BasBQ
Beef en Steak

Trots op m'n worst!

MarcH

Kooltjesharker
Berichten
142
Het is eindelijk zo ver... Nadat ik ooit mijn neef hoorde vertellen dat hij, vanwege allergie voor bepaalde ingrediënten in bijna alle winkelworsten, was z'n moeder aan de slag gegaan met zelf worst maken. Dat vond ik toen al super interessant, maar tot voor kort is het er gewoon nooit van gekomen. Ik dacht moeilijk, veel gedoe, eerst veel leren... Komt wel. Maar door dit forum en vooral door de hier zo aangeprezen Worstbijbel, is de niet meer te sluiten deur naar Worsten Walhalla geopend! Waarvoor dank, want het is erg leuk, niet eens moeilijk en de mogelijkheden zijn ongelimiteerd.
Na mijn eerste poging winkelworsten te roken, wat op het gebied van roken prima was gelukt (draadje over geschreven), vond ik dat het veel beter kon, veel minder droog vooral, dus moest ik zelf aan de slag. Bijbel besteld, gelezen, gelachen, ingrediënten in huis gehaald en aan de slag. Een elektrische gehaktmolen had ik jaren geleden al eens bij de lidl gekocht. Prima ding, beetje veel geluid alleen... Of je je vlees maalt IN de motor van een 747...maar goed, hij doet wat ie moet doen. Er zaten ook extra's bij, waaronder worstbuizen. Darm en kipdij bij de hanos gehaald. Ik ging voor de Happy Accident. Kort samengevat : ging allemaal prima, gaandeweg leer je meteen dat sommige dingen de volgende keer beter kunnen, vooral op het gebied van technieken en handigheid, alleen het vullen met de machine vond ik helemaal ruk! Worsten zaten ook te strak in hun vel, maar dat was onervarenheid van mijn kant. Lekkere worsten, erg goed ook bij bloemkool en aardappelen . Happy Marc iig! Dat smaakt naar meer. Vooral het proces vond en vind ik super leuk. De volgende batch werd de verbijsterende venkelworst. Errug lekker ook. Eén van de leukste dingen van deze hobby vind ik het delen met anderen en ik heb gemerkt dat bijna iedereen het geweldig vindt dat ik nu zelf worsten maak en ze willen allemaal proeven. Dus een deel gaat gelijk de deur uit en de venkelworst krijgt erg veel positieve reacties. Terecht, wat een goed recept van mijnheer Wateetons! Daarna waren de Turinger Bratwursten aan de beurt en inmiddels was ik het vullen via de elektrische gehaktmolen zat en heb ik na wat vraag- en uitzoekwerk een 1,5 kilo manuele stopbus gekocht. Wat een verschil! Helemaal top. Er zit zo'n zuignap onder die na 2x draaien loslaat van de houten ondergrond, maar dat was zo opgelost met een metalen plaatje van 4 eu bij de bouwmarkt en twee lijmklemmen. Zie foto's. Deze derde batch was weer iets perfecter gefabriceerd dan de eerste twee en resulteerde in een heerlijke braadworst. Niet heel bijzonder, maar erg prettig. En uiteraard kun je zelf naar hartelust experimenteren met toevoegingen. Maar dat komt later.
De vierde batch heb ik gisteren gemaakt en was weer de venkelworst. Een deel is een cadeau voor een vriend, die ons vanavond trakteert op een etentje in een worst- en Schnitzel restaurant! Ik ga zo een testworst bakken bij de lunch. Ook deze keer ging het weer beter dan vorige keer en er ontstaat al een soort routine.
Pas deze laatste badge deel ik hier, want die zijn het meest de moeite waard. Deze keer had ik ook de grove plaat van de molen gebruikt. Geeft een mooi resultaat qua looks, vind ik. Deze keer is de darm ook wat minder vol gestauwd, dus meer worsten en wellicht minder barsting tijdens het bakken. Maar genoeg geluld, foto's nu en dan ga ik etennnn!

Ps: uiteindelijk zijn het iets meer worsten geworden, daar de darm al sneller gevuld was dan verwacht... Ik heb snel nog een halve meter darm een klysma gegeven en nog 3 en een halve worst kunnen draaien.
6f920b465f24d7431fb0c5a8fe02bb0c.jpg
b25eea836a5430cbf384dc915099b81f.jpg
9a507f78cb36fd98c618f512ce21e193.jpg
e39992f7b6fca5059d274be65c2e3475.jpg
cbbe7933ec78c096c2dd6d0eb233f402.jpg
c16f9618d2ad572c33ef45cc41f5b28e.jpg
 
Laatst bewerkt:
Welkom in de worst wereld Marc.
Heel herkenbaar. Ook het lachen tijdens het lezen 😁
En ja, een wereld zonder limiet alleen je eigen creativiteit bepaald de grens.
Naast de venkel worst Is er nog een topper, jalapeno cheddar worst. Check het forum maar eens.
Tip, jalapeños uit een potje zijn pittiger dan verse. Wat jij wilt
Geniet ervan 💪
 
Leuk is dat hè om zelf worst te maken er gaat weer een nieuwe wereld en hobby open en ook nog lekker


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
 
Heel inspirerend(y) Het water loopt me in de mond terwijl ik helemaal niet zo van de worsten ben....... maar ze zelf naar eigen smaak maken is iets heel anders :love:
 
Het is nu al een prachtige sub-hobby voor er bij en daar komt nog bij dat ik ze tot nog toe alleen maar in de pan gebakken heb... Bbq is er al die tijd even niet van gekomen. Dus daar staat me vast ook nog iets heerlijks te wachten. Wellicht morgen, in dat geval gooi ik er zeker een venkelworst op! De cheddar-jalapeño heb ik ook al een paar keer hier voorbij zien komen, die komt ongetwijfeld een keer aan bod.
Gister dus gegeten in een worst/Schnitzel restaurant... Ik vind nu al de worsten uit eigen keuken lekkerder. Bijzonder.... Maar ik heb deze wereld nog maar net gezien, ik kan niet wachten om ultieme recepten te bedenken of uit te proberen. Alles kan, alles mag. Nu zijn het nog verse worsten, maar ik kan me wel indenken dat wanneer ik ooit ga beginnen aan de gedroogde worsten, dan is het eind nog verder zoek. Kom maar op!
Iemand trouwens al ooit de chorizo uit de bijbel gemaakt? En?
 
Mooie worsten hoor!
Ik ga het boek er ook maar weer eens bij pakken ;)
 
Thnx iedereen. Als de bbq vanavond aan gaat, dan komt r zeker nog even een shot van de ik hoop zeer sappige binnenkant hier voorbij
 
Iemand trouwens al ooit de chorizo uit de bijbel gemaakt? En?
Topworst ook.
Wij vonden het zeer verassend goed smaken. Sterker nog, we proefden de ingrediënten terwijl je bij een "winkel-chorizo" dat vaak niet proeft.

Je worstjes lekker rustig indirect op de bbq garen. Blijven ze mooi sappig en loop je niet het risico dat het velletje knapt.
 
Heb zelf nu een paar venkel worstjes erop liggen 😋



Venkel worsten zijn we dol op we bestellen ze vaak bij de "Fattoria La Vialla" in Italie maar als ik dit zo zie misschien toch een optie om ze zelf maar te gaan maken. :unsure:
 
Worsten zien er fantastisch uit. Mooi werk. (y)
 
Dat wordt mijn volgende projectje, venkelworst, en daarna een ode aan mijn tante Miho.
Koreaanse Kip Kimchi worst.
Mooie worsten Marc(y)
 
Venkelworsten hebben een heel eigen smaak. De eerste keer bij het testbakken dacht ik mwah... Had er meer van verwacht. Toen ontdekte ik nog net op tijd dat ik de knoflook was vergeten! Nix voor mij maar de witte wijn uit het recept uit de bijbel versterkt de verschillende smaken enorm. Als je worsten eenmaal in de koelkast liggen en je pakt wat uit die koelkast, ruikt je huis naar knoflook en specerijen... Super! Kimchi lijkt me ook erg bijzonder. Kan me er nog niets bij voorstellen. Laat ons weten aub, als je ze hebt gemaakt.
 
Topworst ook.
Wij vonden het zeer verassend goed smaken. Sterker nog, we proefden de ingrediënten terwijl je bij een "winkel-chorizo" dat vaak niet proeft.

Je worstjes lekker rustig indirect op de bbq garen. Blijven ze mooi sappig en loop je niet het risico dat het velletje knapt.

De tjoriiiitzoooos zijn tegen zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de eerst volgende die ik ga maken. Zijn ze ook lekker zo als worst ergens bij te eten? Je leest nogal eens dat je vooral goed door sauzen kunt rullen, als gehakt meer. Omdat ze zo'n stevige smaak zouden hebben. Waar zou je ze als worst goed bij kunnen eten?

Worsten op de bbq alleen indirect of ook nog even kort direct?
 
De tjoriiiitzoooos zijn tegen zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de eerst volgende die ik ga maken. Zijn ze ook lekker zo als worst ergens bij te eten? Je leest nogal eens dat je vooral goed door sauzen kunt rullen, als gehakt meer. Omdat ze zo'n stevige smaak zouden hebben. Waar zou je ze als worst goed bij kunnen eten?

Worsten op de bbq alleen indirect of ook nog even kort direct?
ik vind een lekkere worst heerlijk bij spaghetti oid.
spaghetti met zelfgemaakte tomatensaus, en daar een chorizoworstje bij. 😋
Maar als iets lekker is gaat het er altijd wel in hoor. Ook bij aardappeltjes en groenten. :cool:
heb ook wel eens een aantal verschillende smaken worst in stukjes gesneden en als tapas op een plankje gedaan. geen sausje uiteraard
Visite was zeer enthousiast.

ik doe ze eigenlijk nooit meer direct. gewoon een half uurtje op de WGA indirect met wat rookhout. Ff kerntemp meten voor de zekerheid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan