BasBQ
Beef en Steak

Stoofvlees uit de dutch oven

 
 

HarmenR

Vuurmaker
Berichten
56
Gisteren maar eens mijn Dutch Oven uitgeprobeerd. Had deze al een tijdje staan maar was er nog niet aan toe gekomen om hem te gebruiken. Ik had nog een mooi recept voor stoofvlees uit een Leffe kookboekje. Eerst maar de voorbereiding gedaan en de riblappen in stukken gesneden, ui en knoflook gesnipperd en 2 winterpenen in stukken gesneden. Toen de Bastard aangestoken en deze naar zo'n 150 graden laten komen. Toen de dutch oven erop om voor te verwarmen.
DSC_1492.JPG

Even wat boter in de pan en de ui en knoflook aanfruiten. Toen het vlees wat al gemengd was met bloem, peper en zout erbij om aan te bakken. Nadat er kleur op zat de winterpeen, laurier en kruidnagels erbij tot alles een beetje aangebakken was.
DSC_1496.JPG

Nu alleen nog een paar scheppen appelstroop erbij en een flesje Hertogh Jan Bockbier (geen Leffe bruin dus 😂) en lekker laten stoven. De rvs platesetter omgedraaid om wat meer afstand tot de hitte te creëren.
DSC_1497.JPG

DSC_1501.JPG

Hij was een klein beetje aangebrand aan de randen dus volgende keer toch een iets lagere temperatuur of met stoven indirect op het rooster.
De smaak was gelukkig erg goed dus we hebben lekker gegeten met wat friet erbij en een verse coleslaw.
DSC_1517.JPG

IMG-20211129-WA0017.jpg

Op naar de volgende keer 😋.
 
Goede inwijding van DO! Lekker hoor even een genietmomentje.
 
Heerlijk, en dan ook nog van die dikke frieten.
 
Dat aanbranden (een beetje) is meestal het lekkerst.
Mooi simpel recept voor lekkere stoofvlees zo.

je wortel is best grof gesneden zo, was die helemaal zacht geworden?
 
Laatst bewerkt:
Lekker recept uit de DO. Ziet er echt heerlijk uit.
 
Heerlijk. 1 x gemaakt en was super. Mijn vrouw vroeg er nog achter vorige week. Gelukkig heb ik het toen uitgebreid hier gedocumenteerd waardoor ik het nog kan opzoeken.

Bij mij zat er nog spek en selder in.
 
Ziet er toch goed uit 😋, blijft een mooi ding om te zien the b.u.l.
 
Heerlijk!
 
Dat aanbranden (een beetje) is meestal het lekkerst.
Mooi simpel recept voor lekkere stoofvlees zo.

je wortel is best grof gesneden zo, was die helemaal zacht geworden?
Hij was alleen net iets teveel aangebrand maar de smaak was inderdaad erg goed. De wortel was helemaal zacht geworden de stukken lijken denk ik ook groter dan ze waren want de wortels waren vrij klein.
 
Eventjes een gekke vraag, want nog maar 1 x in de DO gekookt. Ik volgde toen een werkwijze van een amerikaan op YT en deze zette de DO indirect in de kamado. Ik heb dat ook zo gedaan en dacht toen dat ik de roostertemperatuur op 150° hield. Nu zie ik dat TS het boven direct vuur doet.

Toen ik voor mezelf bezig was, dacht ik dat ze het indirect deden omdat anders het onderste kan aanbranden.

Hoe zit dat nu precies?
 
Heerlijk potje zo. Dat zal vast gesmaakt hebben. Zeker met het weer van de afgelopen tijd.
Eventjes een gekke vraag, want nog maar 1 x in de DO gekookt. Ik volgde toen een werkwijze van een amerikaan op YT en deze zette de DO indirect in de kamado. Ik heb dat ook zo gedaan en dacht toen dat ik de roostertemperatuur op 150° hield. Nu zie ik dat TS het boven direct vuur doet.

Toen ik voor mezelf bezig was, dacht ik dat ze het indirect deden omdat anders het onderste kan aanbranden.

Hoe zit dat nu precies?
Ik bak zelf ook op direct vuur aan.
Stoven doe ik op de kamado indirect met platesetter zodat je van alle kanten warmte hebt. Met briketten in mijn ketel leg ik briketten op het deksel zodat er ook van boven warmte komt. Op deze manier heb je een gelijkmatigere garing.
Beiden manieren werken trouwens, maar ik vind met minder risico op aanbranden persoonlijk wat fijner.
 
Heerlijk potje zo. Dat zal vast gesmaakt hebben. Zeker met het weer van de afgelopen tijd.

Ik bak zelf ook op direct vuur aan.
Stoven doe ik op de kamado indirect met platesetter zodat je van alle kanten warmte hebt. Met briketten in mijn ketel leg ik briketten op het deksel zodat er ook van boven warmte komt. Op deze manier heb je een gelijkmatigere garing.
Beiden manieren werken trouwens, maar ik vind met minder risico op aanbranden persoonlijk wat fijner.
Zo doe ik het dus ook. Thanx voor je uitleg.
 
Dit ziet er gaaf uit. Ik schuif wel aan.
 
Ziet er geweldig uit! Mooi ook om te zien dat de weber do past, weet ik dat ook weer 🤣
 
Terug
Bovenaan Onderaan