BasBQ
Beef en Steak

Van Gasfles naar Shoarma Grill

Wat wij meestal doen bij het “modificeren” van gasflessen is de kraan eruit en hem dan vol zetten met water voor een paar dagen.
Dan weet je zeker dat hij leeg is en niet meer ontploft als je je slijptol erin zet.
Ja, dat is volgens mij de beste manier maar toch vind ik het altijd spannend als je de eerste centimeters begint te slijpen. Misschien ook omdat ik in de dichte buurt iemand gekend heb waarbij dat serieus misgelopen is (was wel geen gasfles maar een tankwagen maar het principe blijft hetzelfde)
 
Wat wij meestal doen bij het “modificeren” van gasflessen is de kraan eruit en hem dan vol zetten met water voor een paar dagen.
Dan weet je zeker dat hij leeg is en niet meer ontploft als je je slijptol erin zet.
Dat is exact wat ik ook gedaan heb. Alhoewel ik direct na het afvullen al van overtuigd was dat er geen gas meer in zat. Dat is natuurkundig gezien ook niet meer mogelijk. Ik heb het water er direct weer uit laten lopen en gelijk aan de gang gegaan. Propaan is een reukloos gas. Men is daarom verplicht er een geurtje aan te geven zodat het mensen kan waarschuwen bij een lek. Dat is dat typische (rotte eieren) gasluchtje. Onze neus is erg gevoelig voor dit luchtje en er zijn maar een paar moleculen nodig om het te herkennen. Enkele van de moleculen zitten nog "aan" het metaal. Dus je ruikt gas aan de fles, maar nogmaals, na gevuld te zijn met water zit het er echt niet meer in.
 
@Smoker Seven , heb je een idee hoeveel toeren per min je spit draait. Of regel je de motor niet en blijf je gewoon op die 10 rpm?
 
@Smoker Seven , heb je een idee hoeveel toeren per min je spit draait. Of regel je de motor niet en blijf je gewoon op die 10 rpm?
Hallo Brecht, ik weet het niet precies. Ik heb de gril nog maar één keer gebruikt. Hoe vaker ik 'm gebruik hoe beter gevoel ik erbij krijg verwacht ik. Hoe heter het vuur, hoe sneller en andersom. Het setje wat ik besteld heb kwam met een traploze regeling. Bij 12V draait het uitgaande asje maximaal 10 omw/min. Dus van 1 tot 10 regelbaar zeg maar. De professionele grote grillen doen 1 omw/min. De kleine elektrische heb ik gezien die 3 of 4 omw/min doen. Nogmaals, het is gevoel. De praktijk gaat het leren. Ben je een inventaris aan het maken voor je eigen gril? ;)
 
Hallo Brecht, ik weet het niet precies. Ik heb de gril nog maar één keer gebruikt. Hoe vaker ik 'm gebruik hoe beter gevoel ik erbij krijg verwacht ik. Hoe heter het vuur, hoe sneller en andersom. Het setje wat ik besteld heb kwam met een traploze regeling. Bij 12V draait het uitgaande asje maximaal 10 omw/min. Dus van 1 tot 10 regelbaar zeg maar. De professionele grote grillen doen 1 omw/min. De kleine elektrische heb ik gezien die 3 of 4 omw/min doen. Nogmaals, het is gevoel. De praktijk gaat het leren. Ben je een inventaris aan het maken voor je eigen gril? ;)
Ja, ik heb hier nog een motor liggen die een 15 rpm haalt (onbelast wel), ik vroeg me af of het noodzakelijk zou zijn om die eventueel met een tandwiel trager te laten draaien. Misschien toch maar voor een ali motor gaan.
 
Mooie grill gemaakt zo en er al van kunnen genieten ook 👍🏻
 
Wauw dat heb je mooi gemaakt, ben je er lang mee bezig geweest?
Hi Maurier, ik heb het eigenlijk niet bijgehouden. Ze zijn over een periode van mei tot december in de losse uurtjes geknutseld. Ik schat een uurtje of 20 bij elkaar. Veel tijd gaat er zitten in het uitdenken en uitvogelen. Daarbij heb ik er gelijk twee gemaakt. Alles opsommend denk ik dat er nu één zou kunnen maken in 6 uurtjes.
 
Handige jongens die S'landenaren, dacht ff dat je het tandarts bakje bij Harry had ontfutseld 😜 maar die heb je dus eerlijk gekocht.
Echt heel leuk gemaakt en het werkt ook nog, mijn complimenten (y)
 
Het zaadje voor een nieuw project is geplant! Dank!
 
Terug
Bovenaan Onderaan