BasBQ
Beef en Steak

Short ribs, eerste keer.

 
 
 

Jorizzz

Kooltjesharker
Berichten
114
Vandaag voor de eerste keer short ribs aan het maken. Was er vanmorgen op tijd bij. Twee stukken short ribs ontdaan van overtollig vet, vliezen en loshangende stukjes. Kwam een soepkommetje vol afval vanaf, maar het resultaat zag er aardig uit, al zeg ik het zelf.

IMG_8045.JPG


Even in de rub gezet.

IMG_8046.JPG


Tijd om de barbecue op te stoken. Vandaag kan ik ook meteen mijn nieuwe speeltje uitproberen

IMG_8047.JPG


Roostertemperatuur stabiel op ~107 graden, tijd om het vlees er op te gooien!

IMG_8050.JPG


De kerntemperatuur steeg in het begin razend snel. Werd dit een late lunch, of toch een avondmaal? De snelheid van de stijging nam gelukkig iets af en na zo'n twee uur en een kwartier had de kerntemperatuur ~65 graden bereikt en was de bark al aardig droog geworden. Maar het was nog vroeg, dus ik heb er voor gekozen om het niet in te pakken en gewoon geduldig te zijn.

IMG_8054.JPG


Vervolgens blijft het vlees best wel lang in een stall hangen. En nog wat langer. En ik begin hem te knijpen. Gaan we het wel redden zo? Twee uur later staat de temperatuur nog steeds op ~65 graden. Het is inmiddels 14:15 en we zijn dus zo'n 4 uur en een kwartier onderweg. Gaat er nog wat gebeuren?

IMG_8056.JPG


Terwijl ik dit schrijf, begint de kerntemperatuur eindelijk weer op te lopen. Die staat inmiddels voor beide stukken vlees op 68 graden. Ik ga ervan uit dat het goed komt. Ik denk dat het tijd wordt voor een lekker biertje. Later meer!
 
Die spanning rond de stall, die heb ik vorige week gehad met mijn eerste pulled pork, is echt zenuwslopend
Gewoon stug geduld blijven hebben is het advies wat ik overal tegenkwam. Ieder stuk vlees is uniek. Geduld kon ik het niet echt noemen, het was wachten tegen beter weten in. Maar het was het waard. Na al die spanning zo kunnen genieten van iets dat je gemaakt hebt is echt geweldig


Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Uurtje verder, biertje verder. Kerntemp inmiddels 71 en 72 graden. We gaan weer de goede kant op, ben wel benieuwd hoe laat we eten vanavond :LOL:

IMG_8061.JPG
 
Weer een uurtje verder, weer een biertje verder. Kerntemp op 74 en 76 graden. Temperatuur kruipt omhoog, maar het gaat de goede kant op...

IMG_8062.JPG
 
Laatst bewerkt:
Zien er mooi uit.
 
Ik ben echt benieuwd, want staat ook op de planning.

Hoeveel wegen ze? En hoeveel botjes eraan? Welk rund?

Had ergens gelezen met inpakken dat je er 8u over doet en zonder inpakken kan dat gerust nog 3 a 4u langer duren.

Daarom dat ik benieuwd ben.
 
Pffffff, wéér een uurtje verder (en een Sprite tussendoor), maar de temperatuur stijgt maar langzaam. 76 en 78 nu. Zou het nog zin hebben om ze nu nog in te pakken? Ik hou het nog wel even uit, maar de rest begint trek te krijgen...
 
Ik ben echt benieuwd, want staat ook op de planning.

Hoeveel wegen ze? En hoeveel botjes eraan? Welk rund?

Had ergens gelezen met inpakken dat je er 8u over doet en zonder inpakken kan dat gerust nog 3 a 4u langer duren.

Daarom dat ik benieuwd ben.

Ze wogen (no schoonmaken) ongeveer 1150 en 1250 gram. Drie botten per stuk. Vlees is 'Bally Shannon', Iers rundvlees
 
Tja, je heb niet alles in de hand
Hier pakt het ook wel eens wat later uit dan gepland
Succes
 
Tja, je heb niet alles in de hand
Hier pakt het ook wel eens wat later uit dan gepland
Succes
Klopt helemaal. Is ook de eerste keer dat ik het doe, volgende keer begin ik óf eerder, óf ik ga wel inpakken in folie. Aan de andere kant, het is vakantie, dus echt haast hebben we ook niet. Komt goed!
 
Daarom dat ik dit de eerste keer met mijn fietsbuddies ga doen en die zijn van principe ‘Hoe langer het duurt, hoe meer drank ervoor’ :)
 
Ondertussen ben ik nu 10,5 uur bezig en zit het vlees tegen de 90 graden aan. Aan één kant gleed mijn satéprikker er echt megamakkelijk doorheen, aan de andere kant nét iets minder. Die laatste kant richting de hitte gelegd, over een kwartier vind ik het mooi geweest. Misschien niet helemaal perfect op temperatuur, maar de tijd is wel een beetje op zo, zeker met kids van 10 en 11. Het zal vast nog steeds wel lekker smaken, en ik heb een les geleerd voor de volgende keer ;)
 
En jawel hoor, het was echt superlekker! Alleen het deel wat recht boven de botten lag was hier en daar wat minder mals, maar dat waren maar kleine stukjes. Het duurde uiteindelijk 11 uur en een paar biertjes en volgende keer ga ik zeker inpakken in folie, maar voor een eerste keer ben ik méér dan tevreden.

Tijdens het wachten alvast cornbread en gegrilde pompoen gemaakt, maar die kwamen i.v.m. de nog steeds op de bbq liggende short ribs voor deze keer uit de oven. Je zou er bijna een tweede bbq voor aanschaffen...

IMG_8070.JPG

IMG_8071.JPG
BQOE0848.JPG
IMG_8065.JPG
IMG_8068.JPG
 
Tof man short ribs, en ja niet inpakken blijft een gok. Wel mooi dat je doorgezet hebt. Leuke biertjes ook!
 
Ge-wel-dig! Schitterende bark, en idd hulde voor het doorzetten!
Enneh... qua tweede BBQ.... Misschien een Joe Jr? ;)

Sent from my GM1913 using Tapatalk
 
Ziet er toch een geslaagde dag uit. Ik moet er nog aan beginnen, maar zal afhangen van de tijd die ik heb. Wss ga ik wel inpakken, maar dan met butcher paper. Geen idee of het dan Even snel gaat als met alu folie. Maar zal wss nog wel adviezen vragen voordat ik eraan begin :).
 
Ge-wel-dig! Schitterende bark, en idd hulde voor het doorzetten!
Enneh... qua tweede BBQ.... Misschien een Joe Jr? ;)

Sent from my GM1913 using Tapatalk

Je ziet het idd wel meer die 2de Q als men low en slow gaat. Zie het gisteren tegen de vrouw en ze antwoord: ‘De ene kamado is nog niet geleverd en je spreekt al van een tweede’ :-D
Maar ik heb nog een grote gasBBQ met 4 pitten en nog een apart kookpit. Dus daar kunnen dan de hapjes en voorgerechten op. En als ik ineens verander in een keukenprins, zal die 2de kamado er wel kolen als de gasBBQ ooit de geest geeft :)
Vermits ik twijfelde tussen de KJ1 en KJ2, bestaat de kans dat de 2 of mss zelfs 3 dan erbij komt :).
 
Ziet er toch een geslaagde dag uit. Ik moet er nog aan beginnen, maar zal afhangen van de tijd die ik heb. Wss ga ik wel inpakken, maar dan met butcher paper. Geen idee of het dan Even snel gaat als met alu folie. Maar zal wss nog wel adviezen vragen voordat ik eraan begin :).
Waarom zou je het inpakken met butcher paper? Is het niet zo dat je het inpakken altijd zo strak mogelijk om je vlees heen moet doen, zodat het vocht 'gevangen' blijft en je beter kunt stomen? Dat lijkt me in ieder geval makkelijker met aluminiumfolie dan met zoiets los als butcher paper. Of heeft dat weer andere voordelen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan