BasBQ
Beef en Steak

Short ribs, eerste keer.

Ge-wel-dig! Schitterende bark, en idd hulde voor het doorzetten!
Enneh... qua tweede BBQ.... Misschien een Joe Jr? ;)

Sent from my GM1913 using Tapatalk

Je ziet het idd wel meer die 2de Q als men low en slow gaat. Zie het gisteren tegen de vrouw en ze antwoord: ‘De ene kamado is nog niet geleverd en je spreekt al van een tweede’ :-D
Maar ik heb nog een grote gasBBQ met 4 pitten en nog een apart kookpit. Dus daar kunnen dan de hapjes en voorgerechten op. En als ik ineens verander in een keukenprins, zal die 2de kamado er wel kolen als de gasBBQ ooit de geest geeft :)
Vermits ik twijfelde tussen de KJ1 en KJ2, bestaat de kans dat de 2 of mss zelfs 3 dan erbij komt :).

Ik merk dat ik low en slow veruit het leukst vind tot nu toe, en dat doe ik gewoon op mijn Weber, dat gaat prima. Vind het ook gewoon leuk om een beetje te 'spelen met de schuifjes' om de temperatuur stabiel te houden, al is het niet eens echt vaak nodig. Het nadeel is nu alleen dat ik ook vaak één of meer leuke bijgerechtjes wil maken, maar die gaan vaak op hogere temperaturen. Dan zit je met de timing, want dan is je vlees allang klaar en dan kun je pas aan de bijgerechten beginnen. Dan ontkom je dus uiteindelijk aan een tweede, denk ik, al moet ik dat nog even langzaam inmasseren bij mijn vrouw ;)
 
Ziet er heel goed uit, mooie vetverdeling in het vlees. (grainfed?)
het niet of wel inpakken is niet geheel persoonlijk, met inpakken blijft je vlees sappiger, hetzelfde geldt voor PP
Er is geen Wedstrijdteam zover ik die ken die niet inpakt, als het resultaat slechter zou zijn zouden zij dat zeker niet doen.

Mooie voorbereiding alleen jammer dat je het vlees oneerbiedig op de BBQ gooit, wij hebben altijd nog een beetje respect voor het vlees en leggen het op de BBQ;)
 
Ziet er heerlijk uit, de moeite van het wachten waard .
 
Lekker! Mooie bark ook, lust ik wel :)

Sent from my Pixel 3a XL using Tapatalk
 
Waarom zou je het inpakken met butcher paper? Is het niet zo dat je het inpakken altijd zo strak mogelijk om je vlees heen moet doen, zodat het vocht 'gevangen' blijft en je beter kunt stomen? Dat lijkt me in ieder geval makkelijker met aluminiumfolie dan met zoiets los als butcher paper. Of heeft dat weer andere voordelen?

met butcher paper inpakken blijft je bark mooi. Mooie ribs kerel (y)
 
Waarom zou je het inpakken met butcher paper? Is het niet zo dat je het inpakken altijd zo strak mogelijk om je vlees heen moet doen, zodat het vocht 'gevangen' blijft en je beter kunt stomen? Dat lijkt me in ieder geval makkelijker met aluminiumfolie dan met zoiets los als butcher paper. Of heeft dat weer andere voordelen?

Goede vraag. Maar als ge het niet inpakt, dan stoomt ge het toch ook niet en dacht dat mensen net dat stomen willen vermijden, maar het doen om tijd te winnen? Butcher paper zou beter zijn als alu folie, maar daar denkt iedereen een beetje anders over. Daarom dat in de meningen hier wel van andere wil horen die de tests tussen beiden al gedaan hebben. Voordat ik eraan begin, ga ik hier toch de nodige adviezen vragen :)
 
Goede vraag. Maar als ge het niet inpakt, dan stoomt ge het toch ook niet en dacht dat mensen net dat stomen willen vermijden, maar het doen om tijd te winnen? Butcher paper zou beter zijn als alu folie, maar daar denkt iedereen een beetje anders over. Daarom dat in de meningen hier wel van andere wil horen die de tests tussen beiden al gedaan hebben. Voordat ik eraan begin, ga ik hier toch de nodige adviezen vragen :)
Blijft heel persoonlijk. Heb een vergelijk op youtube gekeken terwijl ze briskets klaarmaakte. Is even geleden maar als ik het goed had waren dit de conclusies
- Niet inpakken --> Betere bark (lees krokant) maar kost meer tijd en droger vlees
- Aluminium folie --> Slechtere bark, wat beschadigd en minder krokant, maar sappiger vlees snelste bereiding tijd en het sappigste vlees
- Butcher paper --> Iets betere bark dan alu, met name minder beschadigingen, iets minder sappig vlees dan alu.

En misschien ligt het ook aan de techniek van het inpakken of buthcer paper vs alu. Ik heb voor mezelf besloten om gewoon in te pakken met aluminium folie en mij de kosten te besparen van het dure butcher paper.
 
Dit was het filmpje trouwens https://www.youtube.com/watch?v=wYwKhMuvUHU. Het was een hot and fast sessie overigens.
Zie dat mijn commentaar over de bark niet helemaal klopte, de butcher bark was goed terwijl no wrap te krokant was.
Het blijft lastig vergelijken omdat het ene stuk vlees het andere niet is. Van dezelfde gast dezelfde vergelijking (naakt/butcher's paper/aluminiumfolie), maar dan met baby back ribs. Andere uitkomst, verklap ik vast:
 
Nu pas filmpje kunnen bekijken en wel de moeite om de verschillen te zien alhoewel dit ook puur persoonlijke smaak is.

Voordeel van alu folie is dan wel dat ge nog wat vloeistof kunt bij voegen zoals whisky of appelsap. Papier zal daar wss niet tegen kunnen 🙃
 
Terug
Bovenaan Onderaan