BasBQ
Beef en Steak

Shortribs

 
 

Salademan

Kooltjesharker
Berichten
213
Vandaag was het de beurt aan het laatste stuk vlees uit mijn eerste online bestelling, de shortribs. Wow, wat een sensatie! Deze gaan in een volgende bestelling weer mee!

Gekozen voor de peper (3 el) en zout (2el) benadering, wel een eetlepel piment toegevoegd maar de PeZo overheerste nogal. Peper en zout, meer heeft dit vlees niet nodig. Volgende keer wel wat minder maar het mocht de feestvreugde deze keer niet drukken! Twee blokken rookhout erbij van voormalig rode wijnvaten; top!

Het was een stuk van 1.6kg, om 9:00 ging het erop. +- 120 graadjes en op 68 graden ‘the stall’. Laatste lootjes gingen traag maar uiteindelijk de 92 graden om 17:30 bereikt. De ondertussen bijgelegde aardappels waren ook maar gaat dus wijn in het glad en smullen!

Ontvliezen:
d66888fe37013c2a582873271f529b36.jpg


Klaar voor de PeZo:
95daa099edbaf355cd90f211836ed3e2.jpg


Klaar voor de start, af!
3b7efa85cecfd357c41fa00347bcc91e.jpg


Enige tijd verder:
4ab044e473e504c980fdeb7280779020.jpg


Nog een beetje later:
20296b29b8e1691e5fbef45796a44999.jpg


Klaar!
bc0b424899ecb1a38a54dc6cc10efb3e.jpg


24d1cc2f7ae7dbf1e0342c9a54bb22f2.jpg


Maar er moeten ook vitaminen bij, dus zo het totaal:

597c0a4b7d2912fd7619d14674e94677.jpg


Je ziet aan het botje wel hoe geslaagd deze run is geweest. Het had niet veel nodig of het vlees viel ervan af . En ja, de vitaminen kwamen deze keer van het fornuis

Al met al: heerlijk vlees, naar onze smaak teveel PeZo maar supereenvoudig in de bereiding want ik hoefde er al die tijd praktisch niets aan te doen !
 
Man man man, daar gaan we weer. Wederom iemand die shortribs heerlijk weet te bereiden. Zat er veel ver tussen het vlees?
 
Dank

Vet eigenlijk niet. Zag vooraf wel dat het vlees mooi gemarmerd was. Dat was mooi weggesmolten en wellicht de reden voor de mooie smaak!

Nog even een extra foto voor een eigen oordeel:
81aa76a56a4bb6003f5862bdf8343f16.jpg
 
Mooi om te zien hoe dat vlees zich terug trekt.
 
Ziet er heerlijk uit!
Heb een gelijkwaardig stuk short ribs liggen nu, qua marmering weet ik het niet.
Zie ik nu een temperatuur probe in een aardappel!? Dan ben ik even benieuwd naar de gewenste temperatuur 😁
 
Dank

Vet eigenlijk niet. Zag vooraf wel dat het vlees mooi gemarmerd was. Dat was mooi weggesmolten en wellicht de reden voor de mooie smaak!

Nog even een extra foto voor een eigen oordeel:
81aa76a56a4bb6003f5862bdf8343f16.jpg

Bedankt voor de extra foto :) Ik ga het voor een tweede keer op de to do list zetten haha.
 
Goed gelukt. Zo heerlijk, short ribs. Ik maak ze altijd met peper en zout. Voegt piment nog iets toe?
 
Ik heb er entje liggen waar ik nog aan moet beginnen. Van welk rund was deze?
 
Ziet er goed uit lekkere maaltijd!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Zie ik nu een temperatuur probe in een aardappel!? Dan ben ik even benieuwd naar de gewenste temperatuur

Dat zie je helemaal goed. Was een probeersel. Uiteindelijk hebben ze er ongeveer 1.5 uur opgelegen bij 120 graden. Kerntemperatuur liep vrij snel op tot 100 en daar bleef het bij. Heeft ie ongeveer een uur opgezeten. De aardappels waren perfect, lekker kruimig. Denk dat een half uurtje korter op het rooster hetzelfde resultaat geeft maar dat moet ik nog even proberen. Eindelijk maakte het voor nu niet uit want had de ruimte over.
 
Goed gelukt. Zo heerlijk, short ribs. Ik maak ze altijd met peper en zout. Voegt piment nog iets toe?

Proefde het niet terug, wellicht ook omdat het wat veel PeZo was.

Het was de eerste keer dat ik shortribs maakte, het vlees heeft naast PeZo eigenlijk niets nodig (maar dat wist je al)
 
Bij mij ligt er nu een shortrib te ontdooien die er morgenochtend op gaat. Een black angus stuck grainfed.

Heb je nu nog ingepakt of niet? En de PeZo combi lijkt mij vrij overheersend? Zou je de volgende keer minder peper gebruiken?
 
Bij mij ligt er nu een shortrib te ontdooien die er morgenochtend op gaat. Een black angus stuck grainfed.

Heb je nu nog ingepakt of niet? En de PeZo combi lijkt mij vrij overheersend? Zou je de volgende keer minder peper gebruiken?

Klinkt goed! Peper en zout is naar mijn smaak alles wat dit vlees nodig heeft. Een totaal van 5 el was idd wat veel, volgende keer doe ik denk ik 1.5 el peper om 1 el zout. De smaak van de peper is minder intens na zoveel uur roken.

Ik heb hem niet ingepakt en dat beviel ons prima! Duurt wel wat langer maar er zat een mooie korst op.
 
Ziet er mooi uit. Smakelijk 😋
Wat vitamientjes in dit naargetijde is niet wet.
 
Prachtig. Hier wordt ik ook vrolijk van.
Ziet er smakelijk uit
 
Terug
Bovenaan Onderaan