de juiste kerntemperatuur. Was bang dat ze anders zwart zouden worden.
 
Lekkere burger en geniet van je monilith 💪🏼
 
Mooie burgers mooie sessie ziet er heerlijk uit

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ziet er goed uit, fijn dat de Monolith bevalt. Veel bbq plezier… Welke vleesmolen heb jij, staat namelijk bij mij ook op de lijst?
 
Deze van de Lidl. Doet prima z'n werk. Zit helaas geen doorvoerplaat voor worstvulling bij. Worsten stoppen kan wel, maar het vlees wordt dan nog een keer gemalen. Stukjes kaas o.i.d. in de worst kan niet.
Ik heb m’n keuze gemaakt en heb een opzetstuk voor m’n kitchenaid gehaald.

A359C0D4-0696-482F-A3B2-0410EDF079F4.jpeg
 
Lekker, lust ik ook wel zelf gemaakte burgers! komt ook op mijn Q lijstje. (zal de vrouw volgend jaar maar weer eens lief aankijken, ik heb afgelopen jaar al teveel gekocht)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Mooi dat de ellende van de oude Q achter de rug is. Nu kan je lekker vooruit kijken en mooie gerechten maken.
Niks beter dan een mooie hamburger om mee te beginnen. Top
 
Terug
Bovenaan Onderaan