BasBQ
Beef en Steak

Tomahawk

 
 

diesel4666

Stoker
Berichten
437
Na een geslaagde eerste run (chicken beer can) en een geslaagde tweede run (ribs) had ik nog niet beslist wat de derde run op de Kamado zou worden.
Ik heb het geluk om bij mij in de buurt een grote (horeca)slager te hebben met een gigantische keuze aan bbq vlees. (Carmans te Beringen) Daar even gaan snuisteren in de rekken. En de tomahawk springt dan toch in het oog. Dat zou hem worden!

De Ierse dino-steak van 1,420kg anderhalf uur op voorhand uit de frigo gehaald en ingerubd met zout, peper en een beetje lookpoeder. Kamado aangedaan, met 2 kleine chunks appel/kers en naar 120gr gebracht. De lap vlees erop en temperatuursensor erin. Die gaf 14gr aan. Volgende keer nog wat vroeger uit de frigo halen misschien?
Na 1u15 gaf deze dan 50gr aan. Eraf gehaald en 10min rust. (Tot 52gr gestegen)
De kamado opgestookt tot 300-325gr. Wat gaat dat snel!
Nog 2-3 minuten gegrild aan elke kant. En dan terug dikke 10min rust. Temperatuur is dan nog opgelopen tot 58-59gr. Perfect waar wij hem graag hebben: medium.

Zo goed als het met de steak gegaan is, zo slecht zijn de bijgerechten gegaan.
Mijn oude bbq (grill zonder deksel) gebruikt om zoete aardappel te garen in alu folie op het rooster. Die waren overgaar (puree). Van smaak wel ok. Nog een schijfje feta erin leek me wel lekker (ooit eens in een recept gelezen). Helaas per ongeluk feta van koemelk, die smaakt toch veel minder af.

De grootste flop van de avond waren echter de witte asperges. Gelezen dat deze direct gegrild konden worden, nadat ze met olijolie ingesmeerd zijn. Nog wat peper en zout en gaan. Zo gezegd, zo gedaan. Geen idee wat hier misgelopen is??...
Paar keer stukje geproefd, maar steeds niet gaar genoeg. Uiteindelijk wel, maar ze waren tegelijk taai en slap. We hebben ze niet opgegeten.
Hoe kan ik dit beter?


71507a194e6bdb6683568eefdb6037ae.jpg
5f329516aa9d3098c48ab8461a75406f.jpg
ce8f606be6fdaed24ecaa8f417cd48ba.jpg
a17670f91d5d7fdf91c704348bdc9d69.jpg
49d6482c4685157452dd05350ab682d6.jpg
f0464a6ee044ff8df54b81cfe39c27a7.jpg
95d003223ccdc968238d2c480ac6fb00.jpg
8170a458807d2e7595020e28667f2af0.jpg
0688e641aba4d5956af46a01e0151ef4.jpg
 
Die asperges op het bord šŸ˜‚ šŸ˜‚ En die "feta" ziet er inderdaad ook niet helemaal jofel uit :p

Maar het vlees maakt een hoop goed denk ik. Mooi gedaan. Je hebt de smaak wel te pakken zo he met de kamado?
 
Die asperges zijn veel en veel te hard gegaan. Hoeveel graden stond ie? Heb je ze voorgekookt?
 
Machtig stuk vlees!

Omdat je hem tussendoor al hebt laten rusten was dar na het grillen niet meer nodig geweest.

Volgende keer de asperges even voorkoken en kort afgrillen.

En die aardappelā€¦.. tja, das timing.
 
Mooi stuk vlees.
Eerder uit koeling halen is niet nodig hoor.
Ik heb het vlees al enkele keren half bevroren op de Q gelegd.
Geen probleem als je op lage temperatuur werkt, duurt alleen wat langer.
En asperges en vele andere groenten stoom ik eerst al half gaar voor ze op de Q te grillen.
 
Heerlijk stukje vlees zo te zien
 
Met de steak is niets mis. Had ik graag een hapje van willen proeven.

De asperges raakte me toch wel...:ROFLMAO:..volgende keer goed schillen, 5 minuten voorkoken, in de olie en tuinkruiden en dan indirect op de Q bij 170 C. Voor een een kleurtje / streepje kan je ze boven het vuur draaien.
 
Die asperges op het bord En die "feta" ziet er inderdaad ook niet helemaal jofel uit

Maar het vlees maakt een hoop goed denk ik. Mooi gedaan. Je hebt de smaak wel te pakken zo he met de kamado?
Ik durfde de foto van het bord bijna niet te posten. :-D Maar uit fouten kunnen we leren zeker...

Ja, de Kamado bevalt me heel erg. Lang getwijfeld voor aanschaf, maar absoluut geen spijt.
 
Die asperges zijn veel en veel te hard gegaan. Hoeveel graden stond ie? Heb je ze voorgekookt?
Hoeveel graden? Geen idee. Was op een grill zonder deksel.
Op internet gelezen dat je ze rauw ook kon grillen. Lesje wel geleerd nu. Volgende keer worden ze voorgekookt.
 
Mooi stuk vlees.
Eerder uit koeling halen is niet nodig hoor.
Ik heb het vlees al enkele keren half bevroren op de Q gelegd.
Geen probleem als je op lage temperatuur werkt, duurt alleen wat langer.
En asperges en vele andere groenten stoom ik eerst al half gaar voor ze op de Q te grillen.
Bedankt voor de tip!
 
Met de steak is niets mis. Had ik graag een hapje van willen proeven.

De asperges raakte me toch wel.....volgende keer goed schillen, 5 minuten voorkoken, in de olie en tuinkruiden en dan indirect op de Q bij 170 C. Voor een een kleurtje / streepje kan je ze boven het vuur draaien.
Volgende keer gaan die asperges lukken. ;-)
Bedankt voor de tip.
 
Vlees ziet er top uit en de bijgerechten gaan de volgende keer ook beter. Afdoende leert men.
 
Afgelopen woensdag nog eens een tomahawk gemaakt. Ditmaal een Holsteiner uit Italiƫ. Deze zag er iets meer gemarmerd uit dan de vorige uit Ierland.
Ditmaal de Dirty Cow rub gebruikt.

Deze keer kreeg ik de temperatuur wat minder onder controle. Zat meer in de buurt van 140gr en op het einde nog tot 150 opgelopen.
Deze steak was 1,3kg. Ongeveer even lang moeten opliggen om 50gr intern te bereiken: 1u15.
Dan afgegrild en wat laten rusten.

Lekker van smaak, maar het vlees was iets taaier dan de vorige.
Door de iets hogere temperatuur? (140-150 t.o.v. 120)
Door minder lang op voorhand uit de koelkast te halen? (5gr intern t.o.v. 14gr)
Of gewoon door het andere ras? (Holsteiner t.o.v. Iers rund)
765bf4db08ed3ce6aab11eb1c0610bad.jpg
ca143d637ff0dc5da69abdbcde104b6f.jpg
5219f2b7dffdafef03b4f19e448122ba.jpg
92ad44e861a97a1dae5c26c3dc16d400.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan