BasBQ
Beef en Steak

Rookhout

 
 

BernhardQ

Pitmaster
Berichten
558
Ik zie door de bomen het rookhout niet meer....

Waar kopen jullie doorgaans je rookhout?

Wat zijn redelijke prijzen?
 
Ik ben een Zeeuw, dus het woord kopen geeft bij mij al angstreacties. Zonder gekheid, ik probeer het zoveel mogelijk bij elkaar te scharrelen. Wat kersenhout van opa die een kersenboom heeft gezaagd, wat eik en appel uit het hout hok van de open haard, wat druif van een druiven plant die in mijn tuin stond. En dan nog wat turf gekocht bij VuurenRook.nl. Rookmot heb ik pas ook voor het eerst aangeschaft, een deel bij de Sligro en een deel bij vuurenrook.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Ik ben een Zeeuw, dus het woord kopen geeft bij mij al angstreacties. Zonder gekheid, ik probeer het zoveel mogelijk bij elkaar te scharrelen. Wat kersenhout van opa die een kersenboom heeft gezaagd, wat eik en appel uit het hout hok van de open haard, wat druif van een druiven plant die in mijn tuin stond. En dan nog wat turf gekocht bij VuurenRook.nl. Rookmot heb ik pas ook voor het eerst aangeschaft, een deel bij de Sligro en een deel bij vuurenrook.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk


Of even zoeken op marktplaats. Je vind bijvoorbeeld zo een m3 appelhout voor 40-60 euro.
Die zakjes zijn leuk, maar arbeidsintensief, commercieel en hierdoor in verhouding duur.
 


Of even zoeken op marktplaats. Je vind bijvoorbeeld zo een m3 appelhout voor 40-60 euro.
Die zakjes zijn leuk, maar arbeidsintensief, commercieel en hierdoor in verhouding duur.
Inderdaad, let dan wel op dat het nog een jaar of twee moet drogen

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Inderdaad, let dan wel op dat het nog een jaar of twee moet drogen

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
Dat maakt voor rookhout niet zoveel uit, althans dat is mijn ervaring. Maar zodra je wat hebt liggen, dan heeft de rest de tijd te drogen.
 
Bij ons stond eens een pruimen boom in het tuintje maar omdat hij in verhouding tot de tuin best wel groot werd helaas:cry: moeten kappen en tot
rook hout verwerken ;) en omdat ik ook wat zakken gekocht had doe je daar best nog wel lang mee:)



 
Zelf koop ik het rookhout bij tuincentra’s, barbecue winkels of groothandel. Zo’n zak kost rond een tientje. Daar Jan ik redelijk lang mee vooruit.
 
Bij ons stond eens een pruimen boom in het tuintje maar omdat hij in verhouding tot de tuin best wel groot werd helaas:cry: moeten kappen en tot
rook hout verwerken ;) en omdat ik ook wat zakken gekocht had doe je daar best nog wel lang mee:)



Bedankt Hans, dit doet mij herinneren dat ik mijn pruimenboom nog goed moet snoeien .


Koop ik ook. Zijn kleine zakjes met veel keus. Als ik van elk type dat in dat pakket zit een m3 moet gaan zoeken, ben ik wel ff verder en ligt de tuin vol

Gebruik je zoveel soorten?
Je zou het ook kunnen delen.
Het scheelt misschien dat ik ook hout voor de houtkachel en buitenhaard nodig heb en dus niet kijk op een kuubje meer of minder.
Heb uitsluitend voor het roken appel en kersen liggen en binnenkort dus ook pruimen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans
Gebruik je zoveel soorten?
Je zou het ook kunnen delen.
Het scheelt misschien dat ik ook hout voor de houtkachel en buitenhaard nodig heb en dus niet kijk op een kuubje meer of minder.
Heb uitsluitend voor het roken appel en kersen liggen en binnenkort dus ook pruimen.

ik heb nog notelaar liggen als je wil wisselen tegen pruimen :)
 
Ruilen sta ik ook altijd voor open! Liefst in(de buurt van) zeeland. Ik heb zat appel, flink wat kers en druif en binnenkort mogelijk wat peer. Ik zou wel graag walnoot hebben dus als iemand wil ruilen hoor ik het graag.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Bedankt Hans, dit doet mij herinneren dat ik mijn pruimenboom nog goed moet snoeien .




Gebruik je zoveel soorten?
Je zou het ook kunnen delen.
Het scheelt misschien dat ik ook hout voor de houtkachel en buitenhaard nodig heb en dus niet kijk op een kuubje meer of minder.
Heb uitsluitend voor het roken appel en kersen liggen en binnenkort dus ook pruimen.

Graag gedaan. :D
De pruimen moet je goed kort houden want voor je het weet heb je een oerwoud .:unsure:
't is wel lekker natuurlijk. ;)

 
Ik gooi jaarlijks 100kg weg, omdat ik ze niet op tijd geplukt krijg.
Na 25 pruimen heb ik meestal wel weer genoeg voor een jaar... En dan komt de pruimentaart van de buurvrouw, pruimencake van schoonmoeder, pruimenjam van mijn eigen moeder....

Gelukkig maakt een maat van mij tegenwoordig pruimenwijn en wodka
 
Dat komt ons héél bekend voor wij hadden ook best wel veel jam, appels en peren ieder jaar. :D
 
Rookhoutonline of Sligro.
Mp al 2x mee afgezet met vieze stronken en ondergewicht...
 
Ruilen sta ik ook altijd voor open! Liefst in(de buurt van) zeeland. Ik heb zat appel, flink wat kers en druif en binnenkort mogelijk wat peer. Ik zou wel graag walnoot hebben dus als iemand wil ruilen hoor ik het graag.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk

ik ben van Brasschaat, als je ooit eens richting Antwerpen komt..
Zeeland, daar kom ik eigenlijk nooit. verste dat ik ga is Roosendaal naar het BBQ exp. center. :) .

Druif en peer interesseert mij dan wel (appel en kers heb ik al)
 
Ik kom bijna nooit in Antwerpen, zeker nu niet. Maar ik hou het in mijn achterhoofd.

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) power met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan