BasBQ
Beef en Steak

St.-Louis-cut on saturday

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.157
Gisteren dan de eerste keer een Saint-Louis-cut klaar gemaakt volgens de 3-2-1 methode.
Was een stuk van 2kg en maar een beetje moeten trimmen.

In de spray zat er Jack Daniels, Appelsap en een beetje citroenzap.
De dry rub was die van Noskos en aflakken ging gebeuren met Memphis Sweet Smokey Sause.

In het begin wel een half uurtje geduurd ik ik de KJ effectief met de rib erop naar de 100° kreeg. Ik had hem eerst leeg tot 130° laten gaan, maar eens ik alles erin stak, zakte het naar 60° en na een half uurtje had ik hem pas op 100°.
Om het half uur sprayen.

Na 3u heb ik ze dan ingepakt met boter en een goeie scheut van de mix uit de sprayfles. Voor mij hoeft de overmatige zoetigheid niet, vermits ik die rubs al genoeg suiker zit. Dus geen agavesiroop en bruine suiker voor mij :)

Na 2u terug uitgepakt en terug erop met de sonde erin omdat ik ergens gelezen had dat ze best naar 90° kern gaan. Die zat nog maar aan 72° en deed raar. Dus 2de sonde er anders in gestoken en die gaf 74° aan, maar na een uur was het nog maar 75°. Dus ging er vanuit dat dit kwam door de botjes waar ik dan te kort tegen zat of zo. Ik heb de KJ dat laatste uur ook op 120° laten gaan.
Na een half uur zonder folie heb ik hem dan afgelakt waarna hij nog een half uurtje mocht liggen.

Zoals je op de foto's kunt zien, komen de botjes er niet uit. Het vlees zelf was heerlijk, maar er zat wel nog beet aan. Dus zeker geen fall of the bone.

Geen idee waar het precies fout is gegaan, maar het heeft het etentje wel niet verbrod, want voor mij mag er gerust ook wat beet aan zijn.
Maar alle tips zijn wel welkom.

IMG_2459.jpeg


IMG_2460.jpeg


IMG_2462.jpeg


IMG_2463.jpeg


IMG_2465.jpeg


IMG_2466.jpeg


IMG_2469.jpeg


IMG_2470.jpeg


IMG_2472.jpeg
 
Die temperatuur waar je aan refereert, is dat de T in de dome? Ik verwacht dat de T op het rooster daardoor wat lager ligt. Dat scheelt zomaar 20°C schat ik in. Dus dat zal qua garing best verschil maken.
 
Beste slab ribben zo! Ondanks dat het vlees niet van de botjes viel, durf hier ik gerust een hap van te nemen 🤤
 
wat een mooi stuk vlees ! Als kok ben je niet gauw tevreden. Dat herken ik wel hoor.
maar het is ook niet zo dat het mislukt is, het is tenslotte allemaal op gegaan ! ;)
 
Laatst bewerkt:
Mooie stevige rib gemaakt, zal zekers gesmaakt hebben
 
Wat Sander ook aan geeft, de temp lijkt me niet te hoog. Daarbij zit er stevig vlees op de botten.
Daarbii zijn niet alle porky's hetzelfde, dus gaartijden wijken wel eens af. Een beetje bite heeft ook mijn voorkeur.
Had evengoed graag willen proeven.,
 
Die temperatuur waar je aan refereert, is dat de T in de dome? Ik verwacht dat de T op het rooster daardoor wat lager ligt. Dat scheelt zomaar 20°C schat ik in. Dus dat zal qua garing best verschil maken.

Neenee, ik plaats wel degelijk een sonde van de inkbird op het rooster. Dus effectief roostertemperatuur.

Ik ga straks wel eventjes alle thermometers die ik heb in water leggen om te zien wat de afwijkingen zijn.
 
Wat Sander ook aan geeft, de temp lijkt me niet te hoog. Daarbij zit er stevig vlees op de botten.
Daarbii zijn niet alle porky's hetzelfde, dus gaartijden wijken wel eens af. Een beetje bite heeft ook mijn voorkeur.
Had evengoed graag willen proeven.,

Neem het van me aan, het was echt lekker. Die goede vriend van me komt toevallig altijd binnen als ik iets klaar maak en die heeft zelfs de overschot meegenomen. :D

Voor mij mogen ribbekes zelfs soms helemaal doorbakken zijn zodat ik lekker kan knagen eraan.
Soms koop ik eens van die kant en klaar gemarineerde, al dan niet voorgegaarde, ribbekes. Die leg ik dan lekker lang boven het hete vuur dat ze goed gebakken zijn. Daarna snij ik ze al allemaal van mekaar en leg ik ze terug op het rooster zodat ze rondomrond gebakken zijn. Lekker veel maillard :p

Maar geen idee of ik nog eens Saint-Louis-cut neem. Babybacks hebben nog steeds mijn grote voorkeur.
 
Hey ik vind het je ribbels er erg lekker uit zien hoor, zelf heb ik ook liever de kleine, maar deze zien er gewoon heerlijk uit, met een bite! ;)
 
Ik heb daarnet de thermometer eraf gehaald en een pannetje op het vuur gezet waar ik alle sondes en die thermometer heb in gestopt.

Bij de Inkbird zitten 6 sondes, waarvan 1 rooster en 5 kern. Ik had gisteren al eens aan het schroefje gedraaid om te ijken naar de roostertemperatuur. Daarnet in het pannetje gehouden en hij geeft nu identiek hetzelfde aan als de sondes van de inkbird, zonder dat ik nu nog opnieuw moest bijregelen.

Wel nu gemerkt dat er tussen de sondes 1 à 2 graden verschil kan zitten, maar er is er eentje bij waar het 4° verschil was en die ga ik eruit halen, want bij een steak kan dat nare gevolgen hebben.

Ik heb toen naar de prijs gekeken, maar achteraf gezien ook beter eentje met wifi genomen. Geen probleem om dat snel nog te kopen, maar ik twijfel nu al een tijdje aan een controller ook en dan mss toch kijken voor een compleet systeem. Enkel zijn die krengen vrij duur tenzij je een iKamand neemt. Maar dan heb je geen aparte meter als je eens zonder controller wilt bakken.

Luxe problemen of hoe noemen ze dat :D
 
Ik heb daarnet de thermometer eraf gehaald en een pannetje op het vuur gezet waar ik alle sondes en die thermometer heb in gestopt.

Bij de Inkbird zitten 6 sondes, waarvan 1 rooster en 5 kern. Ik had gisteren al eens aan het schroefje gedraaid om te ijken naar de roostertemperatuur. Daarnet in het pannetje gehouden en hij geeft nu identiek hetzelfde aan als de sondes van de inkbird, zonder dat ik nu nog opnieuw moest bijregelen.

Wel nu gemerkt dat er tussen de sondes 1 à 2 graden verschil kan zitten, maar er is er eentje bij waar het 4° verschil was en die ga ik eruit halen, want bij een steak kan dat nare gevolgen hebben.

Ik heb toen naar de prijs gekeken, maar achteraf gezien ook beter eentje met wifi genomen. Geen probleem om dat snel nog te kopen, maar ik twijfel nu al een tijdje aan een controller ook en dan mss toch kijken voor een compleet systeem. Enkel zijn die krengen vrij duur tenzij je een iKamand neemt. Maar dan heb je geen aparte meter als je eens zonder controller wilt bakken.

Luxe problemen of hoe noemen ze dat :D


Eerst had ik een inkbird thermometer op bleutooth (met veel plezier gebruikt) . Met de aankomende koude had ik vorig najaar beslis om over te schakelen op een met WiFi. De inkbird-4t. Deze heeft enkel wifi itt 4bw. Beste aankoop die ik ooit heb gedaan.
 


Eerst had ik een inkbird thermometer op bleutooth (met veel plezier gebruikt) . Met de aankomende koude had ik vorig najaar beslis om over te schakelen op een met WiFi. De inkbird-4t. Deze heeft enkel wifi itt 4bw. Beste aankoop die ik ooit heb gedaan.
Die controller eens bekijken
 
Neenee, ik plaats wel degelijk een sonde van de inkbird op het rooster. Dus effectief roostertemperatuur.

Ok, dan moesten ze gewoon nog iets verder door garen blijkbaar. Die botjes met terug trekkend vlees zijn een goede indicator. De buigtest ook. Er zit behoorlijk wat vlees op deze ribben dus waarschijnlijk heb je iets meer tijd of hitte nodig een volgende keer.
 
Ok, dan moesten ze gewoon nog iets verder door garen blijkbaar. Die botjes met terug trekkend vlees zijn een goede indicator. De buigtest ook. Er zit behoorlijk wat vlees op deze ribben dus waarschijnlijk heb je iets meer tijd of hitte nodig een volgende keer.
Dacht wel dat het wss ook wel aan deze ribben zou liggen. Met 3-2-1 kwam ik er niet, maar denk dat ik met een uur extra er ook ook nog niet was.
 
dit zijn buikribben en dat is toch anders dan onze bekende baby back ribs
buikribben zijn sowieso groter en ook steviger, dus daar zal je gewoon je run op moeten aanpassen
zelf vind ik buikribben erg lekker, zeker ook vanwege de wat stevigere structuur. Ja, het moet wel schoon van de botten komen maar er mag zeker wel een bite aan zitten.

vind ze er overigens goed uitzien hoor
 
dit zijn buikribben en dat is toch anders dan onze bekende baby back ribs
buikribben zijn sowieso groter en ook steviger, dus daar zal je gewoon je run op moeten aanpassen
zelf vind ik buikribben erg lekker, zeker ook vanwege de wat stevigere structuur. Ja, het moet wel schoon van de botten komen maar er mag zeker wel een bite aan zitten.

vind ze er overigens goed uitzien hoor

Dacht wel dat het daarmee iets had te zien, maar met surfen kwam ik ook op de 3-2-1 methode uit. Maar denk toch dat het wat anders moet. Waren ook wel serieus bevleesd.

Zal wat proberen zijn. Probleem met die 3-2-1 is dat wanneer je ze inpakt, je totaal geen zicht hebt. Met babybacks heb ik soms ook van dat de botjes er lang de bovenkant al door komen en denk dat ze al te ver zijn. Ik gebruik nooit met ribbels een thermometer, maar dacht het nu eens te doen.
 
Weer een stel van die lekker dikke ribben. Ziet er wel stoer uit hoor z’n mega ding. Ik wordt er wel nieuwsgierig naar.

Waar ik niemand over hoor is het sprayen. Doe je dat met verwarmde vloeistof? Of staat de fles naast de Q en is de vloeistof steenkoud. Als je dat op de ribs spuit elk kwartier staat de kamado ook veel open. En spuit je er koude vloeistof op. Dat remt het garen ook aanzienlijk af. Het voordeel van sprayen zou zijn dat je meer rook op je product kan krijgen. Ik denk 1x per uur sprayen ook wel voldoende zou zijn.
Ik heb zelf nog nooit m’n product in gesprayd. Miss dat er wat pro’s zijn hier die er meer of goede ervaring mee hebben.
 
Daar zeg je zowat, Bram. Ik heb de fles er buiten naast staan en spray zowat om het half uur, behalve als het ingepakt is :D

Best de volgende keer de spraybus op de radiator zetten zodat het mengsel niet te koud is. Deze neem ik mee bij mijn volgende keren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan