BasBQ
Beef en Steak

Texas style short ribs

 
 

Peter_fijten

Vuurmaker
Berichten
79
Vandaag was weer een mooie dag voor een low en slow sessie op de bbq. Een mooie dag om voor het eerst short ribs te proberen.

In de ochtend er achter komen dat je bijna geen peper meer in huis hebt....dat is even stress. Vrouw naar het werk, hop met de kleine naar de super voor peper.

Eenmaal thuis de bbq klaarmaken en het vlees uit de koelkast. Deze was gelukkig volledig ontdooit.

Beetje bij trimmen
78b89c11fa9fc6dddf39c4bb5cd5e5a4.jpg


En voorzien van rub
9d6a94963e606ace0e93e18824eafc7f.jpg


Zo die is klaar voor een heerlijke rook behandeling.
19bbffbdfb13187f094e7f528b15f2a6.jpg


Het originele plan was om zonder inpakken de run te voltooien. Echter kwam de tijd dat de vrouw thuis kwam steeds dichter en dichter bij en had ik geen vertrouwen meer dat ik zonder inpakken op een “redelijk” tijdstip het eten klaar zou hebben. Dan toch maar inpakken. Helaas wel in aluminium folie, butcher paper staat op een mooi steeds groter worden verlang lijstje.

Na een mooie 7,5 uur op de bbq was de kern temp van 92 graden bereikt en met een prik test was die overal mooi gaar.

Even laten ademen en laten rusten.
6af4f04d92479ac2dc7345a936c16684.jpg

34067149142a84ac2733d6eea2e78c46.jpg


Een klein uurtje later was het moment om aan te snijden daar
047a7eae2eed7bb1d1fb6082e6cf0107.jpg


Het resultaat mocht er zijn. Heerlijk mals vlees met nog genoeg bite. Samen met een simpele salade hebben we genoten van dit prachtig stuk vlees.

Wat ik mee neem voor de volgende keer is dat dit vlees wat meer rookhout mag hebben (had 2 blokjes hickory gepakt dit mag gerust 3 zijn.) Verder mag ik wat beter het rookhout verdelen nu was er veel rook in het begin en na een 70 min bijna niks meer. Resultaat was een subtiele maar evengoed lekkere rook ring.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Hele mooie dino ribs! Blijft stijf een feestje om te eten, en te maken. Kan inderdaad best wat rook hebben dus experimenter daar vooral mee.
 
Mooie ribjes geworden
En dan de 3 blokken verdelen zodat ze niet alle 3 te gelijk gaan roken. Dan heb je langer rook in je Q
 
Die zien er prima uit. Meer rook wil niet zeggen dat je grotere rook ring krijgt. Een topkring kan je chemisch creëren zonder rook. Daarom mag je er bij wedstrijden geen punten voor geven
 
Lijkt me heerlijk!
(Ik zou me zeker niet zoveel aantrekken van die rookring ;) )
 
Hey Peter, sjieke run, mooie rapportage en smakelijk gerecht.
 
Mooi Peter. Dat zal zeker gesmaakt hebben
 
Dit blijft echt altijd feest. En dat meestal gewoon in de achtertuin!
 
Ik blijf ook aan het stoeien met de dosering van de rook. De ene keer gaan de 2e (en eventueel de volgende) chuncks helemaal niet meer aan waardoor er weinig rook is, de keer erna denk ik ze dan dichter op het vuur te leggen en dat ik de halve wijk in de rook.. desondanks zien die ribben er fantastisch uit!
 
Mooi stuk vlees. En de bark is ook mooi gelukt. Wat eerder al aangegeven werd. Niet zo druk maken over de rookring. Maar wel de rooksmaak. Je hoeft geen dikke pluimen te zien om rooksmaak te krijgen. Vaak is een dunne schone rook de beste manier. Af en toe eens dicht bij de Q ruiken. Vaak ruik je dan de houtgeur. Dan weet je dat het goed zit.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er prima uit. Mijn liggen in de diepvries en binnen een paar weken ook eens erop leggen. Ben wel verschoten om te zien dat 4 beentjes met vlees aan 1,8kg zit. Dacht dat het iets lichter was.

Dus best rekening houden met een 8-tal uren mits inpakken bij de stall?
 
Ziet er prima uit hoor! Is dit een grainfed shortrib?

Verder ben ik het met Bram eens. Schonere rook betekent een efficiënter vuur een een mildere, diepere rooksmaak. Ik heb wel eens een pulled pork gemaakt die de eerste paar uur dikke wolken rook heeft gehad, met als resultaat een juist mindere smokering en een min of meer bittere smaak.

Tip: het schijnt dat gemalen selderijzaad in de rub (een klein beetje is al genoeg) de rookring ook bevorderd, en ik heb er goede ervaringen mee.

Goed gedaan hoe dan ook!
 
goed gelukt hoor. mooi stukje vlees geworden. lekker

wat Bram zegt. Je hebt niet veel rook nodig. En het gaat om de smaak, niet de rookring.
Als je een soort van stoomtrein in je tuin heb staan, dan is dat gewoon zonde van je rookhout want dan heb je er teveel opgegooid.

En 70min rook is toch ok? Als op een gegeven moment het vlees begint te garen dan neemt het geen, tot weinig rook meer op. Het heeft helemaal geen zin om tot het einde toe te roken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan