BasBQ
Beef en Steak

Van Gasfles naar Shoarma Grill

Echt fantastisch... Stukje vakmanschap! En nog vrij compact zo! Kun je overal mee naar toe nemen
 
Geweldig gemaakt(y)
Heb je wellicht wat meer technische info van de shoarma grill?
Welke maat gasfles (hoeveel liter )
link van de motor
Hoe heet wordt de bbq etc

Grzzz Blefke
 
Bedankt voor jullie leuke reacties. Ik hoop dat ik jullie op ideeën heb gebracht. Afgelopen Zaterdag was de eerste uitprobeer sessie. Geweldig als alles dan werkt zoals je gedacht had. Veel ervaringen heb er dus nog niet mee. Maar ik zal ze in de loop van tijd met jullie delen. Ik heb al een paar mooie recepten van jullie gezien die ik zeker ga uit proberen. Ik verwacht dat er ook wel een kippetje op het spit zal komen. Het was Zaterdag geen weer om buiten te zitten maar ik wed dat deze grill een leuke gimmick wordt voor een zomerse BBQ avond. Zelf shoarma/giros snijden door je gasten!

Al met al vond ik het een leuk project om aan te werken. Voor mij een ideaal start project om te leren lassen. (Diegene die inzoomen op het laswerk zullen dat be-amen. :ROFLMAO:) Altijd al willen doen. De link met R2D2 was mij ook niet ontgaan. Alhoewel mijn zoon meer de link met een minion legt. Andere generatie denk ik ;). De ton van Jamie Olivier had ik nog niet gezien. Ook briljant moet ik zeggen.

Mijn donor is een gasfles. Volgens mij noemen ze dit een 10,5kg fles. Je herkent 'm zo. Dakdekkers gebruiken deze veel. Niet de kleinste in ieder geval. Maar je kan dit volgens mij ook met een oud bierfust doen. Of zoals Olivier met een Ton. Voordeel van de gasfles is dat íe van 2 a 3 mm dik staal is. Kan je lekker aan lassen en schroeven in tappen. Ik heb gekozen om ook deurtjes aan de voorkant te maken om de warmte een beetje binnen te houden. Gaart het wat sneller (denk ik).

Ik heb geen extra gaten/voorziening voor de lucht toevoer. De spleten tussen de deuren zijn voldoende. Tenzij je deze redelijk sluitend maakt met een overliggend randje. Dan zou ik het wel doen. Misschien wel met een CAC. Helemaal top. De temperatuur tijdens mijn sessie was zo rond de 200C. Althans, dat las ik van het espresso temp metertje. Ik heb er nog geen serieuze digi temp meter erin gehangen. Mss doe ik dat nog wel eens.

Last but not least. Het motortje. Zoals gezegd heb ik een klein 12V wormmotor besteld bij Ali. Maximaal 10 omwentelingen per minuut. Tesamen met een toerenregelaar en links-uit-rechts schakelaar. Pakket D in onderstaande link.


Er zijn heel veel aanbieders van deze motortjes op Alie. Ik heb deze gekozen omdat ik gemakkelijk het asje kon verlengen. Er zit een klein vlak kantje aan de as zodat je dit kunt borgen met een stelschroef in het verlengstuk. Kijk dus goed of dit aansluit bij je eigen oplossing. Er zijn wat varianten dus misschien is er wel een oplossing die handiger is. Je kunt natuurlijk ook een kant en klaar rotisserie motor eronder monteren. Dat is het gemakkelijkste. Maar daar hangt een prijskaartje aan. Ik vind het leuk om het zo cheap ass mogelijk te doen.

Hopelijk hiermee nog enkele van jullie vragen beantwoord te hebben. Maar nieuwe vragen blijven welkom uiteraard.

Have fun!
 
Tot slot hier nog het filmpje van de kerel die mij inspireerde. Er zitten wat handigheidjes in. Met name het gas vrij maken van de fles bij aanvang. Niet geheel onbelangrijk. (In snap alleen niet waarom hij het ventiel er niet gewoon uit draait maar moeilijk aan het doen is met een zaag.) Bij deze de link:


Alvast een goed weekeind en veel BBQ plezier. Qua weer ziet het er niet verkeerd uit om buiten wat te kokkenrellen. Have fun!
 
Maakt die van jou ook zo'n herrie? Wel leuk om m in actie te zien!
Nuh, zo'n klein wormmotortje is super stil. Knetteren van het houtskool kwam er bovenuit. :giggle: Bovendien trekt ie hooguit één tiende Ampere. Uren lol met een kleine 7 Ah accu die ik nog had liggen. De ruitenwissermotor in het filmpje is ook een idee natuurlijk. Maar al met al net zo bewerkelijk als mijn oplossing.
 
Dat is een prachtig resultaat super gedaan.
 
Nu weet ik ook wat ik met die oude gasfles die ik nog staan heb ga doen.
 
echt handig om handige handen te hebben!
 
Ligt meer aan het gas dat erin zit of zat, C3H8 (propaan) is veiliger dan CO 😅
als er geen gas meer in zit gaat het overwegend goed, dat is de kritieke noodzakelijkheid
 
Wat wij meestal doen bij het “modificeren” van gasflessen is de kraan eruit en hem dan vol zetten met water voor een paar dagen.
Dan weet je zeker dat hij leeg is en niet meer ontploft als je je slijptol erin zet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan