BasBQ
Beef en Steak

Sunday roast - my first brisket

KamadoJos

Tondelzoeker
Berichten
11
Als je een beetje gaat googlen op zoek naar een goede manier om een brisket klaar te maken wordt je overweldigd door de verschillende manieren, low and slow, high and fast en bij beide verschillende temperaturen, vet boven of beneden, wanneer inpakken en hoe zit het nu met de stall…. HELP!!!

Het is toch een stuk makkelijker als er maar 1 manier is om dit goed te doen… Helaas, meerdere wegen naar Rome. Maar welke dan? Gewoon 1 kiezen en op hoop van zegen dan maar…. Mijn MO is de volgende geworden.

BBQ tussen de 110 en 120 graden houden en het vlees (3,5kg) er op. Heb dit lekker in de gaten gehouden op een kleine afstand. Eerst met een kopje koffie en later een kleine alcoholische versnapering ;-)
IMG_5561.jpg


Nadat het vlees er op was gegaan rond 9.00 begon het langzaam op te warmen, totdat de brisket zo’n 68 graden had bereikt. De temperatuur bleef toen hangen: de stall! Na een uurtje zonder verandering in temperatuur heb ik de boel ingepakt in alufolie.
IMG_5571.jpg

Doordat de BBQ open ging vloog de temperatuur snel omhoog. Gelukkig kon ik alles weer temperen tot normale proportie. Om 16.30 was de kern op 95 graden en was vlees superzacht. Een tweetal uurtjes in de koelbox en we konden aanvallen. Resultaat was een heerlijk stuk(je) vlees
IMG_5580.jpg

IMG_5581.jpg


Lessons learned:
Laat je niet gek maken door alle verschillende methodes. Het kwam gewoon goed…
Ik heb tussendoor gesprayd met appelazijn/water, maar denk dat de bark daardoor wat te vochtig bleef…
 
Heb hier ook nog een flat cut brisket van 3,4kg in de koelkast liggen. Deze week me nog eens wat inlezen en dan zondag klaarmaken.
Dus je tip om me niet gek te laten maken neem ik zeker ter harte.
 
:ROFLMAO: Ik kom net terug van de Makro met m’n eerste brisket dus ik knoop jouw les in m’n oren 👊
 
Mooie run! Dit staat hier voor aankomende zaterdag op de planning :) Welke rub heb je gebruikt?
 
Lekker hoor, mooi gemaakt

Echt een hoop wegen hè 😱
 
Meerdere wegen maar zo te zien heb je geen verkeerde afslag genomen. Ziet er smakelijk uit!
 
Internet is mooi maar soms ook te groot idd. Zeker goed gelukt stukje genot!
 
Mooie en leerzame run met een lekker eindresultaat
Top
 
Lekkere run hoor, ziet er mooi uit! 🔥 (y)
 
Als je een beetje gaat googlen op zoek naar een goede manier om een brisket klaar te maken wordt je overweldigd door de verschillende manieren, low and slow, high and fast en bij beide verschillende temperaturen, vet boven of beneden, wanneer inpakken en hoe zit het nu met de stall…. HELP!!!

Of je had die vraag hier neergelegd....Had je een hoop zoekwerk gescheeld.;)
Brisket ziet er goed uit, oogt een beetje droog, maar dat kan door de foto komen natuurlijk.
 
Ziet er goed uit hoor! Wat voor brisket had je? een USA grainfed? Valt me nog mee hoe lang het heeft geduurd om hem te garen!
 
Mooie run! Dit staat hier voor aankomende zaterdag op de planning :) Welke rub heb je gebruikt?
Ik heb dit keer geen eigen kruidenmix gebruikt, maar een kant-en-klare Shake Me mix voor Steak. Daar zit een beetje chili in voor een beetje 'zing'.
 
  • Leuk
Waarderingen: Beun
Ziet er goed uit hoor! Wat voor brisket had je? een USA grainfed? Valt me nog mee hoe lang het heeft geduurd om hem te garen!
De briket was inderdaad US import en grainfed. Was alleen de flat cut, dus het stuk was relatief dun. Ik vermoed dat de dikte ook van invloed is geweest op de gaartijd. Overigens waren de restjes ook koud en dun gesneden erg lekker met een beetje BBQ saus ;)
 
Of je had die vraag hier neergelegd....Had je een hoop zoekwerk gescheeld.;)
Brisket ziet er goed uit, oogt een beetje droog, maar dat kan door de foto komen natuurlijk.
Het vlees was erg smakelijk maar niet zo sappig als gehoopt. Volgende keer ander recept en dan injecteren.... Hoewel sommigen dat ook weer vloeken vinden 😇
 
Volgende keer ander recept en dan injecteren.... Hoewel sommigen dat ook weer vloeken vinden 😇
Nee hoor dat is niet vloeken, als dat zo zou zijn zouden de teams op wedstrijden direct naar de Hel verbannen worden en 7 maal door een brandend braambos moeten kruipen.;)
 
Wat een feestje. Goede Brisket is echt lekker
 
Terug
Bovenaan Onderaan