BasBQ
Beef en Steak

Rookhout

Dat lees ik ook wel vaker, maar ik vraag me af of het puur de rookring is die tot circa 60C zich vormt en daarna niet meer of dat het vlees ook daadwerkelijk geen rooksmaak meer opneemt. volgens mij is het het eerste maar ik heb helaas de kennis niet om het te onderbouwen.
Het lijkt me dat alles een keer verzadigd raakt, maar 3 of 8 uur rook zal beslist nog wel verschil geven..
 
Het lijkt me dat alles een keer verzadigd raakt, maar 3 of 8 uur rook zal beslist nog wel verschil geven..
Denk het ook wel maar zou je dat wel willen? Een stuk vlees wat te veel rook heeft gehad is echt niet lekker. (ervaring) :eek:
Om het eens uit te proberen zou ik eens een goedkoop stukje vlees op je bbq leggen en het door het meerdere malen toe voegen van rookhout (zodat je bbq wel blijft roken) garen ik denk dat je dan een beter beeld krijgt van te veel rook.
Smaken kunnen verschillen weet ik maar vlees wat te veel rook heeft gehad kan echt in de kliko:oops:.
 
Te veel rook is een onvolledige verbranding toch? Ik heb bij de weber met snake altijd een strook hout erdoorheen liggen, maar niet in de eerste paar cm. Dat hout moet ook eerst goed warm worden om goed te warm te branden. De rook zie je dan minder, er is geen nieuwe paus 🤣, maar de smaak is er niet minder om.

Ik heb dat ook bij meerdere bbq vloggers in de vs gezien, clean smoke vs dirty smoke.
Daarbij praten ze over dat de rook er in de eerste paar uur, ~3, intrekt en daarna niet echt meer. Ook met inpakken in folie of papier, dan kun je stoppen met speciaal rook hout en gewoon je brandstof gebruiken voor de warmte.
 
Tot nu toe een enkele keer met snipper gewerkt die ik ooit kado had gekregen. Maar wil nu een klein zakje met chunks kopen. Roken doe ik niet vaak.

Ik zoek eigenlijk een soort die lekker is bij zowel vis, varken als kip. kom dan als ik het goed begrijp uit op appel, kersen of beuken. Ik neig dan naar beuken omdat dat mij het neutraalste lijkt, maar welke soort is het minst heftig wat betreft rooksmaak? Ik heb het liefste een subtiele rooksmaak. Met name ook voor eventuele gasten die heftige rooksmaak niet kunnen waarderen,
 
Tot nu toe een enkele keer met snipper gewerkt die ik ooit kado had gekregen. Maar wil nu een klein zakje met chunks kopen. Roken doe ik niet vaak.

Ik zoek eigenlijk een soort die lekker is bij zowel vis, varken als kip. kom dan als ik het goed begrijp uit op appel, kersen of beuken. Ik neig dan naar beuken omdat dat mij het neutraalste lijkt, maar welke soort is het minst heftig wat betreft rooksmaak? Ik heb het liefste een subtiele rooksmaak. Met name ook voor eventuele gasten die heftige rooksmaak niet kunnen waarderen,
Ik zou dan voor appel gaan. Geeft een subtiele, licht zoete rooksmaak. Past prima bij kip en varken. Vis zou ik zo niet weten.
 
Ik ben echt geen fan van rookhout maar bij sommige dingen hoort het gewoon ;)
Het lekkerste rookhout vind ik appel, lekker licht en zeker subtiel 🥰 en past bij heel veel dingen.
En dan die heerlijke geur, als je in de tuin bezig bent en iedere keer zo'n vleugje binnen krijgt 🥳
 
Ik ben echt geen fan van rookhout maar bij sommige dingen hoort het gewoon ;)
Het lekkerste rookhout vind ik appel, lekker licht en zeker subtiel 🥰 en past bij heel veel dingen.
En dan die heerlijke geur, als je in de tuin bezig bent en iedere keer zo'n vleugje binnen krijgt 🥳
Pruimen & kersen eens proberen dan😉👌🏼
 
Subtiel is absoluut appel, kers en pruim.
Sowieso alle fruitbomen zijn heerlijk als rookhout.

Eik, mesquit en hickory (blend) zijn veel heftiger.
 
Tot nu toe een enkele keer met snipper gewerkt die ik ooit kado had gekregen. Maar wil nu een klein zakje met chunks kopen. Roken doe ik niet vaak.

Ik zoek eigenlijk een soort die lekker is bij zowel vis, varken als kip. kom dan als ik het goed begrijp uit op appel, kersen of beuken. Ik neig dan naar beuken omdat dat mij het neutraalste lijkt, maar welke soort is het minst heftig wat betreft rooksmaak? Ik heb het liefste een subtiele rooksmaak. Met name ook voor eventuele gasten die heftige rooksmaak niet kunnen waarderen,
Ik gebruik enkel fruitbomen. Subtiel en overal op toe te passen. Wil ik een zwaardere rooksmaak, gebruik ik gewoon meer rookhout.
 
Voor de vis zou ik beuken nemen.
Als ik mijn rookkast vol heb met zalm stook ik met eiken en gebruik beuken voor de rook.
Appel nog nooit geprobeerd bij vis maar ik denk dat dat ook best kan. Het ruikt ook echt heerlijk. Appel is wel wat subtieler/lichter dan beuken.
Kersen ben ik niet echt een fan van...
 
Ik heb laatst een paar chunks rode wijn rookhout gekregen, ben er erg tevreden over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan